Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Skrivestien.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Melding til Stortinget…
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Prosjektleder Stein R. Hagen/GNIST
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
tilbud om støtte til kvalitetsutvikling
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Overgangsprosjektet NY GIV
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Organisering og arbeidet i kommunene
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Overgangsprosjektet – NY GIV
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Samling for frittstående videregående skoler 30 mars : :00: Regelverk og tilskudd Informasjon om regelverk, Innsamlingsportalen (WIS), Tavla.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Stavangers system for kvalitetsvurdering og utvikling av våre grunnskoler Bruk av resultater og dialog.
Den norske tannlegeforening Etter lønnsoppgjøret 2008 Et kort tilbakeblikk på fjorårets oppgjør og lønnsstatistikk.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skolebasert kompetanseutvikling
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Skolebasert kompetanseutvikling
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring av Ny GIV Veilederkorps fortsetter Kompetanse for kvalitet

Melding til Stortinget…  Fleksibel disponering av fag- og timefordeling  Valgfag  Klasseledelse, regning, lesing

Hvorfor forbedre ungdomstrinnet? Frafall vgo Synkende motivasjon Få med svært gode lese- og regne- ferdigheter

Ulike tiltak for å gjøre opplæringen –mer praktisk og variert –mer motiverende, utfordrende og relevant for elevene Ungdomstrinn i utvikling

Indikatorer for å følge opp måloppnåelse

Universitets- og høyskolesektorens rolle Tilbydere av skolebasert kompetanseutvikling innenfor de prioriterte områdene Utvikle kunnskap i fag og fagdidaktikk Dokumentere god praksis og samarbeide med de nasjonale sentrene Legge til rette for at lærerstudenter bringer perspektiver fra UH-sektoren med seg inn i sin praksis i skolen

Nasjonale støttetiltak Pedagogiske ressurser Skolebasert kompetanse utvikling Tilrettelegging for bruk av nettverk

Skolebasert kompetanseutvikling Skolebasert kompetanseutvikling innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid.

Kompetanseutvikling på både organisasjons- og individnivå Innsats over tid Differensiert tilbud til skolene Likeverdige tilbud i alle lærerutdannings regionene Lett tilgjengelig materiell Kunnskapsutvikling på alle nivåer 6 prinsipper for skolebasert kompetanseutvikling

Bakgrunnsdokumenter til rammeverket

3 ressurs- grupper UDIR FM NTNU 6 UH-inst. KD GNIST nasjonalt Forskere klasseledelse Lese-, Matematikk-, Skrive-, Nynorsksenteret, NAFO Fagpersoner vurdering og org.læring Skoleeiere Skoler: Elever Lærere skoleledere GNIST regionalt- 19 prosjektledere

Pilotering av skolebasert kompetanseutvikling 22 kommuner og 37 skoler med ungdomstrinn er valgt ut til å delta i pilotering av skolebasert kompetanseutvikling skoleåret 2012/2013.

Skoleeieres/skolers behov for veiledning og støtte Prosjektledere GNIST fylke skal kartlegge kommunenes behov for kompetanseutvikling innenfor de nasjonalt prioriterte fagområdene

Lærerskolering, Overgangsprosjektet Status 2012 – 2013 Mulig videreføring?

Fase 3, lærerskolering Høsten 2012 Uke (dato)Fylke Uke 40 (1. – 3. oktober)Troms, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag Uke 42 (15. – 17. oktober)Akershus, Buskerud, Østfold, Vestfold Uke 46 (14. – 16. november)Telemark, Sogn- og Fjordane, Møre- og Romsdal, Vest-Agder Uke 49 (3. – 5. desember)Rogaland, Hordaland Uke 50 (10. – 12. desember)Nordland, Finnmark Uke 2 (7. – 9. januar)Oslo, Oppland, Hedmark, Aust-Agder

Veilederkorps og ekstern vurdering Videreføring av Veilederkorps 2013 og ekstern vurdering som verktøy Nye regioner – viktig med markedsføring og aktivitet

Kompetanse for kvalitet Ny finansieringsordning fra studieåret 2012/2013 Finansieringsordningen endres slik at staten tar 50 % av vikarkostnadene mens skoleeier tar 25 % Resten er lærerenes «egeninsats» i form av bruk av egen tid Læreren skal frigjøres fra ordinære arbeidsoppgaver Statens bidrag er kr for 30 stp

Etablering av «lærerutdanningsregioner» Ca 30 lærerutdanningsinstitusjoner – 6 regioner + samisk region Lærerutdanningsregionene skal samarbeide om utvikling av tilbud –Moduler på minst 15 stp, skal til sammen gi 60 stp –Tilrettelegges og gjennomføres som fjernstudier så langt det er mulig og ut fra fagets egenart Lærerutdanningsregionene står som søkere om tilbud Brukes i andre satsinger, ungdomstrinnssatsning

Kompetanse for kvalitet – status Svak økning når det gjelder deltakelse: fra ca 1500 første året til 1850 for studieåret 2012/2013 – men et lite frafall ved studiestart Flest på leseopplæring, matematikk, engelsk, rådgivning og norsk Ca ¼ av lærerne deltar på Høgskolen i Oslo Deltakerevalueringer 2010/2011 og 2011/2012: DPU/Oxford Research: –Lærerne er meget tilfredse med undervisningen, tilrettelegging og organisering, innhold, formidling og forelesernes kompetanse –Videreutdanningen kan med fordel settes inn i en større sammenheng på skolene  kunnskapsdeling

Noen spørsmål eller innspill?