1 Styring og ledelse ved U&H – Direktørens rolle Per Ivar Maudal, Universitetsdirektør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Ny lov om universiteter og høyskoler: Ryssdalutvalgets innstilling.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Private høyskolers rapportering til departementet
Seminar om rundskriv F-20-07
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Skolen – en kommunal virksomhet
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Velkommen til seminar om alternative ledelsesformer. HIN,
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Departementets styring og styrenes rolle
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Direktørens rolle ved universitet og høgskular. Høgskuledirektør Hans Jørgen Binningsbø UHR sin direktørskule 27. nov
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Husbanken og kommunene
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Statssekretær Jens Revold
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Samling for FFU 26. oktober
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Utskrift av presentasjonen:

1 Styring og ledelse ved U&H – Direktørens rolle Per Ivar Maudal, Universitetsdirektør

2 Et kort historisk tilbakeblikk De aller første europeiske universitetene Uppsala 1476 Bergseminaret Kongsberg Det kgl Norske Videnskabers Selskab 1760 Kgl. Frederiks 1811 Utviklingen etter 2.verdenskrig

3 Styring, ledelse og administrasjon Professor og lærestol Det akademiske kollegium Delegering oppover Administrative oppgaver fordelt på professorene Rektor, Kvestor Kansler Universitetssekretær

4 Administrativ ledelse NTH – modellen Universitetsdirektørrollen Universitetsdirektøren som administrerende direktør Det administrative apparat Kollegiet blir styre Rektor som styreleder Dekaner og fakultetsdirektører Styringsorganer på fakultets- og instututtnivå

5 Styring og ledelse i næringslivet - utviklingstrender Administrerende direktør Styrets ledelsesrolle etter ny aksjelov Eierrollen

6 Norsk høyere utdanning – nøkkeltall høsten 2005 Fra elite til masse. Ca registrerte studenter i Norge (statlige + private institusjoner). 20 mrd NOK over statsbudsjettet til sektoren. Statlige institusjoner: –Ca registrerte studenter (ca med ekstern finansiering) –6 universiteter –5 vitenskapelige høyskoler –25 høyskoler –2 kunsthøyskoler Private institusjoner: –Ca registrerte studenter (varierende statlig finansiering) –1 vitenskapelig høyskole –31 høyskoler

7 Nye utfordringer Internasjonalt: –Bolognaprosessen –Økt internasjonal konkurranse om studenter, ansatte og forskningsmidler –Økt internasjonalisering –Økt mobilitet av studenter og ansatte –Lisboastrategien (EU) –GATS-forhandlingene/WTO Nasjonalt: –Konkurranse – nye finansieringsmodeller –Studentene stiller krav til kvalitet og relevans –Samfunnet stiller større krav enn tidligere

8 Internasjonal tilnærming. Den danske løsningen. Globaliseringsutvalget Faglig ledelse Enhetlig ledelse Store krav til styret Styresammensetning og -arbeidet Ansatt rektor som administrerende direktør Større og færre universiteter Forskningsinstituttene tilordnes universitetene

9 Faglig ledelse ved norske U&H Flere indikasjoner på svak eller manglende faglig ledelse ved norske universiteter og høyskoler –Lav gjennomstrømning av studenter og stipendiater –Stor strykprosent – varierende arbeidsinnsats –Kritiske fagevalueringer mht forskning Kvalitet Fragmentert Manglende faglig ledelse Behov for –Tettere oppfølging av studentene –Bedre kvalitetssikring av studietilbudene –Bedre kvalitet i forskningen –Styrke den faglige ledelsen

10 Kvalitetsreformen – innhold Mjøsutvalget nedsatt 1998 NOU 2000:14 – ”Frihet med ansvar” St.meld nr. 27 ( ) om ”Kvalitetsreformen” Kvalitetsreformen ble iverksatt høsten 2002 –Ny gradsstruktur –Tettere oppfølging av studentene –Nye vurderingsformer/innføring av ECTS –Større institusjonell autonomi –Økt gjennomstrømning/nytt finansieringssystem –Akkrediteringssystem etablert 1. jan –Ingen endring mht rektor og direktør Fra 2001 har regjeringen lagt frem 5 stortingsmeldinger og 3 lovproposisjoner i oppfølgingen av Kvalitetsreformen

11 Hva er gjort for å styrke faglig ledelse? Alle universitetene og høyskolene pålagt å gjennomgå sine organisasjoner Store endringer er gjennomført: –Mange institusjoner har endret fra todelt til enhetlig ledelsesmodell på fakultets- og instituttnivå –Færre styringsorgan ved de fleste institusjonene (kun krav om et styre og læringsmiljøutvalg) Prosessene er drevet av institusjonene selv, uten spesielle føringer eller krav fra departementet Økt samfunnsdeltakelse gjennom ekstern representasjon i institusjonenes styrer (i dag er 4 av 11 medlemmer eksterne)

12 Behov for større endringer? Regjeringen oppnevnte i 2002 et nytt utvalg (”Ryssdalutvalget”) for å utarbeide forslag til en ny lov om universiteter og høyskoler inklusive de private institusjonene NOU 2003:25 – forslag fra flertallet i utvalget: –Skille ut statlige universiteter og høyskoler som selvstendige institusjoner (selveiende, jf. Danmark) –Ny ledelsesmodell med ansatt rektor som daglig leder, eksternt styreflertall og ekstern styreleder Utvalgets forslag møtte stor motstand i akademia –”Professoropprør” –Sterk debatt i media

13 Regjeringens forslag til ny lov Ot.prp. nr. 79 ( ) De statlige institusjonene skal fortsatt være statlige forvaltningsorgan (under departementet) Ny obligatorisk ledelsesmodell for de statlige institusjonene: –Ansatt eller valgt rektor –Rektor som øverste administrative og faglige leder (men ikke styreleder) –Ekstern styreleder (oppnevnt av departementet) Forslaget utløste en stor debatt om valg av modell for den øverste ledelsen –”Todelt” eller ”enhetlig” ledelse? –Valgt eller ansatt rektor? –Universitetsdemokrati?

14 Resultat: Ny lov om universiteter og høyskoler i 2005 (I) Felles lov for private og statlige institusjoner –Like regler om akkreditering, faglige fullmakter, studentenes rettigheter, akademisk frihet m.m. –Men staten har ikke et direkte finansieringsansvar for private institusjoner –Egne bestemmelser om organisering av statlige institusjoner Loven ble satt i kraft 1. aug. 2005

15 Resultat: Ny lov om universiteter og høyskoler i 2005 (II) Stortinget ga de statlige institusjonene valgfrihet i organisering av den øverste ledelse: –1. Dagens modell: Valgt rektor som styreleder og med en direktør som administrativ leder, eller –2. Ny modell: Ansatt rektor som faglig og administrativ leder og ekstern styreleder oppnevnt av departementet Av universitetene er det bare NTNU som har valgt modell 2. Aktuelt med endringer mot ansatt rektor for flere av høyskolene (2007)

16 Departementets nye rolle etter Kvalitetsreformen Departementets direkte styringsrolle redusert Overordnet styring skjer i hovedsak gjennom statsbudsjett og i årlige styringsmøter Men, institusjonene er fortsatt organisert som forvaltningsorgan, og derfor formelt underlagt departementets myndighet –Kontrollansvar for departementet/statsråden med rett og plikt til å instruere hvis nødvendig –Parlamentarisk ansvar for statsråden for virksomheten ved den enkelte institusjon? –Statlige regler gjelder (økonomireglement, ansettelsesregler, forvaltningsloven m.m.) –Riksrevisjonen fører kontroll med økonomi og styring

17 Styrets oppgaver etter ny lov ”Styret er det øverste organet ved institusjonen” Styret har ansvar for at den faglige virksomheten holder høy kvalitet Strategisk ansvar Skal lage mål og resultatkrav Føre tilsyn med den daglige ledelse av virksomheten Fastsette den interne organiseringen på alle nivå Rapportering, regnskap m.v. Mindre enkeltsaker – mer strategisk styring

18 Rektors rolle etter ny lov Rektor er styrets leder Rektor har på styrets vegne det overordnede ansvar for og ledelse av institusjonens virksomhet og fører tilsyn med denne. Rektor utpekes ved valg Både interne og eksterne kandidater er valgbare

19 Administrerende direktør Direktøren er øverste leder for den samlede administrative virksomhet ved institusjonen innen de rammer styret setter Direktøren er ansvarlig for iverksetting av styrets vedtak og for disponering av ressurser og eiendom i samsvar med styrevedtak Direktøren er ansvarlig for at økonomi- og formuesforvaltningen er i samsvar med gjeldende regler og bevilgningsforutsetninger Direktøren har generell anvisningsmyndighet og har signatur vedr institusjonens eiendommer

20 Ansatt rektor Ansatt rektor er daglig leder for institusjonens faglige og administrative virksomhet innen rammer og pålegg som styret fastsetter Ansatt rektor er ansvarlig for disponering av ressurser og eiendom i samsvar med styrevedtak Ansatt rektor skal på vegne av styret påse at økonomi- og formuesforvaltningen skjer i samsvar med departementets generelle regler og i henhold til bevilgningsforutsetningene

21 Faglig ledelse og akademisk frihet Akademisk frihet vs effektiv ledelse Lovfesting av individuell akademisk frihet? –Valg av forskningsfelt/-tema? –Valg av forskningsmetode? Vanskelige avgrensninger mot faglig ledelse: –Faglige prioriteringer –Strategisk styring –Styringsrett –Veiledning (stipendiater?) –Krav på finansiering? Underdalutvalget

22