 Ivar Blystad  Avis  Glassverk  Reklamebyrå  Reiselivsprosjekter  Bokutgivelser / Magasiner  Snakke om  Destinasjonsutvikling  Fokus områder 

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Advertisements

Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
M&L2 Kap. 10 Kamanjeplan Oslo, februar Hva er en aktivitetsplan? 1. Aktivitetsplaner kan lages for nær sagt alle typer aktiviteter 2. Aktivitetsplaner.
 1,5 timers kjøretur fra Oslo Larvik Gardermoen  Oslo’s nærmeste høyfjell  Sentralt plassert langs vei og jernbane mellom Oslo og Bergen.
Vefsnakonferansen 2016 Tanker om norsk reiseliv 3. mars 2016, Gunnar Almlid.
Stjørdal Næringsforum Finansiering av næringsforeninger Dina Elverum Aune.
En regional traineeordning for kysten av Midt- Norge. Eies og drives av 14 medlemsbedrifter – og venter på at din bedrift også blir med på laget. Hovedoppgaver:
U TVIKLINGSPROGRAMMET L IERNE Lierne Utvikling AS Sikre, skape og utvikle 130 arbeidsplasser i Lierne.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Kommunereformen Nytt inntektssystem Økonomiske virkemidler knyttet til strukturendringer Runar Hannevold,
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Byregionprosjektet – fase 2
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
«Sørlandets grønne mulighet»
Dagsorden for generalforsamling i Modum, Sigdal og Krødsherad Gjensidige Brannkasse 26. april 2017 kl.18.00, Tyrifjord Hotell, Vikersund 1. Godkjenning.
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Regionrådet for Hamarregionen
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
Bærekraftig samfunnsutvikling
Tilskudd til tillitsvalgte og klubber lokalt 2016
Multifunksjonshall i Drammen
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
1. LEDERUTVIKLING Fylkesmannen ansvarlig
Strategi og handlingsplan for Egersund og Omegn Zontaklubb
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
BAKGRUNN STORTINGSMELDING 18 (2015–2016)OM FRILUFTSLIV:
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Organisering Nybrott Styrets mening er at det er for mage personer som skal velges på årsmøte, og vi ser på nødvendigheten for at dette reduseres fra.
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Gudbrandsdalsmøte 2017 By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og verdiskaping.
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Helhetlig boligpolitisk innsats
Verdikjedeintegrasjon
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
12/29/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Årsmøte 2018 Quality Alexandra Hotel 14. – 15. mars
Formål: Selskapets virksomhet er å eie og forvalte fast eiendom
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Firmanavn Forretningsplan.
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
HVORDAN PROMOTERE ROTARACT?
Rapporteringsrutiner til styret om immaterielle rettigheter
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Årsberetning 2017 Hemsedal Skiforening
Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken
Kompetansestrategi Agder 2030
Evaluering Regionrådet
Utredningsgruppe samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

 Ivar Blystad  Avis  Glassverk  Reklamebyrå  Reiselivsprosjekter  Bokutgivelser / Magasiner  Snakke om  Destinasjonsutvikling  Fokus områder  Regionen i dag  Destinasjonsselskap

 Destinasjonsutvikling  Hva legges i ordet ”destinasjonsutvikling”? Destinasjonsutvikling er et samspill mellom bedriftene, destinasjonsselskapet og det offentlige om å utvikle, informere om og markedsføre et helhetlig tilbud om service, aktiviteter og attraksjoner i området

 Destinasjonsutvikling  Destinasjonsselskapet skal ta ansvare for: Fellesoppgaver som ikke blir ivaretatt av andre. produktmessige fellesoppgaver – eks. løyper, skilting og koordinering av arrangement. markedsmessige fellesoppgaver – eks. profilering av reisemål, utgivelse av turistguide, tilstedeværelse på web. informasjons/vertskapsoppgaver – eks. turistinfo, arbeid mot media og turoperatører.

