1 Rollefordelingene etter reformen – utsteder og operatør Norvegkonferansen Oslo, 27.oktober 2015 Versjon 1.0.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EØS, velferdstjenester og det rettslige handlingsrommet
Advertisements

IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter
• TRANSPORT • ENTREPRENØR • INDUSTRI Det brukervennlige vedlikeholds system for • VERKSTED.

Flåtestyring via PC og internett
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Elektronisk faktura i offentlig sektor - slik det ser ut akkurat nå e2b Forum Ole Willy Sandbekk Avdeling for IKT og fornying, FAD.
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Teknologi for et bedre samfunn Norvegkonferansen Senior rådgiver Trond Foss SINTEF Transportforskning Rolle- og ansvarsmodell for bompengeinnkreving.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Nettbutikk Nettbutikk Ny nettbutikk med varer! Innen 3 uker kan du få din egen nettbutikk, med din profil. I nettbutikken ser kunden hele.
Erfaringer med samhandlingsreformen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Administrerende direktør Jon H. Stordrange. NHO Transports holdning:  Aksepterer bompenger som virkemiddel for å finansiere en raskere og mer omfattende.
Anskaffelse av sentral tjenesteleverandør Dialogkonferanse 1. september
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Tilbudskonferanse Utenlandsinkasso Fredag
Utfordringer i Samhandlingsreformen Erfaringer fra prosjektet “Digitale Fosen” Samfunnsdagen august 2011 Hans Donali Tilset - Studio Apertura.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Kommunikasjon mot Handelsbanken
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
«NyeVeier – Ny giv for vei-Norge»
Kommersialisering av forskningsresultater
Norvegkonferansen Ullevaal Panorama, Oslo
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
Vinterdrift av kommunale veier
Fv. 704 Prosjektet Referansegruppemøte
Bompenge-reformen - bilistenes perspektiv
Nye retningslinjer internfakturering
Regionreformen – status og veien videre
Gjennomgang av fakultetsoppgave 20. november 2017
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
veginformasjon i verdensklasse” Liv Nordbye, Statens vegvesen
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
HVORDAN KAN FREMTIDEN SE UT?
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K7.3 Steigum
Irene Henriksen Aune, Koordinator EIEJ Agder Webinar 04. juni 2019
Aktivitetsappen Utvidelser :45 1.
Utskrift av presentasjonen:

1 Rollefordelingene etter reformen – utsteder og operatør Norvegkonferansen Oslo, 27.oktober 2015 Versjon 1.0

2 Innhold Hvorfor rollefordeling? –Et tilbakeblikk Rollemodellen Bompengereformen Rollene ETTER Bompengereformen Konklusjoner

3 Hvorfor rollefordeling? (et lite tilbakeblikk) Del 1

4 Et tilbakeblikk: Teknologi for innkreving Manuell innkreving i betjente spor Selvbetjening i bomstasjonene Spor med elektronisk innkreving Automatiske bomstasjoner, free-flow Nasjonale løsninger Høy kompleksitet for kundene Inkompatible brikker Obligatoriske brikker Utilstrekkelig standardisering Samordning over landegrenser

5 Et tilbakeblikk: Lovgivning Nasjonale lover Hinder for fri bevegelse for personer, varer og tjenester på tvers av nasjonale grenser Direktiv 2004/52/EC Kommisjonsavgjørelse 2009/750/EC : EETS-forskrift i Norge EC: «Ex-post evaluation» Et mangfold av regler, konsesjoner,..... Fokus på teknologi. Ansvar primært hos medlemslandene og bomselskapene (Toll Chargers) Fokus på roller. Ansvar primært hos utsteder (Service Providers) Forsinkelser Vanskelige rammebetingelser for utstedere

6 Et tilbakeblikk: Organisasjon og roller Lokale bomselskapSamarbeid mellom bomselskap nasjonaltSamarbeid mellom bomselskap over landegrenser Implementering av rollefordelingen EETS utsteder registrert Etablering av utstedere i enkelte land Etablering internasjonale utstedere Ulikt tempo og ulike løsninger fra land til land

7 Rollemodellen Del 2

8 Rollemodellen for bompengesektoren (i) Utsteder (Toll Service Provider) Operatør (Toll Charger) Bruker / Kunde (Service User) Styringsorgan (Interoperability Manager)

9 Rollemodellen for bompengesektoren (ii) Operatøren: Organisasjon som er berettiget - og har eneretten - til å innkreve brukeravgifter (bompenger) fra brukerne av en avgrenset infrastruktur (tunnel, bro, vei, veinett,...) Utstederen: Organisasjon som utsteder kontrakter (avtaler) og brikker til brukerne av infrastruktur, for å muliggjøre en elektronisk innkreving av brukeravgiftene. Styringsorgan: Organisasjon som setter rammebetingelsene og overvåker at disse følges, bl.a. overordnet ansvar for interoperabilitet (standarder / spesifikasjoner), avtaleverk, godkjenning av nye aktører, etc.

10 Utstederens oppgaver Inngå avtaler med kundene Utstede brikker til kundene / brukerne –Innkjøp, logistik, utlevering, utskifting,..... Kreve inn brukeravgiftene fra kundene Betale operatørene for registrerte passeringer –Plikt til betaling for alle passeringer Drive kundeservice –Informasjon, feilbehandling, klager,.... Overvåke kvaliteten på egne brikker Sperre ugyldige brikker

11 Andre operative prosesser Operativ prosess fra passering til betaling Grensesnitt Operatør – Utsteder: Avtalekunder Registrere passering Behandle bilde Beregne pris Utstede faktura Kreve inn fordringer Behandle betalinger Vedlikeholde vegkantutstyr Overvåke vegkantutstyr Administrere avtaler Utstede brikker Yte kundeservice Grensesnitt: Passering for avtalekunde -Identifikation (Brikke-ID, Kjennetegn,..) -Passeringsinfo. -Pris Utsteder (Toll Service Provider) Operatør (Toll Charger)

12 Grensesnitt Operatør – Utsteder Dataoverføring –Konseptet fra EasyGo kan og bør brukes Kundeservice –Hvilke fullmakter har utstederen for å kunne håndtere kundehenvendelser på vegne av operatøren? Avtaler med forhåndsbetaling –Hvordan kan utstederen håndtere avtaler med forhåndsbetaling? –Målsetting: Kunden har kun en partner for alt!

13 Bompengereformen Del 3

14 Bompengereformen Stortingsmelding Nr. 25 ( ), Kapittel 4 Elementer i Bompengereformen –Etablering av regionale BPS –Utskilling av utstederfunksjonen –Rentekompensasjonsordning –Vurdering av Statens Vegvesens rolle –Takst og Rabattsystem « målsetningene om en mest mulig kostnadseffektiv og brukervennlig bompengeorganisering.“

15 Bompengereformen sett utifra rollemodellen Utsteder (Toll Service Provider) Operatør (Toll Charger) Bruker / Kunde (Service User) Styringsorgan (Interoperability Manager) Fokus på utstederrollen - Oppgaver - Organisering (eget selskap) Fokus på operatørrollen - Regionalisering Fokus grensesnitt: - Operatør / utsteder - Rolle Styringsorgan (VD) Fokus på kundene - Brukervennlighet

16 Fokus operatørrollen: Regionalisering 5 regionale BPS Regionsinndeling fastlagt Grunnprinsipper –Unngå enhver kryss-subsidiering mellom bompengeprosjekter –Det regionale BPS skal kun drive med bompengeinnkreving for sine bompengeprosjekter. Enhver annen forretnings- virksomhet skal legges utenfor det regionale BPS.

17 Fokus utstederrollen: Organisering Fra Stortingsmelding nr. 25 ( ): –Med utskilling av utstederfunksjonen menes at denne aktiviteten skilles ut som et selvstendig selskap med egen økonomi og egne ansatte. Utstederen må finansiere sin virksomhet gjennom utstedergodtgjørelse fra bompengeselskapene. Spørsmålet er ikke om utstederrollen skal skilles ut, men når og hvordan! Regionale utstedere: hver region har sin utsteder 1 offentlig utsteder: en inter-regional utsteder Offentlig sektor

18 Rollene ETTER Bompengereformen Del 4

19 Organisasjonsendring innen en region (i) Eksisterende BPS som skal inngå i regional struktur: –Opprette regionalt BPS (nytt selskap eller endring oppgave for eksisterende selskap) –Operatørrollen overtas av det nye regionale BPS Integrert BPS 1 A/S Operatør- rolle 1 Utsteder- rolle 1 Integrert BPS 2 A/S Operatør- rolle 2 Utsteder- rolle 2 Nytt regionalt BPS A/S Operatør- rolle 1+2

20 Organisasjonsendring innen en region (ii) Overtakelse av utstederrollen: –Opprette et eget utstederselskap –Utstederrollen overtas av utstederselskapet. Integrert BPS 1 A/S Operatør- rolle 1 Utsteder- rolle 1 Integrert BPS 2 A/S Operatør- rolle 2 Utsteder- rolle 2 Utsteder A/S Utsteder- rolle 1+2 Nytt regionalt BPS A/S Operatør- rolle 1+2 Ingen operative funksjoner

21 Hva betyr «ingen operative funksjoner» per bompengeprosjekt? Fra et praktisk synspunkt overføres «innkrevingsretten» fra det enkelte bompengeprosjekt til det regionale BPS. Det er det regionale BPS som har det kommersielle grensesnittet til utsteder –Utsteder betaler for alle passeringer for sine kunder til det regionale BPS –Utstedergodtgjørelse betales av det regionale BPS til utsteder Faktura til kundene sendes av utsteder på vegne av de regionale BPS

22 Rollen til det enkelte bompengeprosjekt Hvert bompengeprosjekt er også i framtiden en vesentlig enhet Det er prosjektene som vedtas lokalt og av Stortinget Regnskapsmessig –Alle bompengeinntekter skal tilordnes prosjektene –Alle direkte kostnader skal tilordnes prosjektene –Indirekte kostnader (felleskostnader) skal fordeles på prosjektene med fordelingsnøkler, etter de samme prinsipper som hittil. Finansiering –Alle lån og garantier skal fortsatt være knyttet til de enkelte prosjektene

23 Utstederrollen - status: Utstedere i Norge per Bompengeselskap er AutoPASS-utstedere 4 EasyGo utstedere –BroBizz, Øresundsbro Konsortiet, Stena Line Öresund AB, ASFINAG ETS Ingen EETS utstedere

24 Utstederrollen: Utstedere i Norge etter reformen Regionale offentlig eide utstedere EETS utsteder: lovfestet, kommer før eller senere Uavhengige utstedere: EasyGo og andre Offentlig sektorPrivat sektor Opptil 5 utstedere ? Opptil utstedere ?

25 Hvordan skal fullpris-kunder behandles? Grensesnitt: Passering for kunde -Identifikation (Brikke-ID, Kjennetegn,..) -Passeringsinfo. -(Pris) Operatør (Reg. BPS) Ekstern tjenesteyter Fullpriskunde norsk kjøretøy ? Ekstern tjenesteyter Fullpriskunde utenl. kjøretøy Avtalekunde Utsteder Ansvaret for fullpriskunder hos operatør, gir oppdrag for innkreving til andre

26 Konklusjoner (i) Operatør –Regionsinndeling er klar –Start overføring av virksomhet til de regionale BPS Offentlig eide utstedere –Etabler en utsteder for hver region, eller samarbeid mellom regioner for en felles utsteder –Overfør kunder til de regionale utstederne Andre utstedere –Tillat andre (uavhengige) utstedere

27 Konklusjoner (ii) Planlegging –Reformen kan gjennomføres skritt for skritt –Alle BPS må ikke «regionaliseres» samtidig –Hver enkelt oppgave er relativ enkel Startskuddet har gått! –Bransjen er ute av startgropa Veien videre –Det er flere veier til mål –Motbakker forut –Nå må likevel tempoet økes!

28 Takk for oppmerksomheten! Kontakt: Tore S. Eriksrød Tel