Gardermoen september 2015 Ressurslærersamling Trude Kringstad Vibeke Lorentzen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ressurslærersamling Tema 1 – del 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Advertisements

Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Informasjon om eksamen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Tverrfaglig uke for LUT
Ny læreplan… Høst 2017.
Valgfag innsats for andre
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Skriving 1 Skriveutvikling og planlegging av skrivesituasjoner
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Nå er vi spente!.
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Gardermoen september 2015 Ressurslærersamling Trude Kringstad Vibeke Lorentzen

Innhold  Rammer for ressurslærersamlingene  Nettverkstanken  Tenkeskriving  Skriving som grunnleggende ferdighet o fagspesifikk og fagovergripende skrivekompetanse  Eksempel fra ulike fag

Målsetting  Forankre forståelse for skriving som grf hos hver enkelt lærer  Ufarliggjøre ideen om skriving som grf Det handler om å oppfylle kompetansemålene - skriving som grf er et naturlig redskap – ikke noe som kommer i TILLEGG

Lærende nettverk (udir., 2011) Det er viktig å:  arbeide for felles forståelse og avklare forventninger, rollefordeling og avgrensninger av samarbeidet. Det vil si at nettverksleder og nettverksdeltakere er klar over hva som forventes av dem  knytte arbeidet i nettverkene tydelig til utviklingsprosessen på den enkelte skole  ha gjennomtenkt og planlagt struktur for samlinger/nettverksmøter med forhåndsdefinert innhold og forpliktende og gjensidig deltakelse. Det vil si at alle deltakere stiller forberedt og bidrar med erfaringer fra praksis på samlinger/nettverksmøter  ha jevnlige samlinger med krav om arbeid/utprøving i klasserommet mellom samlinger/nettverksmøter  vektlegge erfaringsdeling og refleksjon over egen praksis. En del av dette handler også om å utvikle en kultur i nettverket for å lære av hverandre og for å reflektere over og stille spørsmål ved egen og andres praksis  ha faglige innlegg og litteratur som utfordrer egen praksis og bidrar til kompetanseutvikling  innhente ekstern kompetanse ved behov

Tenkeskriving og presentasjonsskriving TenkeskrivingPresentasjonsskriving - Utforske og prøve ut tanker - Alt er lov - Få fram ideer - For meg selv - Uorden - For en leser eller lytter - Form og rettskriving er viktig - Orden Kan alle mestre Behov for mye støtte

Å samtale med arket - når kan vi bruke tenkeskriving? Som metode i klasserommet Som metode for deling i kollegiet Som utgangspunkt for samtale Som utgangspunkt for refleksjon Som utgangspunkt for erfaringsdeling

Hvorfor er skriving så viktig?  Skriving er et viktig redskap for refleksjon og utvikling av kunnskap i alle fag  Skriving er et redskap for å synliggjøre kunnskap i fagene

Normprosjektet Prosjektet har som mål å utvikle eksplisitte forventningsnormer for skriving og prøve ut disse som grunnlag for skriveopplæring og vurdering. Klare normer for tekstkvalitet, mye og variert skriving i alle fag, samt tydelige tilbakemeldinger til elevene er kjernen i undervisningsoppleggene elevene har vært gjennom. De første resultatene fra prosjektet peker mot at tydelige forventninger til tekstkvalitet og individuelt tilpasset undervisning, gjør at elevene skriver oppsiktsvekkende bedre enn kontrollgruppene.

Fem prinsipper for god skriveopplæring

1. Skrive mye på fagenes premisser, og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen. 2. Bruk formativ vurdering for å fremme elevenes skriveutvikling 3. Gjør elevene til strategiske skrivere 4. Gi rammer som støtte for elevenes skriving 5. Skap et klasserom der en diskuterer tekst og skriving Fem prinsipper for god skriveopplæring

Viktige elementer i effektiv skriveopplæring 1.Skrivestrategier 2.Sammendrag 3.Samskriving 4.Tydelig formål 5.Tekstbehandlingsverktøy 6.Tekstbinding 7.Emnehjelp og planlegging av tekst 8. Utforskende aktiviteter 9. Skriving som prosess 10. Studere modelltekster 11. Skrive for å lære NB: Denne listen er ikke å betrakte som en fullstendig «læreplan». Graham & Perin, 2007

SKRIV-prosjektet 10 teser om skriving i alle fag (Jon Smidt) Formålsrette skriveaktivitetene Sluttføring av skriveprosjekter

Sett skriving på dagsorden!  Å skape en kultur for skriving er å gjøre skriving og lesing til en integrert del av undervisninga  Å lære et fag er å kunne snakke, lese og skrive om og i faget  Å samtale om tekster innebærer å få øye på forfatterhåndverket: Hvordan innledes en fagartikkel? Hvordan skapes struktur og sammenheng? Hvordan posisjonerer skriveren seg i teksten?

