Modellkommuneforsøkene: AGK1 Omstilling - erfaringer og alternativ Tittel: Omstillinger – erfaringer og alternativ Innleder: Anne-Grethe Krogh, leder av.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Når sykehus blir butikk – 1
Fra modellkommune til kvalitets- kommune - og ny kamp "Ta tjenestene tilbake" - konferanse Sørmarka Dag Christiansen, rådgiver.
Torger Ødegaard Byråd for barn og utdanning i Oslo
Kommunene som markedsaktører Christine Meyer Kommuneloven 20 år Jubileumskonferanse 25. september 2012.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten Bli lokalaktivist – skap motmakt!
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
1 BYGGEPOLITIKK Valgkampkonferansen 29. juni 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Tenk på et tall! - En gjennomgang av NHO Service sitt notat ”Ressurs- og effektivitetsanalyse..” Av…. For hvem, dato.
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Dårlig økonomi, omorganiseringer og nedbemanninger på Forskningsinstituttene Hvilke erfaringer har vi?
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Modellkommunene Hva er unikt?
Konkurranseutsetting som virkemiddel – har det noen hensikt? v/ Mette Nord, leder i Fagforbundet.
Hvordan sikre sunne arbeidsforhold i bygg og anlegg.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Det Norske forsikringsmarkedet
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Hva er penger? Penger er gyldig betalingsmiddel for økonomiske transaksjoner. Både sedler og bankkort regnes som penger Penger har tre funksjoner i økonomien.
Gruppe 4 Privat somatisk sykehjem BUS436 Prosjektanalyse Norges Handelshøyskole 2009 Ola Wedøe – s Vegar Strand – s Krister Eriksen – s
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Arbeidet mot privatisering Holdt første gang Fagforbundet Halden Rolv Rynning Hanssen Omstillingsenheten.
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
IDAR HELLE, DE FACTO Fagforbundet HVA VERKTØYENE KAN BRUKES TIL Utvikle argumentasjon som tillitsvalgte i Fagforbundet kan bruke mot anbudsutsetting.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Fritt brukervalg av praktisk bistand i Bergen Tilbyderkonferanse
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Kommunal styring og privatisering.
Hva koster egentlig en bulk? Trafikksikkerhetskonferansen 2016.
Utredningens tittel: Utfordringsrett etter samme lest som i Danmark -
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Markedsføring.
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
FRIE BRUKERVALG: KONSEKVENSER FOR LOKALDEMOKRATIET
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
MODELLKOMMUNEMETODIKK
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
TARIFFOMRÅDER SPEKTER, OSLO KOMMUNE, VIRKE, NHO
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hei 
Utskrift av presentasjonen:

Modellkommuneforsøkene: AGK1 Omstilling - erfaringer og alternativ Tittel: Omstillinger – erfaringer og alternativ Innleder: Anne-Grethe Krogh, leder av Omstillings- enheten, Fagforbundet.

Modellkommuneforsøkene: AGK2 Kjennetegn ved omstillinger Raske vedtak, lite analyse. Kostbare Kortvarige Ensidig fokus på innsparing – kvalitetshensynene taper Konkurranseutsetting/ brukervalg hindrer utvikling av de ansatte – ”pisken” blir eneste personalpolitiske virkemiddel Byråkratisk prosjektstruktur Ekstern konsulentbistand, utvikler ikke egen endringskompetanse Dårlig informasjon Manglende fokus på motivasjon, umyndiggjøring av de ansatte Brudd på avtaleverk Manglende eierforhold Lunken deltakelse

Modellkommuneforsøkene: AGK3 Anbud ISS krever 6,1 % avkastning Sodexho krever 15 % Norske kommuner produserer for 187 mrd. kroner, et lukrativt marked. Norsk offentlig sektor 6. billigste i OECD

Modellkommuneforsøkene: AGK4 Anbud forts. Tilbudsprisen i første runde er ikke prisen! Dumper prisen for å vinne anbudet Kjøper opp ekspertisen i kommunen Målet er å skape monopoler og oligopoler Hva er prisen i tredje og fjerde anbudsrunde? Ansvaret forvitres, lokaldemokratiet svekkes

Modellkommuneforsøkene: AGK5 Anbud - erfaringer Svært få eksempler på at laveste tilbud ikke er valgt.(Forskjell over 7 år, dvs pr. år. Total anbudssum 20 mill. kr.) Nes kommune valgte ikke billigste tilbud. Rettssak. Måtte betale Norsk Gjenvinning 2 mill kroner i ”tapt fortjeneste”.

Modellkommuneforsøkene: AGK6 Et eksempel …. Norsk Gjenvinning betjener 1,2 mill innbyggere i 70 kommuner, dvs. 27% av innbyggerne i Norge Norsk Gjenvinning kjøpt av CGEA-Onyx i 1990 CGEA-Onyx har ansatte i 48 land. Er igjen en del av Veolia med ansatte og 30 milliarder euro i omsetning.

