Alkoholpolitisk handlingsplan 2016-2020 Orientering > Eldrerådet 18.5 > KRFF 18.5 > Komite Helse og omsorg 25.5 Behandling > Formannskapet 7.6 > Kommunestyret.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
På jobb – for et trygt Hedmark Hedmark politidistrikt Ansvarlig salg – ansvarlig vertskap Politifullmektig Henning Klauseie Tynset / Koppang februar 2009.
På jobb – for et trygt Hedmark Hedmark politidistrikt Ansvarlig salg – ansvarlig vertskap Politifullmektig Henning Klauseie Tynset / Koppang februar 2009.
Alminnelig salgsbevilling Alminnelig skjenkebevilling
KomRev Trøndelag IKS Spillemiddelsøknader 2013 Nye Idrettens Hus, Terje Wist Ass. revisjonsdirektør 24. september
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Det kommunale og det statlige barnevern
Defo – Distriktenes energiforening1 Erik Winther Innspill fra Defo for drøftinger i samarbeid med NVE, Konkurransetilsynet, Forbrukerombudet.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Samspill mellom de nye plantypene
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Skolen – en kommunal virksomhet
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Livet i havet – vårt felles ansvar SKOLEKVOTER v/ Elisabeth Borthen
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Bakgrunn endring av f-lovens avfallsdefinisjoner vedtatt 11. april 2003 trer i kraft 1. juli 2004 tre punkter.
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Endringer i alkohollovgivningen Møte med bransjen
Foto: Geir Hageskal Kommunens skjønn ved tildeling av bevilling Bruk av hensyn og tyngende vilkår v/ Marte S. Bjørnsen Eierskapsenheten.
Forskriften har regler om
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
1 (Ingvild Tellmann, rådgiver, 9. febr.2009) Valgkonferansen 2009 Nytt ved dette valget.
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Planlegge og prioritere tiltak
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forslag til ny akvakulturlov Fiskeriforum Vest 13. januar 2005 Ekspedisjonssjef Magnor Nerheim.
SALGS- OG SKJENKEKONTROLL Regelverk og praksis v/ Marte S. Bjørnsen
Foto: Carl-Erik Eriksson Sanksjonsmidlene i alkoholloven v/ Marte S. Bjørnsen Trondheim kommune - Eierskapsenheten.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Fysioterapitjenesten Asker kommune Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne –
Barneverntjenesten Komite for oppvekst12. Januar 2016.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Introduksjon - Ansvarlig vertskap ca: 5 min. Introduksjonen skal være tilgjengelig på nettsiden til Ansvarlig vertskap og andre nettesteder og fungere.
Ruspolitisk handlingsplan Et kort sammendrag av innhold.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Hva driver ungdommen med? Hvordan har de det?
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Ny skogbruksforskrift i Marka
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Plan for universell utforming i Asker kommune
Tildeling til brukerorganisasjonene 2016
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Alkoholloven og god alkoholpolitikk
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Alkoholpolitisk handlingsplan
VELKOMMEN TIL ANSVARLIG VERTSKAPSKURS
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Evaluering av Graveinstruks
VELKOMMEN TIL ANSVARLIG VERTSKAPSKURS
Lovforslag i Finland.
Forskrift om Internkontroll
Seksjon byggesak.
SKOLEKVOTER v/ Elisabeth Borthen
Skjenking og drikking av alkohol på grendehus og forsamlingshus
Utskrift av presentasjonen:

Alkoholpolitisk handlingsplan Orientering > Eldrerådet 18.5 > KRFF 18.5 > Komite Helse og omsorg 25.5 Behandling > Formannskapet 7.6 > Kommunestyret 14.6

Planens hensikt og formål > Alkoholloven pålegger kommunene å utarbeide en alkoholpolitisk handlingsplan. > Alkoholloven og alkoholforskriften og kommunens alkoholpolitisk handlingsplan angir retningslinjene og rammene for omsetning av alkohol og kommunens bevillingspolitikk de neste fire år. > Planen angir ønsket retning for salg- og skjenkenæringen i kommunen og har som ambisjon å gi næringen forutsigbare rammer. > Planen sees i sammenheng med: –Temaplan psykisk helse og rus 2015–2018 –Temaplan rus forebygging barn og unge 2016–2020 (forventes til politisk behandling senhøstes 2016)

Omfang skjenkebevillinger Utvikling de siste år: Sammenlignet med Bærum og Drammen (2014):

Omfang salgsbevillinger Utvikling de siste år: : Sammenlignet med Bærum og Drammen (2014):

Bevillingenes varighet > Kommunale bevillinger gis i utgangspunktet for 4 år av gangen, og med opphør senest 30. juni etter nytt kommunestyre har tiltrådt. > Endringer i alkoholloven § 1-6, som trådte i kraft 1. januar 2016, gjør at bevillingsperioden er utvidet til 30. september året etter at nytt kommunestyre har tiltrådt, og at kommunale salgs- og skjenkebevillinger ikke lenger må løpe ut etter 4 år. > Det er innført en unntaksregel som gir kommunestyret mulighet til, etter et kommunevalg, å beslutte at alle eller enkelte bevillinger kan videreføres i inntil 4 nye år uten krav om søknad om ny bevilling. Forutsetningen for å fatte slikt vedtak er at kommunen har foretatt en gjennomgang av alkoholpolitikken etter kommunevalget Behandle alkoholpolitisk handlingsplan En mulighet: Søknad om fornyelse av bevilling Behandle alkoholpolitisk handlingsplan To muligheter: 1: Videreføring av bevilling 2: Søknad om fornyelse av bevilling Behandle alkoholpolitisk handlingsplan En mulighet: Søknad om fornyelse av bevilling

