Administrativt forslag til Buskerudbypakke 2 ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Georg N. Smedhus, leder av adm. styringsgruppe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Miljøpakken for transport i Trondheim
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
Nasjonal Transportplan
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Christian Grorud
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale.
Vi skal bygge videre på det vi har!
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Tilbudskonferanse Rv 23 Linnes - E18. Planområdet Rv. 23 binder sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud Hovedinnfartsåren mot Drammen fra Røyken og Hurum.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Bompenger som et virkemiddel til å realisere politiske mål – erfaringer fra bergen øivind hauge støle byrådsavdeling for byutvikling 25. oktober 2016.
Ny nasjonal transportplan ved Jan Fredrik Lund, Statens vegvesen
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Bompenger som politisk virkemiddel
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Akershus fylkeskommune
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
– samling for sekretariat i bypakker, Hans Kringstad
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Utskrift av presentasjonen:

Administrativt forslag til Buskerudbypakke 2 ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Georg N. Smedhus, leder av adm. styringsgruppe

Den kraftige befolkningsveksten stiller krav til oss om å tenke nytt og annerledes fremover Stortingets vedtatte klimapolitikk De norske klimagass- utslippene skal reduseres kraftig fram mot /3 av kuttene skal tas nasjonalt. Veksten i person- transporten skal tas av klimavennlige alternativer, som for eksempel kollektivtrafikk, sykkel og gange. Stortingets vedtatte klimapolitikk De norske klimagass- utslippene skal reduseres kraftig fram mot /3 av kuttene skal tas nasjonalt. Veksten i person- transporten skal tas av klimavennlige alternativer, som for eksempel kollektivtrafikk, sykkel og gange.

Det administrative forslaget Utarbeidet i fellesskap av Drammen kommune, Lier kommune, Nedre Eiker kommune, Øvre Eiker kommune, Buskerud fylkeskommune, Statens vegvesen Region sør og Jernbaneverket. Det administrative forslaget er basert på drøftingsgrunnlaget som ble lagt fram 2. november 2015, og politiske innspill som har kommet fra behandlingen av drøftings- grunnlaget i kommunene og fylkeskommunen i desember 2015 og januar 2016.

Det helhetlige samferdselsløftet Statlige enkeltprosjekter –Jernbaneprosjekter –Riksvegprosjekter Buskerudbypakke 2 –Redusert geografisk område –Redusert kostnadsramme Felles mål: -Få til en helhetlig og god transportløsning i området. -Sørge for at du kommer deg raskt og effektiv på jobb – selv med flere innbyggere i området!

Mål for Buskerudbypakke 2

Sju tiltaksområder i Buskerudpakke 2 Tog og jernbane Infrastruktur buss Buss drift Vei Sykkel Gange Kollektivknutepunkter og pendlerparkering

Hovedprioriteringer og rekkefølge En kraftig økning i busstilbudet på linjer som passerer fremtidige bompunkter, iverksettes før bomsystem er i drift. Kollektivtiltak, utvikling av knutepunktene og pendlerparkering prioriteres først ettersom dette gir et alternativ til bilbruk når bompunktene settes i drift. Vegtiltak som åpner for ønsket byutvikling, prioriteres gjennomført før andre vegtiltak. I tillegg skal tiltak fordeles mellom kommunene. Tiltak som gir god måloppnåelse, prioriteres tidlig i bypakkeperioden.

