Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Alkohol | SVØMMING.
TØYENSTANDARDEN.
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Normer, verdier og holdninger
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Veiledning av elever / lærlinger
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
- handlinger og holdninger
Krav til modellflybevis
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Sosiologi i barnehagen
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Roman- og novelleanalyse
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Ungdom i klubb ”neste generasjon”. Ungdom i klubbene  Vil vi ha ungdom i klubben vår?  Hvorfor er det så få ungdom i klubben?  Hvordan ser de unge.
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Hms på byggeplass..
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Hvordan lage en enkel grovanalyse
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen Flytryggingsseminar ’12 Kan vi unngå ulykker? Vi skal her snakke litt om: Holdninger At vi må tørre å bry.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Oppfølging av Bekymringsmelding Motorflyseksjonens fagseminar 9. og 10. november 2013.
Cake Q3 Storulykke 1.
Opprettholdende faktorområder
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Plan for HMS- kultur undersøkelse. Undersøkelsen Gjennomføre en muntlig undersøkelse på noen utvalgte ansattes syn og holdninger til HMS. Gjennomføre.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vi ønsker vel å svare nei når vi får dette spørsmålet! Er det risikabelt å fly?
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Kvalitet, risiko og avvik
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hvilket planstadie er klubben på?
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
IF Frøy Gruppe
Danning og voksenrollen i barnehagen
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Utskrift av presentasjonen:

Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen Blind målfokusering Blind målfokusering Planlegging Planlegging Kartlegging av risiko Kartlegging av risiko

Flytryggingsseminar ’11 Finnes det noen enkel formel for å unngå kritiske situasjoner? Svaret er nei, men vi må klare å lære noe av det som skjer ”de andre” Mikroflyging ”Forberedelse – gjennomføring – oppsummering” Hvis vi forbereder oss grundig før hver avgang og deretter gjennomfører der vi har forberedt, vil risikoen for en uforutsett hendelse være redusert til et minimum. Dette ville vi få bekreftet under oppsummeringen. Risikoen for at vi ikke har forberedt oss godt nok vil alltid være der, men hvis vi forbereder oss blir ting allikevel til en viss grad forutsigbare. Forts.:

Flytryggingsseminar ’11 Forts.: Er turen lenger enn 50 nm ? Er turen lenger enn 50 nm ? Har vi erfaring nok til denne flyturen? Har vi erfaring nok til denne flyturen? Har vi sjekket været for hele turen? Har vi sjekket været for hele turen? Kan turen gjennomføres innenfor flyet begrensninger? Kan turen gjennomføres innenfor flyet begrensninger? Er magefølelsen for turen helt ok? Er magefølelsen for turen helt ok? Har jeg også forberedt meg på at noe kan gå galt? Har jeg også forberedt meg på at noe kan gå galt? En mulig nødlanding/ utelanding lang fra folk krever en spesiell forberedelse. En mulig nødlanding/ utelanding lang fra folk krever en spesiell forberedelse. Så som egnede klær, mat, mobiltelefon, kart og kompass osv. Så som egnede klær, mat, mobiltelefon, kart og kompass osv. Til slutt: har vi varslet noen om hva vi har planlagt? Til slutt: har vi varslet noen om hva vi har planlagt?

Flytryggingsseminar ’11 Statistikken for flyhavarier verden rundt påminner oss om at % av alle havarier er forårsaket av den menneskelige faktorer. Statistikken for flyhavarier verden rundt påminner oss om at % av alle havarier er forårsaket av den menneskelige faktorer. Til og med de fleste av de feil vi kaller ”tekniske” har oppstått på grunn av dette. Til og med de fleste av de feil vi kaller ”tekniske” har oppstått på grunn av dette.

Flytryggingsseminar ’11 Statistikken for flyhavarier verden rundt påminner oss om at % av alle havarier er forårsaket av den menneskelige faktorer. Statistikken for flyhavarier verden rundt påminner oss om at % av alle havarier er forårsaket av den menneskelige faktorer. Til og med de fleste av de feil vi kaller ”tekniske” har oppstått på grunn av dette. Til og med de fleste av de feil vi kaller ”tekniske” har oppstått på grunn av dette.

Flytryggingsseminar ’11 Vi vet at fatale ulykker har skjedd innenfor mikroflyging hvert tiende år eller så, Vi vet at fatale ulykker har skjedd innenfor mikroflyging hvert tiende år eller så, men hva skal vi bruke slik kunnskap til? Det å matematisk uttrykke sannsynligheten for at en feiltilstand kan oppstå hjelper oss egentlig lite. Det er bare de tiltakene vi har blitt enige om å gjennomføre som hjelper Det å matematisk uttrykke sannsynligheten for at en feiltilstand kan oppstå hjelper oss egentlig lite. Det er bare de tiltakene vi har blitt enige om å gjennomføre som hjelper Som en del av flytryggingsarbeidet må vi derfor anstrenge oss for å kartlegge all risiko. Som en del av flytryggingsarbeidet må vi derfor anstrenge oss for å kartlegge all risiko.

Sikkerhetssamling i klubben Da tar vi for oss: Opplæringen, samt vedlikehold og oppdatering av kunnskaper Opplæringen, samt vedlikehold og oppdatering av kunnskaper Menneskelige resurser/ begrensninger Menneskelige resurser/ begrensninger Klubbens kultur med mer. Klubbens kultur med mer. Regelverket og de begrensninger som gjelder. Regelverket og de begrensninger som gjelder. Medlemmenes flyaktivitet. Medlemmenes flyaktivitet. Landingsplasser, hangarer og utstyr. Landingsplasser, hangarer og utstyr. Flymateriellet og vedlikehold. Flymateriellet og vedlikehold.

Sikkerhetssamling i klubben Når klubben har gjennomført en kartlegging av mulige risikoområder er det tid for; Planlegging av tiltak Planlegging av tiltak Bli enige om når ting settes i verk. Bli enige om når ting settes i verk. Og hvem som følger opp Og hvem som følger opp Det er klubbens Operative leder som styrer dette.

Flytryggingsseminar ’11 Egen holdning og oppfatning  egen virkelighet Det er ingen stor oppgave å jobbe med flytrygging hvis alle drar i samme retning og tilhører ”samme virkelighet” Vi må forholde oss til negative og positive holdninger Personer med positive holdninger har som oftest en indre harmoni og styrke som gjør en mer åpen for påvirkning ved eksempelvis innlæring og akseptering av regler.

Egen holdning og oppfatning  egen virkelighet Negative holdninger finner vi i de fleste miljøer Disse har en som oftest lagt seg til p.g.a. dårlige erfaringer, mislykkethet eller svik fra omverdenen. De som går med negative holdninger går ofte i forsvar og slutter seg ofte til opposisjonelle oppfatninger. De har også en tendens til å stille spørsmål / sette i tvil eksisterende flyregler og har en kritisk innstilling til sine omgivelser. Hva kan gjøre? Hva kan gjøre?

Flytryggingsseminar ’11 Vi må tørre å bry oss! Dette gjelder alle! Når vi skal snakke om sikkerhet, og hva som kan gjøre ting tryggere, snakker vi jo egentlig om adferd og holdninger. Når vi skal snakke om sikkerhet, og hva som kan gjøre ting tryggere, snakker vi jo egentlig om adferd og holdninger. Vi registrer rask når noen ikke holder seg innenfor regelverket, utviser dårlige holdninger og ikke bidrar til en god kultur, men rett og slett gjør ting mer usikkert. Vi registrer rask når noen ikke holder seg innenfor regelverket, utviser dårlige holdninger og ikke bidrar til en god kultur, men rett og slett gjør ting mer usikkert. Da må vi bry oss, selv om vi mange ganger hørt at ”du må ikke bry deg” slike regler gjelder ikke her. I denne sammenheng betyr ” å bry seg” det samme som å bry seg om hverandre!

Flytryggingsseminar ’11 om utdannelse I vår flyger utdannelse er vi fokusert på koordineringsevne, simultankapasitet, fly og teknisk kunnskap, regler og flyferdighet. I vår flyger utdannelse er vi fokusert på koordineringsevne, simultankapasitet, fly og teknisk kunnskap, regler og flyferdighet. Dette blir vi målt mot for å kvalifisere for sertifikat. Dette blir vi målt mot for å kvalifisere for sertifikat. Det som savnes er å sette krav til kunnskap og atferd som bidrar til sikker flyging. Det som savnes er å sette krav til kunnskap og atferd som bidrar til sikker flyging. Selv om vi vet at det er igjennom HOLDNINGER flytrygging skapes, er det nesten aldri noen som blir avvist under opplæringen pga dette. Selv om vi vet at det er igjennom HOLDNINGER flytrygging skapes, er det nesten aldri noen som blir avvist under opplæringen pga dette.

Flytryggingsseminar ’11 PSYKOLOGISKE FALLGRUVER ”Blind målfokusering” Dette er nærmest en "sykdom" blant flygere. Press eller stress forstyrrer oppfatningsevnen og det overfokuseres på målet Dette er ofte kombinert med en fullstendig utelukking av mulighetene for alternativ handling. Eksempel? Eksempel?

Flytryggingsseminar ’11 PSYKOLOGISKE FALLGRUVER ” Manøvrere utenfor flyets begrensninger” Overdreven eller missoppfattet tiltro til flyets egenskaper og høye ytelser. Overdreven eller missoppfattet tiltro til flyets egenskaper og høye ytelser. Dette kan på en ubehagelig måte møte flygerens overvurdering av egne ferdigheter, og ende med katastrofe.

LOVEN Husk at lover og bestemmelser Husk at lover og bestemmelser vanligvis er skriftlig formulering av erfaringer og fornuftige fremgangsmåter. Takk for meg !