Kontroll med salgs- og skjenkebevillinger Etter gjennomført konkurranse utfører Securitas kontroll med salgs- og skjenkebevillinger for Asker kommune. Nye krav til kontrollører fra 1. januar 2016 > Krav om to kontrollører på steder med salgs- og skjenkebevilling > Må ha dokumentert kunnskap om alkoholloven (bestått kunnskapsprøve). > Krav til to kontrollører ved kontroll av skjenkesteder > Sikrer gode observasjoner og vurderinger

Normerte reaksjoner for lovovertredelse Med virkning fra 1. januar 2016 skal kommunene ved overtredelser av alkoholloven med tildele bevillings- haver normerte reaksjoner for lovovertredelse i henhold til et obligatorisk og nasjonalt prikktildelingssystem. Skjenkebevillinger skal inndras for en uke hvis et bevillingssted får 12 prikker i løpet av to år. Alkoholforskriften inneholder oversikt over prikkantall som skal anvendes på de ulike lovovertredelser.

Nye punkter i planen Rådmannen foreslår noen nye punkter: > 2.2 Forebygging av lydkonflikter > 2.3 Formgivningsnormer > 2.8 Spesielt om uteservering > 2.9 Vakthold > 2.10 Ansvarlig vertskap > 3.3 Vilkår for nettbutikker Punktene ønsker å sikre at salg- og skjenking av alkohol foregår på en forsvarlig måte.

Organisering Kommunestyret Formannskapet Rådmann Servicetorget Leverandør -Utførende Saksbehandling -Gjennomføring av Kunnskapsprøver -Gjennomføring av kontroll/tilsyn

Delegering av myndighet Tilsvarende som i Bærum kommune, foreslår Rådmannen følgende delegering fra Kommunestyret til Formannskapet: > Avgjøre ukurante søknader om salgs- eller skjenkebevilling (innvilgelse og avslag) > Avgjøre ukurante søknader om vesentlige endringer av driftsform/konsept ved et skjenkested som tidligere er tildelt skjenkebevilling

Delegering av myndighet Tilsvarende som i Bærum kommune, foreslår Rådmannen følgende delegering fra Formannskapet til Rådmannen: > Avgjøre kurante søknader om salgs- eller skjenkebevilling (innvilgelse og avslag) > Avgjøre kurante søknader om vesentlige endringer av driftsform/konsept ved et skjenkested som tidligere er tildelt skjenkebevilling > Inndra salgs- og skjenkebevilling som følge av at alkohollovens krav til vandel ikke lenger er oppfylt

Avgjørelser som vil fattes av Kommunestyret > Vedta om bevillingene skal gjelde videre for en ny periode på inntil fire år med opphør senest 30. september året etter at nytt kommunestyre tiltrer, samt gi nærmere retningslinjer for dette > Vedta forskrifter for skjenketider for øl, vin og brennevin og salgstider for alkoholholdig drikk med høyst 4,7 volumprosent alkohol. > Vedta kommunal alkoholpolitisk handlingsplan, herunder retningslinjer for tildeling av salgs- og skjenkebevillinger > Vedta hvorvidt det skal være et bestemt antall bevillinger til salg eller skjenking > Vedta hvorvidt det skal være et bestemt antall ambulerende skjenkebevillinger > Fastsette antall salgsbevillinger for AS Vinmonopolet, og hvor de kan ha sine utsalgssteder i kommunen

Avgjørelser som vil fattes av Formannskapet > Avgjøre ukurante søknader om salgs- eller skjenkebevilling (innvilgelse og avslag) > Avgjøre ukurante søknader om endringer av driftsform/konsept ved et skjenkested som tidligere er tildelt skjenkebevilling > Inndragning av salgs- og skjenkebevillinger som følge av brudd på alkoholloven > Behandle klager som følge av at rådmannen har tildelt prikker

Avgjørelser som vil fattes av Rådmannen > Avgjøre kurante søknader om salgs- eller skjenkebevilling (innvilgelse og avslag) > Avgjøre kurante søknader om endringer av driftsform/konsept ved et skjenkested som tidligere er tildelt skjenkebevilling > Avgjøre kurante søknader om skjenkebevilling for en enkelt anledning. Vurderes ikke søknaden som kurant – fremmer rådmannen søknaden for formannskapet > Avgjøre søknader om ambulerende skjenkebevilling > Avgjøre søknader om skjenke- eller salgsbevilling ved skifte av bevillingshaver > Tildele prikker for overtredelser av alkoholloven og alkoholforskriften > Inndra en salgs- eller skjenkebevilling som følge av at bevillingen ikke har vært benyttet siste 12 måneder > Inndra salgs- og skjenkebevilling som følge av at alkohollovens krav til vandel ikke lenger er oppfylt. > Fastsette frist for innlevering av oppgave for forventet omsatt mengde alkohol > Fastsette og beregne bevillingsgebyret samt sette frist for betaling > Avslå søknad om bevilling fordi en søknad ikke har tilstrekkelig dokumentasjon vedlagt

Statistikk – Rådmannens avgjørelser