Fagspesifikk skrivekompetanse

Grunnleggende ferdigheter og Kunnskapsløftet som Literacy-reform «For første gang i norsk skolehistorie var det slått fast at å forstå, lære og utøve et fag ikke kan ses uavhengig av det å skape mening med språket […] fagenes grunnleggende mål er at elevene settes i stand til å utøve fagrelevant skriving, lesing og muntlighet.» (Berge, 2005, s. 163)

Ferdighetene skal utvikles gjennom hele skoleløpet

«Som litteraturviter synes jeg det er vanskelig å uttale meg om hva skriving er i matematikk og naturfag. Jeg kan i praksis kun snakke med utgangspunkt i norskfaget.» (Veileder fra UH i UiU)

Realfaglig arbeid er også språkarbeid

Skriving som grunnleggende ferdighet i naturfag Å kunne skrive i naturfag er å bruke naturfaglige tekstsjangere til å formulere spørsmål og hypoteser, skrive planer og forklaringer, sammenligne og reflektere over informasjon og bruke kilder hensiktsmessig. Det innebærer også å beskrive observasjoner og erfaringer, sammenstille informasjon, argumentere for synspunkter og rapportere fra feltarbeid, eksperimenter og teknologiske utviklingsprosesser. Skriveprosessen fra planlegging til bearbeiding og presentasjon av tekster innebærer bruk av naturfaglige begreper, figurer og symboler tilpasset formål og mottaker. Utviklingen av skriveferdigheter i naturfag går fra å bruke enkle uttrykksformer til gradvis å ta i bruk mer presise naturfaglige begreper, symboler, grafikk og argumentasjon. Dette innebærer å kunne skrive stadig mer komplekse tekster som bygger på kritisk og variert kildebruk tilpasset formål og mottaker.

Skriving som grunnleggende ferdighet i matematikk Å kunne skrive i matematikk inneber å beskrive og forklare ein tankegang og setje ord på oppdagingar og idear. Det inneber å bruke matematiske symbol og det formelle matematiske språket til å løyse problem og presentere løysingar. Vidare vil det seie å lage teikningar, skisser, figurar, grafar, tabellar og diagram som er tilpassa mottakaren og situasjonen. Skriving i matematikk er ein reiskap for å utvikle eigne tankar og eiga læring. Utvikling i å skrive i matematikk går frå å bruke enkle uttrykksformer til gradvis å ta i bruk eit formelt symbolspråk og ein presis fagterminologi. Vidare går utviklinga frå å beskrive og systematisere enkle situasjonar med matematikkfagleg innhald til å byggje opp ein heilskapleg argumentasjon omkring komplekse samanhengar.

Fagspesifikk skriving  Elevene skal lære seg å uttrykke seg faglig relevant ved hjelp av det språket og i de sjangrene som er gyldige innenfor de enkelte fagene.  Skriveferdigheten må utvikles i fagene på fagenes premisser.  Den enkelte faglæreren kjenner sitt fags tekster og skrivemåter best.

Skriving består av flere deldimensjoner Kommunikasjon Innhold Tekstoppbygging Språkbruk Rettskriving Tegnsetting (Skaftun m.fl. 2015) Multimodalitet

Fagovergripende og fagspesifikk lese- og skrivekompetanse Content area literacy (CAL) «the ability to use reading and writing effectivily as tools for thinking about learning from texts across different school subjects» (Bean, Readence & Baldwin, 2008; Vacca, Vacca & Mraz, 2011, sitert etter Fang, 2012, s. 19) Disciplinary literacy (DL) «…the ability to engage in social, semiotic, and cognitive practices consistent with those of content experts» (Fang, 2012, s.19)

Basic Literacy Intermediate Literacy Disciplinary Literacy Skolepraksisene får i økende grad mer faglig karakter (The Increasing Specialization of Literacy Development, Shanahan & Shanahan, 2008) Fagspesifikk skriving

Generelle lese- og skriveferdigheter «Intermediate literacy» Generelle lese- og skriveferdigheter «Intermediate literacy» Grunnleggende lese- og skriveferdigheter «Basic literacy» (Hoem m.fl., 2015; Buehl, 2011; Shanahan & Shanahan, 2008, bearbeidet av Lorentzen, 2015) NorskNaturfag SamfunnsfagMatematikk RLE Engelsk

Generelle lese- og skriveferdigheter «Intermediate literacy» Generelle lese- og skriveferdigheter «Intermediate literacy» Grunnleggende lese- og skriveferdigheter «Basic literacy» (Hoem m.fl., 2015; Buehl, 2011; Shanahan & Shanahan, 2008, bearbeidet av Lorentzen 2015) NorskNaturfag SamfunnsfagMatematikk RLE Engelsk

Skriving i realfag

Skriving knyttet til praktisk aktivitet

fører til økt refleksjon og læring

Skriving i matematikk Fremmer matematisk resonnering Når elevene skriver, setter de ord på matematiske problemer og ideer – de bruker kunnskapen og reflekterer over det de vet og tror (Pugalee). Det matematiske språket læres best ved å bruke språket aktivt.

