Referat fra foreldremøtet 5.9.2016 tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Advertisements

Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Bokpresentasjon Oslo.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Velkommen til foreldremøte!
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
God start i matematikk Hva sier læreplanen om undervisning i matematikk og de yngste elevene? Hvordan engasjere og aktivisere elevene til aktiv deltakelse.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Fremme læring og utvikling! God læring og utvikling gror best der det er trygghet og trivsel.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Velkommen til foreldremøte i 3a/b. Norsk læreverk: Zeppelin 2 hovedbøker LesebokSpråkbok Mål: En kilde til leseopplevelser. Boken er delt i 2 deler: Del.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Engelsk Lekser Vennegrupper Praktisk informasjon.
Foreldremøte 2. trinn Velkommen. Agenda  Presentasjon  Praktisk informasjon  Fagene: norsk – matematikk - engelsk  Trafikk  Samling klassevis.
Stavskrift Zeppelin: stavskrifthefte Bokbind  lettere gjenkjennelig for barna. Følg godt med på elevens sporing. Dette har vi lært på skolen.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Velkommen til foreldremøte!. Agenda:  Tredelt møte  Oppstarten  Generell info  Lekser  Ukeplan  Fagene norsk og matematikk  Foreldrekontakter.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
«Foreldreskole» kl EliRy august-2017.
Velkommen til foreldremøte i 2d
MATEMATIKK 1. trinn.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Velkommen til foreldremøte i 2a
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Foreldremøte rød.
Foreldremøte for 1. trinn
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Velkommen til foreldremøte
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Velkommen til foreldremøte!
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Velkommen til foreldremøte i 2C
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Velkommen til foreldremøte i
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Foreldremøte 1.trinn Tirsdag 3.september.
Utskrift av presentasjonen:

Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen med Lars Kompetansemålene i norsk og matematikk (Lars) Litt om fagene som Astri har (Astri) Gode barnebøker presentert av Astri Valg av FAU og klassekontakter Eventuelt

Forventninger til læreren Det viktigste for oss er At ALLE elevene skal kjenne seg trygge At ALLE elevene skal trives At ALLE elevene skal ha et godt læringsmiljø rundt seg For å få dette til vil vi……

Forventinger til læreren Vi vil alltid ha ELEVEN BESTE i fokus! Vi vil være godt forberedt til undervisningen Vi vil tilrettelegge for læring og utvikling for den enkelte Vi vil svare på henvendelser fra hjemmet Vi vil gjennomføre 1 foreldremøte samt 2 utviklingssamtaler pr. elev i løpet av skoleåret

Forventninger til læreren forts….. Vi vil ellers ha kontakt med hjemmet ved behov Vi vil følge opp inngåtte avtaler Vi vil være åpne for innspill og meninger fra hjemmene Vi vil arbeide aktivt for å forebygge mobbing

Læringsmål Læringsmålene for uken vil alltid stå på ukeplanen De vil også bli lagt ut på hjemmesiden

Foreldremøter og utviklingssamtaler Foreldremøter en gang i året Høst – september Utviklingssamtaler: Vi ønsker at både eleven og foresatte møter til utviklingsamtalene Samtaleskjema blir levert ut i god tid. Snakk sammen og kryss av hjemme. Skriv gjerne en kommentar ved siden. Lever skjemaet tilbake til skolen senest dager før den oppsatte timen. Høst – oktober/november Vår – mars/april Elevsamtaler Vi skal ha 60 min. i løpet av skoleåret til samtale med hver enkelt elev. Denne skal i hovedsak dreie seg om eleven sin faglige utvikling. Vi legger opp til flere korte økter – f. eks. 6 x 10 min, der vi tar opp ulike tema

Still spørsmål!! Hva har du lært i dag? Hva er det kjekkeste som har skjedd i dag? Har du hjulpet noen? Var det noe som var vanskelig å forstå? Hvem var du sammen med i friminuttet? Så du noen som stod alene? Husket du å rekke opp hånden når du vil si noe…….

