Asker kulturskole. Gratulerer – dere er skoleeiere! Lovbestemt skoleslag –ikke et offentlig subsidiert fritidstilbud! Kulturskolen er det eneste skoleslaget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norsk kulturskoleråd – kulturskoletimen og profesjonsforståelse
Advertisements

Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
90 medlemmer – både små og store hus Nasjonalt nettverk - fra Longyearbyen til Lyngdal 20 % stilling som daglig leder Stifta på Ål i 1994 Driftet på dugnadsbasis.
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
Fra Norges Musikkorps Forbund (NMF) – Oslo ved deputasjon 9. nov
Flerkulturell formidling på Union Scene, Drammen nne kvartett Så r vi i gang……
MULIGHETSSTUDIE - UTVIDELSE AV HASLEHALLEN
NMF Rogaland Hva kan vi bidra med?.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kultur og helse Hva slags kunnskap har vi om sammenhenger? Eksempler på tiltak Hva slags muligheter ligger i dette arbeidet? Dialogseminar Rinnleiret 26.
Bergen kulturskole P edagogiske tjenester til lag og organisasjoner Skoleåret
Ulike roller Alle har sin oppgave Alle roller like sentrale
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Fra Norges Musikkorps Forbund (NMF) – Oslo
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Akustikk i lokaler til kulturformål med hovedvekt på lokaler for det lokale og regionale kultur- og musikkliv Presentasjon ved Jon G. Olsen – Norsk musikkråds.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Valgfag på Kastellet skole
Tween Sing Tilhørighet, Ta sjansen, Tro.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Nasjonal satsing – lokal praksis Den kulturelle spaserstokken Hvordan gjør vi det i Porsgrunn Koordinator Kultur for eldre Gunnar Thuve Stjørdal
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Måling av kultur En introduksjon. Kan kultur måles? Ja, og det skjer hele tiden.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Norsk kulturskoleråd i svevet! Kulturskolen for alle? Fagforbundets kulturkonferanse 18. september 2014.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
KULTURPLAN Saksordfører: Ole Christoffer Rønning.
Gjort – lært – lurt Marit Midtskog Leder, Senter for flerspråklige barn og unge Sandnes kommune.
Fra kommunevisjon til ”hel ved” i det pedagogiske mangfoldet. Erling Barlindhaug Skole- og barnehagesjef Øvre Eiker.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
1 To kulturhus i Drammen Scener AS To kulturhus i Drammen Scener AS DRAMMEN SCENER AS Presentasjon Ny Kulturplan 14. september 2016.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Orientering for Komité for oppvekst 25. oktober 2016 Ved rektor Kim Stian Gjerdingen Bakke.
Orientering for Komité for teknikk, kultur og fritid 16. februar 2017
Satsing på Musikk – DansePEDAGOGIKK - energieffekt og synergieffekt
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Aktivitetskort- «Aktiv i Asker»
Møte 7.juni 2017 Få input til hvordan det nye Vidarheim skal være- tekniske krav Fortelle om prosessen og hva som er gjort så langt. Saken sendes på høring.
Mulighetsstudie kulturskolen
Komité for teknikk, kultur og fritid
AMATØRKORPSENE I DRAMMEN
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Brageteatret er Regionteater for Buskerud og en av fylkets viktigste profesjonelle kulturinstitusjoner.
REalfagskommune!.
Integrering gjennom landbruket
Resultater fra Telemark
Samarbeid som løfter alle
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Oppgaver Med ”forhold” menes: Aktiviteter Bygninger/arenaer
Utskrift av presentasjonen:

Asker kulturskole

Gratulerer – dere er skoleeiere! Lovbestemt skoleslag –ikke et offentlig subsidiert fritidstilbud! Kulturskolen er det eneste skoleslaget som kvalifiserer elever/studenter til høyrere kunstutdanning i et kontinuerlig opplæringsløp Kulturskole i Asker siden 1978 Asker fikk prisen som «Årets kulturskolekommune» i 2003

Om virksomheten 1379 elevplasser: musikk, teater, visuelle kunstfag, tilrettelagt opplæring, seniorteater, småbarnsgrupper –Musikk: instrumentalopplæring, kor, korps, storband, band, orkester, ensembler Undervisning ved ØAG og 16 andre steder i kommunen 33 årsverk fordelt på administrasjon, lærere, dirigenter – totalt ca 80 ansatte (mye deltid!) Høy kompetanse: master og mer, nasjonale/internasjonale utøvere, underviser ved høgskoler og universitet Dirigenttjeneste, instrumentalopplæring for korpselever Ressurssenter - ressursmiljø –DKS og DKSS –Samarbeid med andre virksomheter og aktører kultur-sfo, nettverk for lærere i estetiske fag i grunnskolen kulturhus og bibliotek, andre virksomheter i kommunen kulturskolesamarbeid med andre kommuner

Teater NIE i Snekkersalen

Brukerne år –flest i grunnskolealder –søkerne blir yngre Høy tilfredshet med kvaliteten i tilbudet gjennom mange år (brukerundersøkelsen) –….MEN mange kommenterer at spilletimene er for korte

Utfordringer Spilletimens lengde (20 minutter) Ventelister og rekruttering –Hvem går i kulturskolen? Lokaler (kulturarenaplan) –Sikre videre utvikling av kulturskolen –Amibisjon og langsiktighet –Fysiske arbeidsforhold for lærerne (medarbeiderundersøkelsen) –Lokaler på skolene

Hvorfor nye lokaler? Lokaler har hele tiden vært en begrensning for utvikling av kulturskolen Bredde i fagtilbudet i langsiktig perspektiv –Ny teknologi, teater, nysirkus, dans, større grupper, tilbud til nye målgrupper –Ny rammeplan for kulturskolene –Forutsigbarhet Mulighet for samarbeid mellom lærere og faggrupper Fordypningstilbud og talentutvikling –Ensembler, teoriundervisning, gruppeundervisning Ressurssenter på dagtid for DKS, barnehage, skole, seniorer, frivillighet og profesjonelle

Hva er viktig for kulturskolens lokaler? Tilgjengelighet, åpenhet, synlighet Identitet Invitere og inspirere til kunstnerisk aktivitet Helhet og sammenheng Egnethet, tilpasset fagenes egenart Produksjonsmuligheter over tid Arbeidsplasser til lærerne Lager (kostymer, instrumenter, noter, rekvisitter) Visningslokaler for alle fag Systue

Kulturskole som gir muligheter Bredde og talent Fanger opp tiden Mangfold –Flyktninger? Internasjonale Asker? Forskjells-Asker? Treningsarena for innovasjon –Inventio – å finne noe nytt i det som allerede eksisterer –Skifte mellom ståsteder gir innsikt og perspektiv –Kulturskolen har kombinasjon av åpenhet og erfaring –Utvikling av kreativitet gir evne til endring og livsmestring

Hvor skal kulturskolen være? Kulturhuset? Hva med Østre Asker gård?

Asker kulturskole i dag kulturhistorie – tilgjengelig – synlig – fint! – åpent – etablert – sentralt