Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertWilliam Vilalobos Bergmann Endret for 5 år siden
1
veginformasjon i verdensklasse” Liv Nordbye, Statens vegvesen
“Den digitale vei – veginformasjon i verdensklasse” Liv Nordbye, Statens vegvesen
2
Digital !
3
Veg- og trafikkforvalter
Fagorgan Myndighetsorgan Veg- og trafikkforvalter
4
Påtrykk fra aktive politikere:
Effektivisering, demokrati og åpenhet i offentlig sektor !
5
Statens vegvesen: Omorganisering Før 2003 Etter Ansatte: 11 000 4 850
Administrasjon 19 5 Fellestjenester 19 1
6
Vegarbeideren er outsourcet i dagens vegvesen!
Neppe dagens Mesta?
7
Vegdirektør Olav Søfteland 2000:
Mer veg for pengene !
8
Hvordan får mer penger ut på vegen?
Ikke bare omorganisering, men teknologiutvikling: Brukerundersøkelser, krav om fornying IKT strategi Strategi for Veg- og Trafikkdata ITS strategi blir til: Nasjonale kundetjenester – web og telefoni og krav til veg- og trafikkdata
9
Hvordan får mer penger ut på vegen?
Nasjonale kundetjenester – web og telefoni Autopass - teknologi ut på vegen! Veg og trafikkinformasjon - NVDB
10
Fra mange ansatte som betjener deg manuelt til
11
…til selvbetjening………
12
Bruk av telefon….. Bruk av Internet…
time time Bruk av Internet… time
13
Eksempler på generelle tjenester
15
Generell veg- og trafikk informasjon, også i sanntid
Dynamisk informasjon
16
Støy og luftforurensning langs veinettet
17
Værinformasjon, vegmeldinger…
18
Skjema, dokumenter regulativ, etc
19
Informasjon om vegprosjekter
20
Eksempler fra Trafikant og Kjøretøy
21
Timebestilling for kjøretøykontroll
22
Søknad om førerkort
23
Spesialtransport
24
Spesialtransport
25
Kjøretøyregistrering
26
Mer enn 90 % av alle nybil-registreringer!
Number Kjøretøyregistrering Mer enn 90 % av alle nybil-registreringer!
27
SMS: Registreringsnummer Merke Navn Kommune EU-godkjent? Frist for nest EU-godkjenning Årsavgift betalt Omregistreringsavgift?
28
Denne er helautomatisk
Autopass Denne er helautomatisk
29
Status for AutoPASS 1999 2006 brikker brikker
30
Prestisjeprosjekter: Svinesund og Øresundsforbindelsen
31
En kontrakt – En brikke/smartkort – En faktura
Samordning, for hvem? En kontrakt – En brikke/smartkort – En faktura Kunden i fokus Kollektivtrafikk Brikke Smartkort Regning (krav) Avtale utsteder Ferje Fornøyd kunde Parkering Bompenger etc
32
AutoPass – sanntids reisetid
Dynamic Database TAP Information ANONYMITET. Ingen registrering av brikkeID Ingen kobling mot kjøretøy eller fører Ingen behandling av personopplysninger Det skiller dette systemet fra andre, for eksempel License Plate Recognition etc
33
Testes på E18 mellom Oslo og Larvik
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.