1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Spørsmålsstillinger Er trepartssamarbeidet liv laga?
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Et helhetlig barnevern i Oslo
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
Prosjektorganisering
En lærende organisasjon?
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Det kommunale og det statlige barnevern
Hva skal et styre gjøre av arbeidsoppgaver?
8 Det politiske systemet i Norge
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Organisasjonsutvikling og lederroller
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Skolen – en kommunal virksomhet
Styringsprinsipper Styringssystem
Organisering av de politiske sekretariatene og litt mer enn det...
Samhandling leder/verneombud
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Kommunen som arbeidsgiver
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Brukertilfredshet og KOSTRA
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Asker - mulighetenes kommune
1 Kommunikasjon.
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Utskrift av presentasjonen:

1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?

2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging fra administrasjonen kan evt foranledige svakheter i vedtaket, men flertallets skjønn basert på foreliggende informasjon er alltid riktig  Politisk logikk – annen logikk  Politisk skjønn – faglig skjønn

3 Hva er politikk i en kommune?  Politikk er det som politikerne til enhver tid interesserer seg for

4 Rådmannen er leder for kommunens ansatte  Tilretteleggingsansvar  Iverksettelsesansvar  Jfr. lederavtalen med bystyret

5 2.2 Krav og forventninger til lederen  Ansvar  Rådmannen er:  Øverste administrative leder (formelt ansvar)  Leder og overordnet for dem som er definert med rapporteringsansvar til seg  Ansvarlig for en effektiv organisasjon med et godt arbeidsmiljø (organisasjonsansvar)  Ansvarlig for å få utført de arbeidsoppgaver kommunen har, slik de framgår av kommunens organisasjons-, plan og styringsdokumenter (resultatansvar)  Ansvarlig for en effektiv bruk og forvaltning av tildelte økonomiske ressurser i henhold til budsjett og økonomireglement (økonomiansvar)  Ansvarlig for en bruker- og serviceorientert utvikling av kommunens tjenester (serviceansvar)

Forventninger til lederadferd  Rådmannen:  Opptrer på en lojal måte i forhold til kommunen og de folkevalgte organer  Opptrer profesjonelt og faglig  Opptrer med respekt i forhold til de folkevalgte og klarer å oppfatte og videreutvikle de vedtak og signaler som gis  Klarer å skape tillit innad i organisasjonen samtidig som nødvendig organisasjonsmessige tiltak gjennomføres  Har fokus på at innbyggerne er kommunens ”kunder” og at de folkevalgte er ”oppdragsgiverne”  Sørger for at kommunens saksbehandling tilfredstiller lover og forskrifter samt politisk ledelses behov for informasjon

Inititiativplikt  Rådmannen:  Har til enhver tid rett og plikt til å ta initiativ med hensyn til  Forhold som er viktig for kommunens økonomi  Forhold som er viktig for utvikling av Arendal som lokalsamfunn  Samarbeid over kommune- og fylkesgrenser  Samarbeid med andre offentlige organisasjoner/etater  Samarbeid med frivillige lag og organisasjoner i kommunen

8  Fra ansatt  Til myndiggjort medarbeider  Til myndig medarbeider

9 Myndig medarbeider  Kjenner til overordede utviklingsmål  Vet til enhver tid hvilke oppgaver en kan utføre og ta initiativ til  Vet til enhver tid at en har fullmakt til å treffe de beslutninger som er nødvendig for å utføre oppgavene, samt hvilke rammer som gjelder for disse beslutningene  Vet at en til enhver tid har støtte og anerkjennelse fra leder og kolleger på måten en løser oppgaven på

10 Lojalitet  Er fokus på virksomhetens mål og respekt for spilleregler  Er noe annet enn lydighet  I visse situasjoner vil lojalitet mot bystyret eller ledelsen være å gjøre noe annet enn det som er bestemt av bystyret/ledelsen

11 Ytringsfrihet  I Arendal kommune er kommunikasjonen åpen. Alle kan snakke med alle om alt  Null-toleranse overfor løgn  Null-toleranse overfor baksnakking  Null-toleranse overfor ansvarsfraskrivelse  ”Andre`er død”  Taushetsplikten overholdes

12  Når noe er vanskelig skal vi snakke med hverandre -ikke om eller til hverandre

13 Om delegering  Vi delegerer myndighet, ikke ansvar. Det betyr at rådmannen har ansvaret når feil blir gjort av andre med basis i delegert myndighet

14 Kvalitet  Kvalitet er best når faglige avveininger og beslutninger tas av medarbeiderne nærmest ”brukerne”  Ingen faglige beslutninger blir bedre ved at den tas av en leder  Når medarbeiderne selv, alene eller helst i fellesskap, fatter beslutninger, er incitamentet til å søke informasjon og kompetanse vesentlig større enn om beslutningene jevnt over fattes på overordnet nivå  Dette fordrer at rammene er tydelig kommunisert slik at de faglige avveininger på medarbeidernivå skjer innenfor de rammene som gjelder

15 Mot  Til å handle og beslutte…. Og ta initiativ  Til å risikere å gjøre feil  Til å innrømme feil, og dermed unngå at samme feil gjentas

16 Åpenhet  All kommunikasjon innad og utad i Arendal kommune bør preges av full åpenhet. Våre holdninger til andre og hverandre bør også ha preg av åpenhet og toleranse

17 Raushet  Overfor kollegaer, brukere og ledelse  Vilje til å ta ting i beste mening

18 Overordnet ledelsesfilosofi  Verdier, holdninger og visjoner er viktigst  Samsvar mellom det vi sier og det vi gjør  Grunnleggende tillit til medarbeidere  Mot til å gjøre  Mot til å innrømme egne feil…  Bevissthet på aldri å fraskrive seg ansvar  Bevissthet på at realistiske mål er for smått…  For å nå vårt maksimale må vi ville litt mer enn vi kan…  Det handler om å være i bevegelse…