Instruksjon med selvtest Elevene arbeider to og to Elevene skriver konstruksjonsinstruksjoner til hverandre Læringspartneren utfører konstruksjonen etter oppskriften Erfarer betydningen av presis språkbruk, fagbegreper, tydelig instruksjon

Noen ganger når man skal ta blodprøve i fingeren, suges blodet opp ved hjelp av et tynt glassrør. Hvor mange kubikkmillimeter blod inneholder et glassrør med en indre diameter på 1 mm og en høyde på 8 cm? (Faktor 3) Oppgaver i matematikk

«Eleven må kunne bruke matematiske symbol og det formelle matematiske språket til å løse problem og presentere løsninger» (LK06). Det krever avanserte ferdigheter å kunne bevege seg fra en modalitet til en annen, fra verbalspråket til det matematiske språket, og i tillegg kunne uttrykke dette skriftlig både med matematiske symboler og sammenhengende tekst Eksempel: Omvendt klasseromOmvendt klasserom

Skal elevene skrive i praktiske og estetiske fag?

Hva er skriving i praktiske og estetiske fag? Uformell skrivingFormell skriving Oppstart av nytt tema – skrive seg inn på tema, igangsetting, finne inspirasjon, idé- og tankeutvikling Oppsummering av tema - læringslogg Skrivestopp i timen/foredrag/forelesning Skrive som utgangspunkt for samtale Begrepstrening – forklare et fagbegrep Presentasjoner Rapporter og logg Dokumentasjon av arbeidsprosess Instruksjoner Blogg Viktig del av elevenes forståelse for faget! Trenger støtte. Må læres! Eksplisitt skriveopplæring: modellere, lese eksempeltekster, gi rammer for skrivinga

Hva sier kunnskapsløftet om skriving i kroppsøving? Å kunne skrive i kroppsøving: Å kunne skrive i kroppsøving handlar primært om skriftlege framstillingar av aktivitet og vurdering av aktiviteten. Det er mest relevant på høgare årssteg (LK06). Læreplanmål: Kompetansemål, årssteg: Praktisere og forklare grunnleggjande prinsipp for trening Forklare samanhengen mellom fysisk aktivitet, livsstil og helse Planleggje og gjennomføre turar til ulike årstider, også med overnatting ute

Skriving i Mat og helse Å kunne uttrykkje seg munnleg og skriftleg i mat og helse kan vere å gjere greie for smak, lukt og estetikk. Innsikt i fagstoff er knytt til munnlege presentasjonar og skriftleg arbeid. (…) Skriftlege ferdigheiter kan vere å skrive eigne oppskrifter og framgangsmåtar, lage invitasjonar og illustrasjonar og vurdere aktivitetar (LK-06).

Bruk av modelltekst i kunst og håndverk LK06: dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner

Å lede gode skriveprosesser

Film: Skrivestrategier på ungdomstrinnetSkrivestrategier på ungdomstrinnet  Filmen viser en helhetlig skriveprosess der elevene tar i bruk ulike skrivestrategier ved skriving av fagtekst i samfunnsfag. Snakk med sidemannen:  Hvilke strategier tar elevene i bruk i denne filmen?  Hva kan du kan ta i bruk i din skriveundervisning?

Skriving i språkfag

Å lære å skrive er en av de viktigste ferdighetene elevene tilegner seg når de lærer et fremmedspråk. Sandvik, L. V., (2012)

You are the captain of a ship that is going to travel from Norway and around the world. What route would you choose? Use a world map, and figure out where you are going to sail your ship.

Kompetansemål fra LK06: skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet

Fagsamling Planlegge og igangsette aksjon i klasserommet Erfaringsdeling Refleksjon Hva gikk bra? Justering av praksis og ny utprøving Ny praksis Utprøving og erfaringsdeling (Engeströms ekspansive læringssirkel)

Erfaringsutveksling for tema 1 på neste samling Utprøving i egen praksis som lærere og veileder Etablere forståelse for skriving som GRF i alle fag Tenkeskriving Læreplanforståelse og aktiv bruk av læreplanen Eksplisitt skriveopplæring på fagenes premisser Vi skal være Lærende nettverk for hverandre Dialog mellom samlingene i Facebook- gruppa Samleside for ressurslærergruppa på skrivesenteret.no

Mellomarbeid Erfaringsdeling på neste samling (fra egen praksis og veilederrolle) Ikke krav til skriftliggjøring, men forventning om aktiv deltakelse

udir.no

skrivesenteret.no