Forventninger til hjemmet…. At dere viser interesse for elevens skolearbeid At eleven ikke tas ut av skolen uten i helt spesielle anledninger At dere gir informasjon til skolen når noe oppstår som kan påvirke elevens skoledag At dere tidlig tar kontakt med oss om det er noe dere lurer på eller reagerer på, og for «Ris og ros» At dere følger opp inngåtte avtaler At skolen holdes oppdatert med riktig telefonnumre vi kan nå der på ved behov

Forventninger til hjemmet At eleven kommer uthvilt til skolen At eleven har klær etter vær på seg At eleven har med energigivende nistemat At dere snakker pent om skolen At dere daglig stiller spørsmål fra skolehverdagen At dere hører eleven i leseleksen At dere leser informasjonen skolen sender ut At dere følger opp de oppfordringene dere får, som f.eks underskrifter, - bokbind på bøkene

Klasseregler for 2A  Vi må lytte når andre snakker  Vi må hjelpe hverandre  Vi deler  Vente på tur  Vi trøster hverandre  Rekke opp hånden  Når vi kommer inn i klasserommet stiller vi oss opp bak stolen  Vi er snille med hverandre

Kompetansemål i norsk Muntlig kommunikasjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne lytte, ta ordet etter tur og gi respons til andre i samtaler lytte til tekster på bokmål og nynorsk og samtale om dem lytte etter, forstå, gjengi og kombinere informasjon leke, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, språklyder, stavelser, meningsbærende elementer og ord samtale om hvordan valg av ord, stemmebruk og intonasjon skaper mening fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer sette ord på egne følelser og meninger uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegning, sang og andre estetiske uttrykk

Skriftlig kommunikasjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  vise forståelse for sammenhengen mellom språklyd og bokstav og mellom talespråk og skriftspråk  trekke lyder sammen til ord  lese store og små trykte bokstaver  lese enkle tekster med sammenheng og forståelse på papir og skjerm  bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i leste tekster  skrive setninger med store og små bokstaver og punktum i egen håndskrift og på tastatur  skrive enkle beskrivende og fortellende tekster  arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing  skrive etter mønster av enkle eksempeltekster og ut fra andre kilder for skriving

Språk, litteratur og kultur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  samtale om opphavet til og betydningen av noen kjente ordtak, begreper og faste uttrykk  samtale om begrepene dialekt, bokmål og nynorsk  samtale om hvordan ord og bilde virker sammen i bildebøker og andre bildemedier  samtale om innhold og form i eldre og nyere sanger, regler og dikt  samtale om personer og handling i eventyr og fortellinger  finne skjønnlitteratur og sakprosa på biblioteket til egen lesing

Kompetansemål i matematikk etter 2.årstrinn Tall Mål for opplæringen er at eleven skal kunne telle til 100, dele opp og bygge mengder opp til 10, sette sammen og dele opp tiergrupper opp til 100 og dele tosifra tall i tiere og enere bruke tallinjen til beregninger og til å vise tallstørrelser gjøre overslag over mengder, telle opp, sammenligne tall og uttrykke tallstørrelser på varierte måter utvikle, bruke og samtale om varierte regnestrategier for addisjon og subtraksjon av tosifra tall og vurdere hvor naturlige svarene er doble og halvere kjenne igjen, samtale om og videreføre strukturer i enkle tallmønster

Geometri Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  kjenne igjen og beskrive trekk ved enkle to- og tredimensjonale figurer i sammenheng med hjørne, kanter og flater og sortere og sette navn på figurene etter disse trekkene  kjenne igjen, bruke og samtale om speilsymmetri i praktiske situasjoner  lage og utforske geometriske mønster, både med og uten digitale verktøy, og beskrive dem muntlig

Måling Mål for opplæringa er at eleven skal kunne  måle og sammenligne størrelser som gjelder lengde og areal, ved hjelp av ikke-standardiserte og standardiserte måleenheter, beskrive hvordan og samtale om resultatene  nevne dager, måneder og enkle klokkeslett  kjenne igjen norske mynter og sedler opp til 100 og bruke de i kjøp og salg Statistikk Mål for opplæringa er at eleven skal kunne  samle, sortere, notere og illustrere data med tellestreker, tabeller og søylediagram og samtale om prosessen og hva illustrasjonene forteller om datamaterialet