Utvikling av forretningsmodeller Dialogkonferanse torsdag 7.april 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Advertisements

Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
M&L2 Kap. 10 Kamanjeplan Oslo, februar Hva er en aktivitetsplan? 1. Aktivitetsplaner kan lages for nær sagt alle typer aktiviteter 2. Aktivitetsplaner.
Nye nettsider Elvur Thorsteinsdottir Dialogmøte.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Tilbyderkonferanse Anskaffelse – Rammeavtale bedriftshelsejeneste.
Dialogkonferanse Helsevikarer. Dialogkonferanse Konkurransen som kommer Rammer for dagen og dialogen Presentere våre behov, diskutere utfordringer og.
Informasjonsmøte vedr. konkurransen: Rammeavtale juridiske tjenester Oslo 5. november 2013 Kate-Mari Hagen og Monika Hagen Sykehuspartner.
Tilbudskonferanse Fv. 90, Skansvegen, Fremstadvegen – Fagerlundvegen 51.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
VEDLEGG 8 TIL KONKURRANSEGRUNNLAGET SE KONKURRANSEGRUNNLAGET PKT 1.4.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
PKI-anskaffelse Leverandørmøter mars Agenda leverandørmøter – Velkommen, kort presentasjonsrunde – Kort presentasjon av prosjektet (10 min) – Kort.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative anskaffelser som drivkraft til næringsutvikling Gørill Horrigmoe, Dialogkonferanse.
UGRADERT Økt operativ evne gjennom effektiv logistikk FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Tilbyderkonferanse Ny utviklingsavtale for.
Veien videre - Dialogkonferanse fossilfrie byggeplasser.
Kurs i kart og kompass. Storgt. 3 (møterom 1 i 3
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Implementering av nytt ITSM-system
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Dialogkonferanse Trygghetsalarmer
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Hvilket planstadie er klubben på?
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Utlysning av studentoppgave
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
(Selskapsnavn) Markedsplan
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Den matematiske samtalen
Fornebubanen Erfaringer.
Prosjekt «Digitale læringsmidleR»
Introduksjon til workshop
Kommunesektorens bruk av FoU
1. Innledende påstander om organisasjoner
Mona Gundersen, Molde videregående skole
Arbeidsmøte med foretakstillitsvalgte og foretakshovedverneombud møte 1 – 16.januar 2018 TA MED STORE POST-IT.
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Firmanavn Forretningsplan.
Konkurransen om Buss-tjenester i Ruters vestregion 2020
Bra for legen – bra for pasienten
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Valg av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Foreldremøte 7. mars Konfirmant 2019.
INVITASJON TIL NÆRMILJØMØTE
Anbud billettkontroll
Inspirasjonsbasen – smarte grep
anskaffelse av pasientvarslingsanlegg og trygghetsskapende teknologi
Utredningsgruppe samferdsel
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Utskrift av presentasjonen:

Utvikling av forretningsmodeller Dialogkonferanse torsdag 7.april 1

Velkommen til dialogkonferanse Konferansen vil bli videostreamet og lagt ut på vår nettside etterpå. Det er anledning til å reservere seg mot streaming av eget innlegg. Gi da beskjed. Alle presentasjoner fra konferansen vil bli publisert på nettsiden (kollektivanbud.no), i tillegg til et kort referat. Konferansen holdes på norsk. 2

Program 3 HvemFraTil 1. Velkommen, hensikt med møtetKåre Riseng09:0009:05 2. Ekstern innleder: «Hva om jeg hadde drevet kollektivtrafikk i stedet?» Erik Frey Olsen, Reitan Convenience 09:0509:35 3. Forretningsmodellenes rolle for Ruters måloppnåelse Bernt Reitan Jenssen 09:3509:55 4. Korte innlegg fra deltakende organisasjoner Lunsj ca.kl – Deltakerne Ledes av: Anita Frøshaug og Maia Holthe 09:5512:45 5. Videre prosess, en-til-en møter, skriftlig besvarelse 6. Oppsummering Kåre Riseng Bernt Reitan Jenssen 12:45 12:55 13:00

Hensikt med dialogkonferansen Forretningsmodeller skal gjøre at Ruter sammen med sine leverandører kan operasjonalisere mål, strategier og tiltak for kollektivtrafikken. Ruter ønsker å få innspill til arbeidet med forretningsmodeller fra ulike typer leverandører og underleverandører til kollektivtrafikken. Ruter tror at bred involvering vil stimulere til kreativitet og innovasjon til beste for kollektivtrafikken. Dialogkonferansen vil bli fulgt opp med videre dialog, gjennom bl.a. skriftlige innspill og en-til-en møter. 4

«Hva om jeg hadde drevet kollektivtrafikk i stedet?» Erik Frey Olsen Regionsdirektør Reitan Convenience 5

Forretningsmodellenes rolle for Ruters måloppnåelse Bernt Reitan Jenssen, Adm.dir, Ruter As 6

Kontrakter Samarbeidsavtale Infrastruktur Ruter er den operative bestiller av kollektivtrafikken i hovedstadsregionen

Oslo og Akershus: 2 fylker 23 kommuner 1,2 millioner innbyggere 55 % av kollektivreisene i Norge Ruter betjener hele Oslo og Akershus

9 av side 114 på T-bane, buss, trikk, tog og båt i hele Ruters trafikkområde i

Kollektivtrafikken har tatt trafikkveksten Index: 2007 = 100

En bærekraftig, attraktiv og pulserende hovedstadsregion 11

Trenger vi nye forretningsmodeller? 12 Behov for nye forretningsmodeller? Resultat fra visjonsprosess Resultat fra intern og ekstern interessent analyse Ny teknologi Kundene ønsker et integrert mobilitetstilbud Ambisiøse mål for kollektivtrafikken (M2016) Fossilfri 2020

Bidra til å oppnå mål og visjon 13

Ruter kjøper tjenester av leverandører 14 Konkurranseutsatt Spesialtransport Administrative kjøp Støttefunksjoner

Kundene ønsker et integrert mobilitetstilbud 15

Hva er målene? 16

Implementering av nye forretningsmodeller 17 Fase 1 Piloter Fase 3 Mobilitetsleveranser Fase 2 Fokus på felles mål, vekst og nye mobilitetstilbud Implementering kan skje gjennom inngåelse av nye leverandørkontrakter, og gjennom endringer i løpende leverandørkontrakter (innenfor gitt mulighetsrom)

Eksempel på forretningsmodeller 18

Eller er andre forretningsmodeller aktuelle? 19

Korte innlegg fra deltakende organisasjoner 20

Videre prosess, en-til-en møter, skriftlig besvarelse osv. 21

Ruter har mange spørsmål – her er noen Hvilken effekt har modellene på måloppnåelse? Hvilken oppgavefordeling legges til grunn i modellene? Hva slags risiko har de involverte? Hva betyr modellene for lønnsomhet og økonomiske resultater? Hvordan egner modellene seg for å ta veksten i kollektivtrafikken? Hvordan integrere andre transportmåter/mobilitetsløsninger i modellene? Hvordan egner modellene seg for involvering av driftspersonell? Hvordan fungerer modellene i et kollektivnettverk? Hvilke markedsområder er modellene egnet for? Hvilke virkemidler egner seg i modellene? Hvordan skal virkemidlene utformes? Hva betyr modellene for kundene? Hvordan skal leveransenivå (KPI) måles? Hvordan er det å være leverandør i dagens modeller? 22

Videre prosess Organisasjoner som ønsker det inviteres til å sende skriftlig besvarelse basert på det som Ruter her har presentert og stilt spørsmål om. Beskrivelsen skal være på maksimalt 10 A4sider. Besvarelsen må sendes på epost til: senest innen 25. april. Informasjonen som sendes inn vil bli behandlet konfidensielt, og vil kun bli benyttet internt i prosjektet. Ideer som presenteres kan av Ruter bli benyttet i fremtidige anskaffelser og bli presentert i anonymisert form på dialogkonferanser, i konkurransegrunnlag, osv. i forbindelse med fremtidige konkurranser. De organisasjonene som sender inn skriftlig svar vil få mulighet til å møte Ruter i ett en-til-en-møte hos Ruter, planlagt medio mai. Ruter vil parallelt med dette sende ut en informasjonsforespørsel (RFI) til større kollektivtrafikkleverandører på det europeiske markedet, basert på de samme spørsmålene som stilles på dialogkonferansen. 23

Oppsummering 24