Modellkommuneforsøkene: AGK7 Et eksempel fortsetter… Disse samarbeider: -General des Eux -Dalkia -Onyx -Connex -US Filter -Viven’Up

Modellkommuneforsøkene: AGK8 - Jeg har møtt mange stortingspolitikere og lokalpolitikere. Det eneste spørsmålet de stiller er: Kan dere drive billigere? De har aldri spurt om vi leverer bedre eller samme kvalitet som det offentlige, sier konserndirektør Jan Bjørneboe Asker og Bærums Budstikke Pris, pris, pris

Modellkommuneforsøkene: AGK9 Pris på arbeidskraft Privat sektor Offentlig sektor Lav pris Høy pris Attraktivt for anbud

Modellkommuneforsøkene: AGK10 Konsekvenser for de ansatte Ved sammenligning med aktuell NHO-overenskomst taper disse arbeidstakerne følgende ved konk.uts: Fast vognvasker på natta taper kr pr år i tapt lønn (regulativlønn + ulempetillegg) og kr pr år i pensjon T-bane eller trikkefører taper i overkant av pr år i tapt lønn (regulativlønn + ulempetillegg) og kr pr. år i pensjon Forutsatt 30 yrkesaktive år og 20 år som pensjonist blir totalkostnadene for vognvaskeren kr mill. og for t-bane/trikkefører kr. 1.7 mill.

Modellkommuneforsøkene: AGK11 Byrådet i Oslo Rapport fra Asplan om omstillinger i Oslo: Erling Lae påsto at Oslo sparer 44 millioner på konkurranseutsetting av sykehjem Virkeligheten og rapporten sier at kommunen sparer mer på å drive sykehjemmene selv! Klare reaksjoner fra Asplan…

Modellkommuneforsøkene: AGK12 Pris kommunal Profitt Anbud Kontroll Omstilling Penger å bruke på tjenesten Konkurranse

Modellkommuneforsøkene: AGK13 Historien om et anbud og ideologi Oslo vei - en kommunal bedrift i Oslo Etter at de i mer enn 100 år hadde utført oppgavene, ble de lagt ut på anbud. Oslo vei hadde omstilt og forberedt seg. Det hadde det suverent billigste tilbudet. Oslo kommune forkastet anbudet Oslo valgte to private firma

Modellkommuneforsøkene: AGK14 Historien om et anbud og ideologi Hva skjedde? Det to private firmaene leide inn Oslo vei som underentreprenør, til deres opprinnelige pris. Mellomlegget stakk de i egen lomme Ideologi - ikke økonomi!

Modellkommuneforsøkene: AGK15

Modellkommuneforsøkene: AGK16 Farum... Falske regninger Innbrudd for å skjule korrupsjon 365% rente til kamerat Sammenblanding av kommunens og venners forretninger Økokrim etterforsker Satt under administrasjon Innbyggerne får svi gjennom skatteøkning Innbyggerne flytter

Modellkommuneforsøkene: AGK17 OECD-papport: Privatisering og selskapsutskillelse umoderne Byråkratisk – store kostnader Ineffektiv Udemokratisk Man får ikke mer igjen for pengene ved oppsplitting og konkurranseutsetting. Europeisk realitet sier mindre igjen for pengene. Den nye trenden er helhetlig styring, demokratisk innsyn og fokus på stordriftsfordeler - ikke fristilling.

Modellkommuneforsøkene: AGK18 Brukervalg/OPS Iveren etter å konkurranseutsette er redusert.Nå framheves alternativet fritt brukervalg til tross for skandalerapporter fra Danmark, Sverige og New Zealand. Frit-valg-ordningen i Danmark koster kroner pr. aktiv bruker i administrasjon, viser en undersøkelse! OPS; Offentlig Privat Samarbeid: Leie, ikke eie

Modellkommuneforsøkene: AGK19 En norsk tillits- valgts følelse

Modellkommuneforsøkene: AGK20 Modellforsøkene Sørum Steinkjer Porsgrunn Åsane i Bergen

Modellkommuneforsøkene: AGK21 Forutsetninger Lov- og avtaleverket skal følges Kommunikasjonen mellom partene må være åpen og samarbeidsklimaet godt Trygghetsavtaler skal legges til grunn Konkurranseutsetting/privatisering skal ikke være tema i forsøksperioden

Modellkommuneforsøkene: AGK22 Intensjoner Utvikle en egen endringsmetodikk gjennom utprøving i modellkommuner Faglig bistand fra IMTEC Utvikle lærende og endringsdyktige organisasjoner gjennom satsing på de ansatte Samarbeid på tvers av fag- og organisasjonsgrenser Brukermedvirkning

Modellkommuneforsøkene: AGK23 ”Nedenfra og opp” 3-årige forsøk Opplæring av kommunale utviklingsveiledere Idé- og arbeidsgrupper Aktiv involvering, inkludere andre organisasjoner Skape trygghet og motivasjon Metodikk 1

Modellkommuneforsøkene: AGK24 Metodikk 2 TenkeRegne Planlegge Gjøre

Modellkommuneforsøkene: AGK25 Metodikk 3 Tenke Gjøre Planlegge regne Tenke Gjøre Planlegge Regne Tenke Gjøre Planlegge Regne

Modellkommuneforsøkene: AGK26 Forsøksstruktur Styringsgruppe (AU) Ide- og arb.grupperLokal forsøksledelseUtviklingsveiledere Nettverksarbeid Informasjonsarbeid

Modellkommuneforsøkene: AGK27 Erfaringer Kulturendring Ny motivasjon Trygghet Utvidet rom for kreativitet Politikerinvolvering Nye samarbeidsrelasjoner Konsensus-prinsippet avgjørende

Modellkommuneforsøkene: AGK28

Modellkommuneforsøkene: AGK29 Se nærmere på…..