 Destinasjonsutvikling  Destinasjonsselskapet skal ikke ta ansvaret for: Rene forvaltningsoppgaver og oppgaver som klart hører hjemme på bedriftsnivå

 Destinasjonsutvikling  Destinasjonsselskapet skal være: En samlende faktor som ser behovene fra markedene om hva slags fellesoppgaver som til enhver tid er viktigst å løse. Fokusere på de oppgavene som gjør at destinasjonen skal utvikle seg og være attraktiv i markedet.

 Destinasjonsutvikling  Fokus på verdiskapning og en bærekraftig utvikling Økonomisk levedyktighet Arbeidsplasser

 Destinasjonsutvikling  Fokus på verdiskapning Fra råvare til komplett produkt Pakke opplevelse og tilbud Baseferie Klynger / allianser Ringvirkningseffekter

 Destinasjonsutvikling  Fokus på merkevarebygging Skape et positivt bilde av regionen Være tydelige – synes Utnytte felles kompetanse Sikre jevn og god kvalitet på produkt og service

 Destinasjonsutvikling  Fokus på markedsføring Samarbeidet om felles mål Samle utgifter, mer effektivt salg, større slagkraft i markedet Økt synlighet og kjennskap Enhetlig

Modum

Eiere, 6 Kjernaas Bygg Andre: Pål Steiran Truls Hennum Andre: Pål Steiran Truls Hennum Sole Utvikling AS Mountain Lodge Norefjell AS Norefjell Skisenter AS Norefjell Destinasjon AS Styre Daglig leder/ markedssjef Norefjell Destinasjon AS Styre Daglig leder/ markedssjef Medlemmer, 27 Medlemskontingent Medlemmer, 27 Medlemskontingent Modum kommune: - Blaafarveverket Modum kommune: - Blaafarveverket Sigdal kommune: - Kunstnerdalen Kulturmuseum - Sigdal Motorsenter Sigdal kommune: - Kunstnerdalen Kulturmuseum - Sigdal Motorsenter Flå kommune: - Vassfaret Bjørnepark Flå kommune: - Vassfaret Bjørnepark Krødsherad kommune: Alpinstua, Bergtatt Gull & Sølv, Hanne Høne, Huken Kjernaas Bygg, Kryllingen, Krøderbanen, Mountain Lodge, Norefjell Aktiv, Norefjell Golfbane, Norefjell Hestesenter, Recover/Pål Steiran, Norefjell Skisenter. Norefjell Sport, Norefri, Noresund Autosenter, Sole Hotell, Stake AS Shell, TimeOut, Truls Erik Hennum, Villa Fridheim, Quality Spa Resort Norefjell Krødsherad kommune: Alpinstua, Bergtatt Gull & Sølv, Hanne Høne, Huken Kjernaas Bygg, Kryllingen, Krøderbanen, Mountain Lodge, Norefjell Aktiv, Norefjell Golfbane, Norefjell Hestesenter, Recover/Pål Steiran, Norefjell Skisenter. Norefjell Sport, Norefri, Noresund Autosenter, Sole Hotell, Stake AS Shell, TimeOut, Truls Erik Hennum, Villa Fridheim, Quality Spa Resort Norefjell

6 hovedeiere 63,71% Andre 36,29% 6 hovedeiere 63,71% Andre 36,29% Sigdal og Eggedal Turistservice AS Styre Daglig leder/ markedssjef Sigdal og Eggedal Turistservice AS Styre Daglig leder/ markedssjef Medlemmer, 60?

MODUM  Blaafarveværket  Vikersund Hoppsenter  Tyrifjord Hotell  Furumo Idrettspark  Kongsfoss  Ole Einar Bjørndalen  Primær næring  M.fl. MODUM  Blaafarveværket  Vikersund Hoppsenter  Tyrifjord Hotell  Furumo Idrettspark  Kongsfoss  Ole Einar Bjørndalen  Primær næring  M.fl.

 Strategi: organisering / finansiering - regionalt Norefjell ReiselivsForum Prosjekt / samarbeidsforum Utvikle, profilere og markedsføre et helhetlig tilbud i destinasjonen. Som en samlende faktor, som ser behovene fra markedene, utføre de fellesoppgaver som til enhver tid er viktige å løse. Fokusere på de oppgavene som gjør at destinasjonen skal utvikle seg og være attraktiv i markedet. Styre/styringsgruppe: Styreformenn fra de tre (fire) samarbeidsgruppene Gi føringer til, samt vedta, strategi-, markeds- og aktivitetsplaner, herunder budsjetter. Markedsråd: Daglig leder/markedssjef fra de tre (fire) samarbeidsgruppene Utarbeide, iverksette og gjennomføre strategi-, markeds-, og aktivitetsplanene. Koordineres av daglig leder/markedssjef fra Norefjell Destinasjon som får dekket deler av sin lønn av tilskuddet fra Regionrådet, f.eks 30%. All lønn for øvrig dekkes av de respektive samarbeidsgrupperingene. Det øvrige tilskuddet fra Regionrådet går i sin helhet til vedtatte prosjekter. Norefjell ReiselivsForum Prosjekt / samarbeidsforum Utvikle, profilere og markedsføre et helhetlig tilbud i destinasjonen. Som en samlende faktor, som ser behovene fra markedene, utføre de fellesoppgaver som til enhver tid er viktige å løse. Fokusere på de oppgavene som gjør at destinasjonen skal utvikle seg og være attraktiv i markedet. Styre/styringsgruppe: Styreformenn fra de tre (fire) samarbeidsgruppene Gi føringer til, samt vedta, strategi-, markeds- og aktivitetsplaner, herunder budsjetter. Markedsråd: Daglig leder/markedssjef fra de tre (fire) samarbeidsgruppene Utarbeide, iverksette og gjennomføre strategi-, markeds-, og aktivitetsplanene. Koordineres av daglig leder/markedssjef fra Norefjell Destinasjon som får dekket deler av sin lønn av tilskuddet fra Regionrådet, f.eks 30%. All lønn for øvrig dekkes av de respektive samarbeidsgrupperingene. Det øvrige tilskuddet fra Regionrådet går i sin helhet til vedtatte prosjekter. Regionrådet for Midtfylke Buskerud (Norefjellregionen) Regionale midler. 3 år Evt. også tilskudd fra Flå kommune Regionrådet for Midtfylke Buskerud (Norefjellregionen) Regionale midler. 3 år Evt. også tilskudd fra Flå kommune Buskerud fylke Innovasjon Norge Tilskudd konkrete prosjekter Buskerud fylke Innovasjon Norge Tilskudd konkrete prosjekter SIVA Investering i konkrete bedrifter SIVA Investering i konkrete bedrifter Norefjell Destinasjon Styre Daglig leder/ markedssjef Norefjell Destinasjon Styre Daglig leder/ markedssjef Sigdal og Eggedal Turistservice Styre Daglig leder/markedssjef Sigdal og Eggedal Turistservice Styre Daglig leder/markedssjef Blaafarveværket/ Modum kommune (Reiselivsgruppe ”under” etablering) Blaafarveværket/ Modum kommune (Reiselivsgruppe ”under” etablering) Vassfaret Bjørnepark/ Flå kommune (Bjørneparken er i dag direkte medlem av ND) Krødsherad kommune Direkte støtte til bl.a. turistinformasjon Krødsherad kommune Direkte støtte til bl.a. turistinformasjon Sigdal kommune Direkte støtte til bl.a. turistinformasjon Sigdal kommune Direkte støtte til bl.a. turistinformasjon Modum kommune Direkte støtte til bl.a. turistinformasjon Modum kommune Direkte støtte til bl.a. turistinformasjon Flå kommune Direkte støtte til bl.a. turistinformasjon

 Besøkstall  Norefjell Skisenter  Blaafarveværket  Bjørneparken  Villa Fridheim  Krøderbanen  Lauvlia, TH Kittelsen  Sigdal museum/Folkem.sen  Hagan, Skredsvig 2.000

 Hotellmarked Norefjellregionen

 Destinasjonsselskap  Hva er viktig:  Godt forankret samarbeidsform/organisering  Tillit  Gode og forpliktende avtaler  Medbestemmelsesrett