Økt bussatsing i rushtiden

Vi har fokus på hele reisen

Tilfartsvei Vest del 1 og 2 og Tilfart Konnerud

Kostnadsfordeling på tiltaksområdene TiltaksområdeAdm. forslag BBP2 (tall i mrd. kr.) 1. Tog og jernbane0,0 2. Infrastruktur buss3,7 3. Drift buss2,7 4. Vegtiltak3,4 5. Sykkel1,4 6. Gange0,2 7. Kollektivknutepunkt og pendlerparkering 0,9 8. Forberedende tiltak0,1 SUM alle tiltaksområder12,4

Tog og jernbane Ramme i adm. forslag 2016:0 kroner Togtilbud og jernbanetiltak finansieres av staten utenfor Buskerudbypakke 2. Togtilbud og jernbanetiltak er sentrale elementer i den helhetlige samferdselssatsingen og er dermed også viktig i Buskerudbypakke 2. Konkrete tiltak i Buskerudbypakke 2 som støtter oppunder statens jernbanesatsing ligger under andre tiltakspunkter i drøftingsgrunnlaget (eksempelvis knutepunktsutvikling)

Ramme i adm. forslag 2016:3,7 milliarder kroner Strekningstiltak og punkttiltak for å sikre bussen bedre fremkommelighet. Kollektivfelt i Rosenkrantzgata fra fylkeshuset til travbanen (forberedelse til bybane på hjul) Bidrag til bussprioritering fra Bragernes kollektivterminal til det nye sykehuset. Ny bru over elva mellom Mjøndalen og Krokstadelva. Infrastruktur buss

Ramme i adm. forslag 2016:2,6 milliarder kroner 100 prosent økning av busstilbud på sentrale ruter i alle fire kommunene før bompunktene settes i drift. Nye betalingsløsninger/oppgradering av billettsystemet, felles billett med NSB i Buskerudbyen og lavere priser/nye konsepter. Det er forutsatt at det økte busstilbudet kan delfinansieres med bompenger, slik det gjøres i Oslo og Trondheim. Drift buss

Ramme i drøftingsgrunnlaget:3,4 milliarder kroner Flere vegtiltak finansieres av staten utenom Buskerudbypakke 2. Tiltak i pakken omfatter: –Tilfartsvei vest, del 1: Øvre Sund bru – Sundland –Tilfartsvei vest, del 2: Sundland – E134 –Ny vei fra E134 til Konnerud –Ny Svelvikvei og vesentlig oppgradering av eksisterende vei –Fire felt i Bjørnstjerne Bjørnsonsgate del 2 E134 Strømsåstunnelen fullfinansieres av staten, som en del av Buskerudbypakke 2. Veg

Deler av vegutbyggingen må lånefinansieres Mill krForsk. / lånFire første årNeste fire år Siste tre år Vegtiltak Tilfartsveg vest del Strømsåstunnelen1600RegP XXXXXX Tilfartsveg vest del 2 (kan klare 10-25% usikkerhet ved tydelig bestilling)1375RegP Tilfart Konnerud380RegP Ny Svelvikvei i ny trase525RegP Fire felt i Bjørnstjerne Bjørnsonsgate del II400RegP SUM5030 All vegutbygging er foreslått gjennomført de ni første årene av bypakkeperioden. Dette påvirker kostnadsnivået i bypakken. … men det gir tidlig nytte for bilistene som betaler bompenger.

Nytt etter fremleggelsen av NTP (ikke innarbeidet) 50% av Strømsåstunellen 50% av ny Holmenbro Effekter av dette må innarbeides frem til ATM-møtet fredag.

Ramme i drøftingsgrunnlaget:1,6 milliarder kroner Realisere et sammenhengende sykkelveinettet i bybåndet fra Lier til Hokksund. Prioriterte sykkeltiltak i hver kommune, inkludert tiltak på strekninger i sykkelavstand fra Hokksund og Lierbyen. Tiltaksområdene sykkel og gange må ses i sammenheng, ettersom tiltak for syklende og gående ofte utføres som felles tiltak. Sykkel og gange

Ramme i drøftingsgrunnlaget:0,9 milliarder kroner Knutepunktsutvikling i Hokksund og Mjøndalen og på sikt på Lierstranda. Pendlerparkeringer i alle kommunene. Bidrag til mulig parkeringshus ved jernbanestasjonen i Mjøndalen og Drammen. Kollektivknutepunkter og pendlerparkering

Total kostnadsramme for Buskerudbypakke 2 KostnadsbærerKostnader (tall i mrd. kr.) Tiltaksportefølje12,4 Driftskostnader bomsystem0,7 Renteutgifter (5,5 %)1,2 Sum14,3

Alle må bidra - på samme måte som i andre byområder Buskerudbypakke 2 er et spleiselag mellom flere aktører: –Staten –Fylkeskommunen –Kommunen –Innbyggerne betaler bompenger når de kjører bil Hard konkurranse om statlige bevilgningen Ingen har fått vedtatt bypakker i Stortinget uten bompengefinansiering. Buskerudbyen er det eneste av de ni byområdene som ikke har noen trafikantbetaling i dag. Trondheim Tromsø Buskerudbyen Kristiansand Grenland Stavanger Nedre Glomma Oslo/Akershus Bergen

Finansiering av Buskerudbypakke 2 InntektskildeFinansiering (tall i mrd. kr.) Belønningsmidler fra staten1,5 Egenbidrag fra kommunene og fylkeskommunen 1,1 Egenbidrag MVA-kompensasjon1,1 Bompenger10,6 Sum14,3

Bomplasseringer –Kommunegrensene i bybåndet Lierstranda-Hokksund Drammen og Lier (ikke på E18, men på alle ramper til E18). Mellom Drammen og Svelvik (Rundtom og på ny Svelvikvei når den ferdigstilles) Mellom Drammen og Sande (ikke på E18, men på alle ramper til E18). Kommunegrensen mellom Drammen og Nedre Eiker. Kommunegrensen mellom Nedre Eiker og Øvre Eiker. –Mellom Drammen sentrum og Konnerud plasseres i øvre del, altså på oversiden av E134

Bomsystem Enveis bompengeinnkreving Timesregel (kun én betaling innenfor én time) Månedstak (Grense for hvor mange passeringer det må betales for, gratis utover dette antallet) Rabattordning (20% ved bruk av Autopassbrikke) Tidsdifferensierte satser Gratis for elbil

To alternativer takstsystemer Personbil utenom rush:31 kr –Ved bruk av Autopassbrikkeca. 25 kr Personbil i rush (07-09/15-17)47 kr –Ved bruk av Autopassbrikkeca 38 kr Samme inntektspotensial fra bompenger uten tidsdifferensierte satser, tilsier en fast bomtakst på 35 kroner. –Ved bruk av Autopassebrikke en fast bomtakst ligge på ca 28 kroner. Tunge kjørteøyer har dobbel takst og ingen rabatt.

Administrativt forslag til finansieringsmodell av Buskerudbypakke 2 Bompengeinntekter10,6 mrd. kroner Statlige belønningsmidler1,5 mrd. kroner Egenbidrag1,1 mrd. kroner –Fylkeskommunale og kommunale midler Egenbidrag1,1 mrd. kroner –MVA-kompensasjon Totalt inntektsramme14,3 mrd kroner. I tillegg kommer Strømsåstunnelen som er kostnadsberegnet til 1,6 mrd. kroner

Nødvendige beslutninger om finansiering

Politisk prosess Felles fylkesutvalgs- og formannskapsmøte –Målet med den politiske behandlingen i mars og april er å komme fram til et felles grunnlag for et omforent forslag til Buskerudbypakke 2. Dette medfører at eventuelle forslag til endringer bør kunne diskuteres på møtet 4. april, og de må fremkomme før ATM-utvalgets møte 29. april. August – september –Det endelige forslaget til Buskerudbypakke 2 behandles i by- /kommunestyrene og fylkestinget i første møte etter sommerferien –Fylkestinget behandler saken til slutt. –Lokal enighet og likelydende vedtak er en forutsetning for stortingsbehandling av Buskerudbypakke 2.

Mål for prosessen Vedtak om Buskerudbypakke 2 i Stortinget før sommeren 2017… … og at tiltakene som ligger Buskerudbypakke 2, kan realiseres fra 2018.

Det vil si at det første som skjer i 2018 er dette: