Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode 01.08.2015 – 31.12.2017 Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Advertisements

NORSK FYSIOTERAPEUTFORBUND - et forbund i bevegelse Hvem forhandler NFF for? n Ansatte i Staten n Ansatte i kommuner og fylkeskommuner - KS n Ansatte i.
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Tariff 2014 Økonomi, lønnssystem, HTA og SFS 2213
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Lokale arbeidstidsavtaler
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
Hovedavtalen.
Velkommen til felles opplæring, 2008
Lokal arbeidstidsavtale
Barnehager, skolefritidsordninger, skole og familiebarnehage
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen.
Utdanningsforbundet Bergen
Utdanningsforbundet Bergen
Først gjennomgå hovedelementene i den nye avtalen
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet
Lokal arbeidstidsavtale, SFS implementering i Østfold, skoleåret 2012/13 Ad-hoc, arbeidsgruppe.
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Intensjoner og mål for opplæringen
Endringer i ny arbeidstidsavtale
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstidsavtalen SFS 2213
Arbeidstid og arbeidsavtale
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Tariff 2014 – Resultat etter streiken
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Utdanningsforbundet Bergen Samling tillitsvalgte
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Arbeidstidsavtalen.
Arbeidstid SFS 2213 Modul 4 VGO
SFS 2213 Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring Revidert september 2014.
Medbestemmelse, rettigheter og plikter m.m.
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Alle lærerorganisasjonene har skrevet under avtalen.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Drøftinger/Forhandlinger og Styringsrett/Uenighet Bergenskurset – ATG – September 2011 Asle Flatøy Utdanningsforbundet Bergen.
Krav eller kompromiss? Praktisk tillitsvalgtarbeid ATG-kurs november 2010 Mathea Ruud McGhie.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Fra streik til tillitsbygging. Forhandlinger og brudd Arbeidstidsavtalen er en særavtale (SFS 2213). Varighet var fram til Forhandlingene med.
Nesodden kommune Presentasjon av BRA – Behovsrelatert arbeidstidsordning v/Anita Nilsen og Grethe Reinhardtsen Fleksible arbeidstidsordninger –muligheter.
ATV-KURS – alle kommunale Arbeidsmiljøloven: Endringer + lokale dokumenter §§ 14.9 og 14.4a.
Verdiar og prinsipp for Utdanningsforbundet (LM2009) Morgendagens barnehage og skole – visjonsdelen (LM2009) Utdanningsforbundets politikk og innsatsområder.
FAQ – sfs 2213 Problemstillingar vi har hatt inne det siste året, og korleis vi har løyst dei.
Ressursbestemmelser i skolen
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
Undersøking – SFS Kven svarar? Om kontinuitet.
Lærernes arbeidstid Evaluering av avtale om arbeidstid for undervisningspersonalet i skoleverket Utført av: Heidi Nicolaisen, Torgeir Nyen og.
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Intern opplæring for nye tillitsvalgte i bedriften
LEGEN SOM ARBEIDSGIVER
Lærernes arbeidstid Evaluering av avtale om arbeidstid for undervisningspersonalet i skoleverket Utført av: Heidi Nicolaisen, Torgeir Nyen og.
Tariff Oslo 2016 Resultat Oslo kommune
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen 2015 Tjostolv Berget

Disposisjon: -Avtalestrukturen – noen begreper -Fra konflikten sommer/høst En god arbeidstidsavtale -Arbeidstidsavtalen i offentlig skole, KS -Privatskoleloven, hva sier den? -Tariffavtale ved en friskole? Erfaringer -Mulige praktiseringer til beste for skolen og den ansatte -Samtale og erfaringsutveksling

Avtalestrukturen i offentlig skole: Avtaler mellom en arbeidstakerorganisasjon og en arbeidsgiver/arbeidsgiverorganisasjon: Hovedavtale (Hoved)tariffavtale Særavtaler (for eksempel arbeidstidsavtalen) Skolesektoren Utdanningsforbundet og KS (alle kommuner og fylkeskommuner unntatt Oslo kommune) Utdanningsforbundet og Oslo kommune

Lærerstreiken 2014 KS/Utd.f.b. Juni 2014 – megling ga et anbefalt forslag (73% nei): (”Vi har ikke gitt ett minutt av lærernes rådighet over sin arbeidstid”, Ragnhild Lied Utd.f.b.) -Tid til for og etterarbeid er sikret -Tid til faglig ajourføring som tidligere -Årsrammene for undervisning videreføres -Nye lærere gis 6% reduksjon i undervisningstid første arbeidsår -Innlagt pausetid i arbeidsdagen -Tilstedeværelse på skolen 7 1/2 time per dag der de fysiske forholdene er tilfredsstillende September 2014 – ny megling og nytt anbefalt forslag (79% ja)

Fra offentlig skoledebatt i dag Aftenposten : Kronikk av lærer Marianne Glesaasen: Hva gjør skolen bedre? Utdanning : Undersøkelse av forsker Synne Bendal NTNU: Sliten i hodet

En god arbeidstidsavtale: -skal virke positivt på kvaliteten på tjenesten som skal utføres -skal oppleves positiv for arbeidstakeren -skal føre til effektivitet og god utnyttelse av ressursene

Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden – : (Inneholder 9 hovedpunkter og ett vedlegg (årsrammer for fag/trinn)) 3. Innledning (formål) -Arbeidstidsavtalen skal bidra til størst mulig profesjonalitet i lærernes yrkesutøvelse slik at opplæringstilbudet til elevene blir best mulig. -Lærerne har ansvar for å bidra til en positiv samhandlingskultur og samarbeide slik at målsetting i lov, fag- og læreplaner samt lokale mål kan bli realisert.

Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden – : 3. Innledning (formål), forts.: -God samhandling på alle nivåer og systematisk samarbeid mellom lærere er viktig for å kunne utvikle skolen.

Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden – : 3. Innledning (formål), forts.: -Anerkjennende og forpliktende samspill mellom skoleeiere, andre ledere, tillitsvalgte, kollegiet og støttetjenester er nødvendig for at man sammen kan bidra til god utdanningsledelse.

Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden – : 4. Arbeidsåret: -Årsverket: 1687,5 timer / 1650 timer -Lengden fastsettes etter lokale forhandlinger, utgangspunktet er: 38 uker + 6 dager -I tillegg kan det avsettes inntil 4 dager til lærernes for- og etterarbeid, planlegging, evaluering og faglig ajourføring som med fordel kan skje i et samarbeid med kolleger

Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden – : 5.1 Arbeidstid, organisering: -Arbeidstiden på skolen (arbeidsplanfestet tid) fastsettes ved partsenighet på den enkelte skole. Maks. 9 timer per dag, inntil 37,5 timer per uke -Benyttes til: - undervisning og annet elevrettet arbeid - for- og etterarbeid - faglig ajourføring både individuelt og i samarbeide med kolleger i team, avdelinger, grupper e.l. - kontakt med foresatte og samarbeidsinstanser -Utgangspunktet er skolens og lærernes behov slik at god kvalitet i undervisningen sikres.

Gjennomsnittlig arbeidstid på skolen pr. uke i elevenes skoleår Arbeidsplanfestet tid: Arbeidstid på skolen gitt arbeidsår på 38 uker + 6 dager Arbeidstid på skolen som avsettes til undervisning, for- og etterarbeid og faglig ajourføring Arbeidstid utenom skolen gitt arbeidsår på 38 uker + 6 dager Gjennomsnitt 37,5 t ,5 Gjennomsnitt 35 t ,5 Gjennomsnitt 33 t på barnetrinnet ,5 Gjennomsnitt 31t på ungdomstrinnet ,5 Gjennomsnitt 29 t i videregående opplæring ,5 Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden – : 5.1 Arbeidstid, organisering (forts.): Dersom partene ikke kommer fram til noe annet, kan forhandlingene ta utgangspunkt i følgende tabell: (Arbeidsåret er 1687,5 timer)

Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden – : 5.2 Læreren skal ha en oversikt/individuell plan: -Skal vise arbeidstiden på skolen den enkelte dag -Skal vise undervisningstid og regelmessige møter -Oversikten settes opp av rektor etter samtale med læreren -Bør gjelde for et halvår av gangen -Arbeidstiden kan endres med minst to ukers varsel -Årsrammer for undervisning. Kan endres ved partsenighet -Spisepause og nødvendig hviletid innenfor arbeidstiden

Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden – : 6. Livsfasetiltak: -Første yrkesår: Rett til reduksjon i undervisning med inntil 6% -57 år: Rett til reduksjon i undervisningen med inntil 6% -60 år: Rett til reduksjon i undervisningen med inntil 12,5% Nyutdannede lærere og lærere over 60 år disponerer den frigjorte tiden til for- og etterarbeid og faglig ajourføring på skolen dersom en ikke blir enige om noe annet. Overgangsordninger mellom ny og gammel avtale finnes.

Privatskoleloven § 4-4: Undervisningspersonalet har rett til lønns- og arbeidsvilkår som i tilsvarende offentlige stillinger

Hvilke avtaler bør en ha ved en kristen friskole? Tariffavtale? Arbeidstidsavtale? Andre avtaler? En eventuell tariffavtale: -fastsetter prosesser for hvordan avtaler skal inngås -inneholder alle avtalene som regulerer arbeidsforholdet -prosessene og avtalene blir samlet og lett tilgjengelige -skaper ryddighet og fremmer medbestemmelse og engasjement -Med hvem? -Utdanningsforbundet? -Hvordan kan skolens formål og egenart ivaretas?

Tariffavtale ble inngått på KG i 2010 med dette formålet: Avtalen skal være et godt virkemiddel for å sikre og legge til rette for gode prosesser mellom partene og for en positiv utvikling av kvalitativt gode tjenester i virksomheten, slik tjenestene er beskrevet i skolens formål.

Forts. tariffavtalen på KG: -Undervisningspersonalet lønnes etter lønnstabellen i Oslo kommune -Undervisningspersonalet gis lønnsplassering som i Oslo kommune -Det føres lokale lønnsforhandlinger ved skolen med samme kostnadsramme som i Oslo kommune -Der lokale avtaler ved skolen avviker fra lokale avtaler i Oslo kommune gjelder de inngåtte avtalene ved skolen.

Forts. tariffavtalen på KG: Oslo kommunes overenskomster med arbeidstakerorganisasjonen vedrørende lønns- og arbeidsvilkår er nedfelt i Dokument 25. De lokale avtaler mellom undervisningspersonalet og skolen er følgende: -Avtale om arbeidstid (Fornyes årlig) -6 andre avtaler

Arbeidstidsavtale i en friskole – til beste for skolen og ansatte 1. Følge arbeidstidsavtalen i offentlig skole: -Avtale tid for tilstedeværelse på skolen -Lage individuelle arbeidsplaner 2. Inngå lokal arbeidstidsavtale Eksempel: Rammeavtale som fornyes årlig: -Planleggingsdager og felleskurs avtales -Avtale om hvilke samarbeidsfora en skal ha og når møter kan holdes -Avtale hvem som møter hvor og når -Lage halvårlig møteplan -Andre møter – avtale regler for innkalling -Ikke individuelle planer/regnestykker ut over dette.

Mulig praktisering - til beste for skolen og ansatte Avtalt tilstedeværelse og individuelle arbeidsplaner gir: -En klar avtale med hver enkelt lærer -Avgrensninger (hva en skal og hva en ikke skal gjøre) -Rettferdighet -Tidkrevende å lage og å følge opp -Fremmes frivillighet og engasjement? -Blir det rett fokus?