Et inkluderende læringsmiljø? Strategi og verktøy for utdanningsinstitusjonene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi for et inkluderende læringsmiljø
Advertisements

Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Kjell Erik Øie Statssekretær
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
EIDSKOG KOMMUNE Vi tør å handle annerledes Eidskog skal være en løsningsorientert foregangskommune som viser vei. Visjon.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Folkehelse og universell utforming
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Forskrift om universell utforming av IKT Frank Fardal.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Nasjonal pådriver LMU-møte, HiST Kjetil Knarlag Et inkluderende læringsmiljø Nasjonal pådriver for tilgjengelighet i høyere utdanning.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Administrativ organisering
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Undervisning og læring
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Veiledning og veiledere
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Studentens rettigheter - institusjonens plikter
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Et inkluderende læringsmiljø? Strategi og verktøy for utdanningsinstitusjonene

Et inkluderende læringsmiljø? Inkluderende læringsmiljø? Kjetil Knarlag Universell Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø Trondheim 2015

Presentasjon Bakgrunn Oppdrag fra KD Utforme generell veileder for lærestedene. Presentasjon av innhold. Tilbud og tjenester Fusjon – konsekvenser, muligheter, risiko Inkluderende læringsmiljø?

Bakgrunn - samfunnsoppdrag 15 år med konkrete krav til utdanningsinstitusjonene (UHL, KD) 7 år med diskriminerings- og tilgjengelighetsloven (DTL) Norge har ratifisert FN-konvensjonen Skal sikre tilgang til høyere utdanning Presiserer universell utforming som viktigste strategi Tiende konferanse om inkluderende læringsmiljø Har vi nådd målet om et inkluderende læringsmiljø basert på prinsipper om universell utforming og individuell tilrettelegging? Inkluderende læringsmiljø?

Status Studentene har det «stort sett» bra (!) Det er økt bevissthet om mangfold og funksjonsnedsettelser, plikter og rettigheter Mye godt arbeid blir gjort av utdanningsinstitusjonene, på mange nivå Noen læresteder har systematisert arbeidet med tilrettelegging og uu Merk at det har vært få undersøkelser siden 2012 på området. Inkluderende læringsmiljø?

Status Langt igjen til et «inkluderende læringsmiljø» Sektoren opererer fortsatt med en medisinsk forståelsesmodell av funksjonshemming (dokumentasjon) Manglende bevissthet og dårlige holdninger – og fokus på gjennomsnittstudenten Manglende eierskap og helhetlig forståelse for faktiske hindringene og hva som virkelig hjelper Vanskelig å implementere universell utforming i praksis Antallet klagesaker øker til LDO og direkte til KD Inkluderende læringsmiljø?

Styringsdialog: Sektormål 3 God tilgang til utdanning Høyere utdanning er et viktig virkemiddel for å sikre mennesker med nedsatt funksjonsevne mulighet til arbeid og aktiv samfunnsdeltakelse. Departementet understreker institusjonenes ansvar for et godt og inkluderende læringsmiljø av høy kvalitet for alle studenter. Dette er en del av institusjonens arbeid med studiekvalitet. Alle universiteter og høyskoler må sikre at studenter med nedsatt funksjonsevne får kvalitetssikrede tilbud og tjenester med utgangspunkt i studentenes reelle behov. Alle læresteder skal ha handlingsplaner for universell utforming og individuell tilrettelegging for studenter som trenger det. Inkluderende læringsmiljø?

Studenten i fokus Inkluderende læringsmiljø?

Studenten i fokus? Inkluderende læringsmiljø?

Hva er mangfold i høyere utdanning? Mangfold = Variasjon (positivt, berikende) Mangfold = Ulikhet (negativt, systematisk skille) Knyttet til Kjønn og seksuell identitet Etnisitet Klasse og vår personlige bagasje Funksjonsnedsettelse Snakker vi om mangfold eller ulikhet når det gjelder studenter med nedsatt funksjonsevne i høyere utdanning? Inkluderende læringsmiljø?

Inkluderende læringsmiljø? Mangfold er normen Ulikhet er ofte resultatet

Inkluderende læringsmiljø Hvordan? Inkluderende læringsmiljø?

Oppdrag fra KD Inkluderende læringsmiljø? Skriftlig styringsbrev KD Generell veileder Overblikk Arbeidsmetodikk Kvalitetssikring Veileder universell utforming Konkrete krav / retningslinjer God praksis tilrettelegging Oppfølging Tilsyn Opplæring Tidsakse Styringsdialog Utdanningspolitikk Implementering Evaluering/ videreføring

Implementering: Universells tilbud Metodeveileder: Rammer, strategi og kvalitet Dybdekunnskap gjennom våre nettportaler: (Veileder universell utforming) Begge utvikles kontinuerlig Utredning og retningslinjer på enkeltområder Dysleksiutredning Bruk av anonym dysleksiattest Bruk av teknologi som støtte i læring (undervisning og vurdering) Andre utredninger om overgangsproblematikk og internasjonal mobilitet Bistand i implementering: Besøkstjeneste, orakeltjeneste, diskusjonspartner Inkluderende læringsmiljø?

Metodeveileder Rammeverk, retningslinjer, kvalitetssikring og verktøy Drøftes med KD, behandling i UHR. Studentfokus. Disposisjon: 1.Kontekst Situasjonsbeskrivelse, begrepsavklaring, lovgivning, relevans, målgruppen 2.Kvalitetssikring Roller, arbeidsdeling, dokumentasjon, avvikshåndtering, forbedring 3.Universell utforming Hva, hvorfor, på hvilke områder og hvordan er uu et verktøy for inkludering? 4.Individuell tilrettelegging Inn – gjennom – ut av studiet. Retningslinjer og anbefalinger. 5.Nasjonale støtteordninger Tredjelinjestøtte Inkluderende læringsmiljø?

1. Kontekst Inkluderende læringsmiljø?

Analyse Universell (2012) 33 % av studentmassen har en funksjonsnedsettelse Største grupper: Astma og allergi, psykiske vansker 15 % av studentmassen har funksjonsnedsettelse i en slik grad at det påvirker studiet Eurostudent (2015) 23 % av studentmassen har funksjonsnedsettelse. 5 % av studentmassen ser funksjonsnedsettelsen som et stort hinder for gjennomføring av studier. Universell (2014 og 2015): Kvalitative undersøkelser viser at studenter opplever utfordringer på flere områder (overgangsproblematikk, mobilitet) LDO rapporterer om flere diskrimineringssaker innen utdanningssektoren Vi trenger et bedre analysegrunnlag – hvordan? Inkluderende læringsmiljø?

Kvalitetssikring og kvalitetsutvikling Inkluderende læringsmiljø?

Følge generell tankegang Inkluderende læringsmiljø? Iverksette tiltak Intern kompetanseheving Implementere rutiner Tilbakemeldinger Undersøkelser Rapportering Klagesaker / avvik Politikk Rammebetingelser Kartlegging – dagens praksis Planarbeid Vurdere kvalitet Tiltak for forbedring Nye mål, rutiner og praksis Helhetsvurdering Evaluere og forbedre Planlegge GjennomføreKontroll og oppfølging

Implementering 1.Utforme overordnet politikk med føringer på aktuelle områder -Formål og virkeområde. Institusjonens plikter. -Lovgivning -Retningslinjer innen IKT, Universell utforming, studiesaker, tilrettelegging -Situasjonsbeskrivelse 2.Tydeliggjøring av roller, aktører og ansvarsområder -Overordnet ansvar: styret, ledelse, fakultet, LMU og andre utvalg -Detaljansvar for gjennomføring: Studiebibliotek, studieavdeling, IT, drift, eiendom, kommunikasjon -Beskrive førstelinjetjenester for henvendelser -Beskrive samhandling mellom enheter Eks.: Universell utforming av IKT ved NTNUUniversell utforming av IKT ved NTNU Eks. II: Kvalitetssystemet ved UiTKvalitetssystemet ved UiT Inkluderende læringsmiljø?

Kvalitetssikring og kvalitetsutvikling 3.Handlingsplan -Konkretisering av tiltak -Følge institusjonens årshjul -Inn i institusjonens PBO (plan, budsjett og oppfølging) 4.Tilbakemeldinger og oppfølging -System for tilbakemelding fra enhetene (kvalitetsmelding) -System for avvik, klagehåndtering og lukking av sløyfer -uu, tilrettelegging og nedsatt funksjonsevne inn i lokale undersøkelser og kartlegginger -LMU overvåker klagesaker på læringsmiljøet Inkluderende læringsmiljø?

Universell utforming Inkluderende læringsmiljø?

Definisjon Med ”universell utforming” menes utforming av produkter, omgivelser, programmer og tjenester på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming. Universell utforming skal ikke utelukke hjelpemidler for bestemte grupper av mennesker med nedsatt funksjonsevne når det er behov for det. Inkluderende læringsmiljø?

Universell utforming – over alt Inkluderende læringsmiljø?

Universell utforming 25Inkluderende læringsmiljø? Studieplan, undervisning, praksis og vurdering. Bruk av teknologi. Bibliotek. UDL og ny pedagogikk. Ta hensyn til mangfoldet av studentene – før semesterstart! LÆRING BYGNINGER og UTEOMRÅDER STØTTE- SYSTEMER IKT Utforming av læringsareal med tanke på brukbarhet og mangfold. Fleksible, sanselige og tilgjengelige. Lystbetont læring! Servicetjenester (karrieretjeneste, servicetorg, studieveiledning, studiebibliotek…) – med kunnskap og oversikt. Norsk modell: Støtte på riktig sted og på alle nivå…! e-læringssystem, nettsider, innholdsproduksjon, apper, digitale og læringsressurser, informasjonstjenester… Det digitale læringsmiljø – brukbart og tilgjengelig!

Lystbetont læring Inkluderende læringsmiljø?

Individuell tilrettelegging Inkluderende læringsmiljø?

Funksjonshemming er kontekstuell og relasjonell (GAP-modellen) Inkluderende læringsmiljø? Individets forutsetninger Samfunnets krav Funksjonshemming Må endres Må styrkes

Hva slags støtte finnes for studentene? Målet for tilrettelegging er å finne gode kompensatoriske ordninger i studiesituasjonen Individuell tilrettelegging må utføres på alle nivå i organisasjonen. Dette krever: ̶Kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser og konsekvenser dette kan ha for den enkelte ̶Forskrift for tilrettelegging til eksamen og individuell tilrettelegging av studiesituasjonen ̶Kunnskap om typer tilretteleggingstiltak: Effekt og gjennomførbarhet ̶Kartlegging av den enkelte student: Kontekst, funksjonsnedsettelse, funksjonshemming og tiltak. ̶Avtale om individuell utdanningsplan: Tiltak, progresjon, gjennomføring Felles forståelse: Hva virker? Hva krever det? Inkluderende læringsmiljø?

Overblikk Tilretteleggingstjeneste Koordinerende tjeneste med kunnskap, oversikt og nettverk i organisasjonen. Oversikt over eksterne tilbud og tjenester Nettverk av fakultets/ instituttkontakter: Opplæring og fyrtårnstjenester. Spesialveiledning. «Tilretteleggingsforum» Læringsmiljøutvalg Kontroll, oppfølging, støtte, pådriver Inkluderende læringsmiljø?

Universell utforming og individuell tilrettelegging Valg basert på kunnskap, erfaring, medvirkning og forståelse Inkluderende læringsmiljø? Personlig assistanse og støttefunksjoner Universell utforming skal dekke behovene til flest mulig i ordinære løsninger Tilrettelegging for grupper med sammenfallende behov Individuell tilrettelegging og individuelle hjelpemidler

Roller Inkluderende læringsmiljø? Implementering av universell utforming i organisasjonen Makronivå: Styret, rektor, dekaner, enheter, LMU Politikk, eierskap, handlingsplaner, økonomistyring, håndtering av rammekrav fra lovverk og departement, læringsmiljørapportering, kvalitetssikring Mesonivå: Programkoordinatorer, støttefunksjoner, servicetjenester Tilgjengelig bibliotek, læringsutbyttebeskrivelser, studentservice, IKT-støtte Mikronivå: Vitenskapelig ansatte, veiledere, medstudenter Individuell utdanningsplan, utforming og bruk av teknologi, undervisning og læring, individuelle tilpasninger

Støttetjenester Inkluderende læringsmiljø?

Eksterne støttesystemer Studentsamskipnad Norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek NAV Hjelpemiddelsentral – Arbeidslivssenter – lokalkontor Nasjonale kompetansesenter (Briskeby, NAV Tilde….) Finansielle ordninger (NAV, Erasmus, Statens lånekasse) Utdanning som tiltak Mentor Tilleggsstipender (studiestøtte + utenlandsopphold) Universell Tredjelinestøtte Utredninger, nettverk, opplæring Oversikt og dybdekompetanse Inkluderende læringsmiljø?

Arbeidsdeling Førstelinje Lokale støtte- systemer Universell Førstelinja møter studenter Informasjonssenter Fakultet/ institutt Studentsamskipnaden Faglærere Lokale støttesystemer LMU Administrasjon Ledelse Universell Tredjelinjestøtte – støtter lærestedene Inkluderende læringsmiljø?

usjon…? Inkluderende læringsmiljø?

Fusjon Hvordan sikre et godt og inkluderende læringsmiljø i fusjonsprosessen? Noen fusjonserfaringer og utfordringer: Store forventninger fra mindre læresteder om tilbud og tjenester Ulike tjenester = nedgradering eller oppgradering av tilbud? Sentralisering eller desentralisering? Hvordan sikre likebehandling? Felles politikk Kommunikasjonslinjer Digitale tjenester Koordinering av oppgaver – deling av ansvar Inkluderende læringsmiljø?

Modeller Desentralisert modell Ansvar lagt til fakultet/ avdeling/ institutt. Koordinerende tjeneste sentralt Fyrtårnstjenester Fordeler: Fagnærhet Eierskap i organisasjonen Løse på lavest mulig nivå Ulemper Høy turnover Kunnskapsmangel Ulikhet Inkluderende læringsmiljø? Sentralisert modell Sentral tilretteleggingstjeneste med gode ressurser One-stop-shop for studentene Samarbeid med fagmiljø om enkeltsaker Fordeler: Likebehandling Kontroll på tilbud og tjenester Høyt kunnskapsnivå Ulemper «Stat i staten» - «ildsjeler» Ikke inn i systematisk planlegging Tilrettelegging fremfor uu

Studenten i fokus…? Inkluderende læringsmiljø?

Inkluderende læringsmiljø? God informasjon og inkludering i opptak og mottak

Inkluderende læringsmiljø? Individuell kompensatorisk tilrettelegging

Inkluderende læringsmiljø? Kompetanse i fagmiljø og støttefunksjoner

Inkluderende læringsmiljø? Gode relasjoner til vitenskapelig ansatte og medstudenter

Inkluderende læringsmiljø? Fleksible vurderings- og undervisnings- former

Inkluderende læringsmiljø? Universell utforming av læringsarealer

Inkluderende læringsmiljø? Universelt utformet IKT og fagstoff til læringsprosessen

Inkluderende læringsmiljø? Rettigheter og plikter i studieforskrift Klageadgang

Inkluderende læringsmiljø? Rettigheter og plikter i studieforskrift Klageadgang Universell utforming av læringsarealer Gode relasjoner til vitenskapelig ansatte og medstudenter Universelt utformet IKT og fagstoff til læringsprosessen Fleksible vurderings- og undervisningsformer Individuell kompensatorisk tilrettelegging God informasjon og inkludering i opptak og mottak Kompetanse i fagmiljø og støttefunksjoner

Om Universell Nettsted: Felles epost: Adresse: Universell NTNU – SA Kolbjørn Hejes vei Trondheim Inkluderende læringsmiljø?