1 Møte 09.10.09 Brynseng SVV Møte policygruppe for bransjekontakt 14.10.09 Funksjonskontrakter EBA.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sandefjord kommune Omlegging av renhold til behovsrenhold og kvalitetssikring med Insta 800.
Advertisements

Byggherreprosjektet i Statens vegvesen Oppfølging av tiltaksplan
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
Norge rundt – og litt til
Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
Internkontroll i kommuner
Fakta- og analysedagen Stein Gunnes, sjeføkonom Håvard Almås, næringspolitisk rådgiver Frokostmøte
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Bransjemøte - SVV - mars 2005 Ny organisasjon – konkurranse- utsetting – ble det som vi trodde?  Hovedinntrykk: Vi er godt fornøyd med utviklingen  Forvaltning.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og utstyrspark.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Vegdirektoratet 4 mars Siri Legernes RIF ”Utenfra” erkjenner vi at: Omstillingen i SVV har kostet – både på organisasjons- og individnivå. Det tar.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Statens Vegvesen som byggherre
Bransjekontaktmøte Vegdirektoratet 9. mai 2006 Bransjesamarbeid etatsnivå Statens vegvesen.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Drift og vedlikehold - videre prosess Eirik Øvstedal 28. september 2010.
1 Erfaringer med funksjonskontraktene Adm. direktør Kyrre Olaf Johansen Møte med Statens Vegvesen 12. mai 2005.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Krav til leverandører Kontraktsstrategier Lars Erik Hauer Direktør Veg og Transport.
Drift og vedlikehold av riks- og fylkesveger
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Oppsummering bransjedialog HMS/SHA – (gjennomføring)
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Tilbudskonferanse Konkurransegrunnlag Asfaltarbeider Hammerfest kommune.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
ELRAPP Kort presentasjon Vinterdriftskurs 2011 Torgeir Leland Byggherreseksjonen, Vegdirektoratet.
Orientering – Statens vegvesen Norge GNA-møte Bjørn Erik Selnes Statens vegvesen.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Vinterdriftskurs for operatører NVF-møte Øystein Larsen Vegdirektoratet, TMT-T, seksjon Vegteknologi.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
TILBUDSKONFERANSE 1604 SKOGRYDDING NORD OG SØR Anne Lise Hovin.
Utfordringer drift&vedl.  Trafikantenes forventninger.  Økt etterslep og forfall.  Økt trafikk (hytter/langtransport)  Ulike krav til standard.  Mye.
Hvordan sikre etterlevelsen av regelverket?
LARVIK KOMMUNE Kommunalteknikk
HMS-kort i Byggenæringen
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
Møte Brynseng SVV Funksjonskontrakter EBA.
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Møte i Vegdirektoratet 9
Asker - mulighetenes kommune
Hvordan bør funksjonskontraktene utvikles?
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Endringer i HB R763 - mal for Elektro kontrakter med oppstart i 2017
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Fra regioner til divisjoner
Utskrift av presentasjonen:

1 Møte Brynseng SVV Møte policygruppe for bransjekontakt Funksjonskontrakter EBA

2 Funksjonskontrakter – en entreprenørs betraktninger Adm. direktør Ingrid Tjøsvold, Mesta Drift as Oslo 9. oktober 2009 Oslo 14. oktober

Medienes, publikums og SVVs oppfatninger Enkelte mener kvaliteten på drift og vedlikehold var bedre før konkurranseutsettingen Misnøye med vedlikeholdet, dvs vei- og dekkestandard Misnøye ved vinterdriften Kostnadsøkninger for funksjonskontraktene de siste årene SVV misfornøyd med konkurransen i fk-markedet

Riksrevisjonens oppfatninger Riksrevisjonen er misfornøyd med: SVVs kjennskap til situasjonen ute på veien konkurransen i fk-markedet kontrollen av kvalitet innen drift og vedlikehold kvaliteten innen drift og vedlikehold entreprenørenes rapportering av tilstand og tiltak sanksjoneringen evalueringssystemene

Våre oppfatninger Vi leverer iht kontrakt Tøff konkurranse og dårlig inntjening Stor økonomisk risiko i kontraktene Økende krav til dokumentasjon og kvalitetssystemer Stort etterslep innen vedlikehold i forhold til vei- og dekkestandard Misnøye hos publikum med vinterdriften, som skyldes misforhold mellom definert standard i fk-kontaktene og publikums forventninger. Medier, politikere, politi og publikum blander sammen/vet ikke forskjell på: drift, vedlikehold og funksjonskontrakter

Hva er årsakene til kostnadsøkingen for funksjonskontraktene?

NTPs forklaring på prisveksten Veinettet blir stadig mer komplekst, med økning i tekniske installasjoner og mer veibelysning. Lengre veinett. Økning i trafikken. Flere tunneler. I Stor-Oslo distrikt utgjør tunnelene 3 pst av veilengden, men legger beslag på 36 pst av drifts- og vedlikeholdsbudsjettet. NTP for sier følgende om prisnivået på funksjonskontrakter; ”Prisnivået på slike kontrakter kan ha vært unaturlig lavt, slik at de kostnadsøkninger som Statens vegvesen nå erfarer i større grad gjenspeiler det reelle kostnadsnivået knyttet til slike kontrakter”.

Utvalg av kontrakter Vi har gjort analyser av 3 av de 9 kontraktene Mesta Drift vant i årets anbudsprosess – Høgsfjord, Sunnmøre og Lofoten. Disse 3 kontraktene har Mesta fra før. De 3 kontraktene ble valgt ut fra tre kriterier. Det ene var å få variasjon ift størrelsen på kontraktene. Det andre kriteriet var å få variasjon ift avstand til nest laveste anbud. Det tredje var at vi hadde kontrakten fra før. Vi mener funnene er representative også for Mestas øvrige kontrakter.

Hovedårsaker til prisøkning (1) Vi har identifisert 3 hovedårsaker til økte priser fra 2004/2005 til 2009: 1.Generell prisøkning Prisindeks for drift og vedlikehold av riks- og fylkesveger, viser en økning på henholdsvis 24,5% (2005) og 27% (2004) frem til i dag. (kilde: SSB). Lønningene har i samme periode økt hhv 23,2% og 27,2% (kilde: SSB). Sterk økning i UE-priser. Prisøkningen fra 2004/2005 har på en av kontraktene vært på 60 % (timer og km). Høy aktivitet i bygg- og anleggssektoren har drevet prisutviklingen. Vi ser få tegn på reduksjon i UE priser tross lavere byggeaktivitet. Dette kan skyldes få aktører i mange distrikt.

Hovedårsak til prisøkning (2) 2.Vesentlig økt arbeidsomfang – spesielt knyttet til; Vinterprosesser (økt krav til omfang av reservemateriell og flere km med barveistrategi) Økt krav til grøntprosesser (kantklippebredde økt fra 3 til 6 meter, økt krav til vegens frie rom) Strengere krav til tunnelprosessen, økt antall inspeksjoner, tunnellrensk og hyppigere rengjøring

Hovedårsak til prisøkning (3) 3.Økte dokumentasjonskrav Vi har lagt inn betydelig mer ledelsesressurser for å kunne møte dokumentasjonskravene og den stadig tettere oppfølgingen fra Statens vegvesen. I tillegg fører eksterne- og interne kvalitetsrevisjoner og innføring av ISO 9001 sertifiserbart kvalitetssikringssystem til økte priser. Eksterne revisjoner er alene kalkulert til NOK pr. kontrakt/år. Internt revisjonsteam som også arbeider med HMS og prosjektsyring utgjør pt. 12 årsverk i Mesta Drift.

Veien videre

Funksjonskontrakter – struktur og innhold Bør videreføres Kontraktsstørrelse Kontraktslengde Omfatte alle fag Funksjonsansvar, men gi totalt ansvar – unngå detaljoppfølging (mer effektivt for byggherre og entreprenør)

Funksjonskontrakter – struktur og innhold Bør endres Mindre voluminøst anbudsgrunnlag; svært omfattende omfang (inkl. håndbøker) – fokuser på funksjonskravene Vinterstandarden bør skjerpes; misforhold mellom dagens krav og publikums forventninger Tildelingskriterier; pris, kvalitet, kompetanse og kapasitet som poenggivende tildelingskriterier – look to Oslo Risiko; mer mengde, mindre fastpris for vinterprosessene Fjerning av vedlikeholdsetterslep inn i funksjonskontraktene (mindre anleggsoppdrag) Mengdeoppgjør for uforutsigbare elementer (tagging osv)

Rapportering og kvalitet Rapportering Vurdere rapporteringsbehov mot funksjonsansvar (unngå detaljstyring) Tenke elektronisk – Elrapp Hvilke rapporteringssystem skal SVV ha for at de har oversikt på overordnet nivå? Kvalitetskrav – ISO Samsvar mellom ressurser og krav (dimensjoneringsregler - ressursplan) Må ha konsekvenser dersom kvalitetskrav ikke innfries – lik håndhevning for gjentagende brudd

Samarbeid Samarbeid på alvor - forsterke fokus på Kvalifikasjoner byggeledere D 2.1 Mål og arbeidsform (jf. Kontraktsbestemmelser, kap. C pkt. 3) Kontrakten skal sikre effektiv drift og vedlikehold av vegnettet samt optimal bruk av de midlene som settes av til gjennomføring av kontrakten. Arbeidet skal utføres med gjensidig respekt og aksept mellom partene mht. partenes verdier, rammer og mål samt deres ulike roller og interesser. Arbeidet skal gjennomføres på en samarbeidsorientert og ikke konfliktorientert måte. Gjennomføringen av arbeidet og samarbeidet mellom byggherre og entreprenør skal være løsningsorientert og ikke basert på formalprosedering.