Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo 21. 11.2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Advertisements

Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Melding til Stortinget…
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Mål for ungdomsfeltet av Erasmus+ ►Forbedre ungdommenes nøkkelkompetanser ►Styrke ungdoms deltakelse i demokratiet ►Aktivt medborgerskap.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr. EU og utdanning  Utdanning - støttende aktivitet i EU  EU har ingen ”felles utdanningspolitikk”  Landene.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Aktuelle saker. HØRINGER Sentralt : – Arbeidsmiljøloven – Forskrift om opptak til høyere utdanning Lokalt – Skoleruten – Ekstra timer 10.trinn – Budsjett.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Nordisk Forskerutdanningsakademi: NorFA Norden NorFA Nabo NorFA Holbergs gate 1, N Oslo Tel.: Fax: +47.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Kompetanse for mangfold
Formål Gi en bred oversikt over EVU-aktiviteten blant lærere og instruktører i grunnopplæringen i 2003 Deltakelse Omfang og tidsbruk Innhold, organisering,
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Internasjonalisering
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
NORDPLUS junior Programmet
Systematisk Observasjon av Lesing.
Undervisningsetaten kroner.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Angelika Grande, Internasjonal koordinator Avdeling for utdanning
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo

Bakgrunn for Erasmus + Prioriteringer Hvem kan søke Aktiviteter Finansiering Denne runden!

Europa i endring 3 – «Skills gap» – Høy ungdomsarbeidsledighet – Konkurranse på det globale arbeidsmarkedet – Utdanning og opplæring – Tettere samarbeid utdanning/arbeidsliv – Samspill mellom formell, uformell og ikke-formell læring

Europa 2020 –strategien 4 Frafall i skole og opplæring maksimum 10 % Andelen mellom 30 og 34 år med høyere utdanning minst 40 % Minst 95 % av barn mellom 4 år og skolepliktig alder bør delta i småbarns-opplæring Andelen 15-åringer med lave ferdigheter i matematikk, lesing og naturfag lavere enn 15 %

5

6 Erasmus+ horisontale prioriteringer Utvikle grunnleggende ferdigheter og fagovergripende ferdigheter som digital kompetanse, entreprenørskap og språkkompetanse. Styrke samarbeid mellom opplæring og praksis/arbeidsliv Integrere IKT i opplæringen på alle nivåer. Tilrettelegging for vurdering av formell og uformell kompetanse Inkluderende opplæring

7 Erasmus+ sektorspesifikke prioriteringer Skole - Styrke grunnleggende ferdigheter -Frafall -Tidlig innsats -Kompetanseutvikling for lærere

8 Norske prioriteringer 2015? Skole - Kompetanse for kvalitet (rådgivere, lærere) -Lærerløftet -Fag- og yrkesopplæringsløftet -Program for bedre gjennomføring (tidl. NyGiv) -Ungdomstrinn satsning Kilde: forslag til statsbudsjett 2015

M o b i l it e t

Hvem kan søke : Barnehager og skoler Nytt fra 2015: Grupper av skoler (konsortium) eller kommune/fylkeskommuner på vegne av barnehager og skoler

Hvem kan delta i aktivitetene? 11 Alle

12 Aktiviteter i mobilitetsprosjekter Deltakelse på kurs Deltakelse på konferanser Hospitering Undervisningsopphold Opphold: 2 dager - 2 måneder (utenom reise) Prosjektperiode: 1 – 2 år

13 Finansiering Budsjett = Støtte til reise + Støtte til opphold + Støtte til kursavgift (hvis aktuelt) + Støtte til administrasjon + Ekstra midler (spesielle behov)

– Runde 2 – Verdt å huske Kun for barnehager, grunnskoler og videregående skoler (ikke VET) ca €

I dag og i morgen…. 15 “Ask not what Erasmus+ can do for your school. Ask what you can do for your region, your country, Europe, …” Les Erasmus+ Programme Guide 2014! For alle: side 7-27 og For KA1 mobilitet:side: 31-34, og Erasmus+ Programme Guide 2015 – Søknadsfrist For alle: side 7-26 og For KA1 mobilitet:side: 30-34, og

16 Prosjektets relevans Prosjektgruppe og samarbeid Kvaliteten på prosjektoppbyggingen Utbytte og spredning av resultat Om søknaden….

Mer informasjon: Mer informasjon: