Norges utenrikspolitikk overfor NATO, EU, de nordiske landene og Russland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

EØS-avtalen – og noen alternativer
NATOs Strategiske Konsept 2010
Demokratiet slår rot i Norge
Hvordan jobber Norsk Industri for å påvirke utviklingen av EUs klima- og energipolitikk Canes 20.november 2007.
Asyl og migrasjon i et europeisk perspektiv
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
15 En urolig verden.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
10Velstand og velferd.
Samfunnsøkonomi timer Modul 2 bygger på modul 1
Thorkel C. Askildsen SGO 2200 – vår 04
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Maritim politikk og regionene Sverre Mauritzen Internasjonal koordinator Vestlandsrådet Sola
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Norsk økonomi i verdenssammenheng
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning? Hvordan utnytte medlemskapet i europeiske organisasjoner? Åse Erdal,
Fra Messina til Roma Romatraktatene: Euratom og EEC ( ).
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Nasjonale strategier? Krise og nye initiativ ( ) EDC, Messinakonferansen og Romatraktaten.
EEC Konsolidering og indre krise. Iverksettelse av EEC Hallstein kommisjonen –Øke sin innflytelse Ministerrådet –COREPER: permanente representater/ambassadører.
Feilslått integrasjon Stikker planen, EDC og EPC ( )
1.USA og integrasjon 2. Fra stagnasjon og krise via Enhetsakten til Maastricht.
EU Den europeiske union.
EU Den europeiske union.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
FN Forente Nasjoner.
Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
De seks viktigste organene i EU Det europeiske råd Ministerrådet (Unionsrådet) EU-kommisjonen Europaparlamentet EF-domstolen Den europeiske sentralbanken.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Tema: sikkerhetspolitikk. Hva er sikkerhetspolitikk? ulike måter å sikre et lands suverenitet og handlefrihet overfor andre land ved bruk av forsvars-
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
+ Allianser i Europa: Muligheter og utfordringer Stig Erik Sørheim Actis.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Brexit Styremøte Hordaland NtEU Gunnar Rutle.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Olje som verdens blod. Olje i internasjonal politikk 95 prosent av all transport med fly, båter og biler er basert på drivstoff fra olje. Derfor er nesten.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
NATO og EU – hvilket partnerskap? Bjørn Olav Knutsen Sjefsforsker Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Den politiske styringskjeden
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Felles europapolitisk arbeid gjennom
arbeidsinnvandring og flyktningkrise
Introduksjon til EØS-retten
NORSK KOMMUNESEKTOR OG EU/EØS   – skreddersydd opplæringsprogram for kommunesektoren Gjennom et KS FoU-prosjekt er det framskaffet et kunnskapsgrunnlag.
Den internasjonale arenaen
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Klepp kommune Brussel | Wera Helstrøm.
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
Handelspolitiske forhandlinger
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Rapport fra Ungdom mot Eu
Utskrift av presentasjonen:

Norges utenrikspolitikk overfor NATO, EU, de nordiske landene og Russland

Trygve Halvdan Lie født 16. juli 1896 på Grorud, død 30. desember 1968; han var en norsk politikerfødt 16. juli 1896 på Grorud, død 30. desember 1968; han var en norsk politiker Lie var utenriksminister fra november 1940 frem til Da ble han valgt til FNs første generalsekretær. Stillingen innehadde han til Som generalsekretær støttet han opprettelsen av Israel og Indonesia. Han overså tilbaketrekkingen av sovjetiske tropper fra Iran og stod sentralt i FNs inntreden i Koreakrigen i Lie var fylkesmann i Oslo og Akershus fra 1955 til 1963.Lie var utenriksminister fra november 1940 frem til Da ble han valgt til FNs første generalsekretær. Stillingen innehadde han til Som generalsekretær støttet han opprettelsen av Israel og Indonesia. Han overså tilbaketrekkingen av sovjetiske tropper fra Iran og stod sentralt i FNs inntreden i Koreakrigen i Lie var fylkesmann i Oslo og Akershus fra 1955 til 1963.

NATOs 26 medlemsland Rolle: Forsvarsallianse Opprettet: 4. April 1949 Hovedkvarter: Brüssel, Belgia Medlemsland: 26 Generalsekretær: Jaap de Hoop Scheffer

NATOs rolle i forsvaret av Norge: Hvis Norge trenger å forsvares, trer NATO inn med fleksible og mobile styrker med flere innsettingsopsjoner. NATO har spilt en avgjørende rolle for norsk sikkerhet gjennom hele etterskrigstiden, og vil være et hovedfundament også i tida framover Målsetninger for NATO og Norge: å forhindre og bidra til å bilegge konflikter i Europa å sikre våpenkontroll og nedrusting å sikre våpenkontroll og nedrusting å sikre USAs fortsatte plass i europeisk sikkerhetspolitikk å kjempe mot terrorismen å kjempe mot terrorismen

NATO-Russland-samarbeidet: NATO og Russland har i felleskap dannet NATO-Russland Rådet, som skal smarbeide innenfor disse hovedområdene: kamp mot terrorisme krisehåndtering ikke-spredning av masseødeleggelsesvåpen ikke-spredning av masseødeleggelsesvåpen rustningskontroll og tillitsbyggende tiltak missilforsvar missilforsvar redning til sjøs ulike former for samarbeid på militært nivå forsvarsreform forsvarsreform sivilt beredskap vurderinger av nye trusler og utfordringer

HVORFOR ER IKKE NORGE MEDLEM AV EU? nordmennene selv mener at det henger i unionskomplekset fra unionen med Sverige (de tenker om den unionen som en ulykke for landet). Dessuten, etter å ha vært i unionen med både Danmark og Sverige, er det ikke så merkelig at Norge vil beskytte sin selvstendighet nordmennene selv mener at det henger i unionskomplekset fra unionen med Sverige (de tenker om den unionen som en ulykke for landet). Dessuten, etter å ha vært i unionen med både Danmark og Sverige, er det ikke så merkelig at Norge vil beskytte sin selvstendighet i begynnelsen av 90-årene var Norge i økonomisk vekst (oljeinntektene hadde begynt å strømme). Derfor trengte de ikke støtte fra EU på økonomisk nivå. Det sies at hvis Norge hadde da vært i økonomisk krise, hadde det ikke vært usannsynlig at de var blitt medlem (som Sverige) det er mange forskjeller mellom Norge og EU når det gjelder samfunnet, det politiske livet, økonomi og kultur. Norge er et ruralt land, der mangler bytradisjoner. Det betyr også at byfolk ikke har så stor avgjørende rolle som landbygda. I Norge er det vanlige folk som bestemmer, ikke den politiske eliten.

Og en årsak til: I Norge gis de fleste subsidene til de minst utviklede delene av landet, hvor EU-motstanden er starkest, og som en følge er urbaniseringsprosessen veldig sakte. Faktisk er det norske landsforbruket og fiskeri mest subsidert i verden. Det samme gjelder den offentlige sektoren. Var Norge i EU, måtte disse subsidene jevnes ut til den europeiske standarden. Derfor er de som driver med primærnæringen, og de som jobber i den offentlige sektoren imot EU-medlemskapet.

Stortingsmelding nr. 23 om gjennomføringen av europapolitikken: ”EUs politikk påvirker store deler av det norske samfunn. Europapolitikk må derfor settes høyt på dagsorden og gis god oppfølging gjennom hele den politiske styringskjeden. Norge har en rekke formelle og uformelle samarbeidsformer med EU og er tett vevet sammen med de europeiske landene gjennom historiske bånd, verdi- og rettfellesskap”

HVA ER EØS? Fri handel med industrivarer og fri bevegelse for kapital, tjenester og personer Fri handel med industrivarer og fri bevegelse for kapital, tjenester og personer Felles konkurranseregler (konkurranseregulerende samarbeid, statsstøtte og offentlige monopoler) og harmonisering av selskapsretten i hele EØS-området Felles konkurranseregler (konkurranseregulerende samarbeid, statsstøtte og offentlige monopoler) og harmonisering av selskapsretten i hele EØS-området Adgang til markedene innefor offentlige anskaffelser i de andre EØS-landene Adgang til markedene innefor offentlige anskaffelser i de andre EØS-landene Samarbeid om blant annet miljøvern, utdanning, forskning, forbrukerspørsmål og sosiale spørsmål Samarbeid om blant annet miljøvern, utdanning, forskning, forbrukerspørsmål og sosiale spørsmål Felles beslutningsprosesser hvor nye EØS-regler vedtas ved enighet mellom EFTA og EU Felles beslutningsprosesser hvor nye EØS-regler vedtas ved enighet mellom EFTA og EU Egne EFTA-organer (overvåkningsorgan og domstol) Egne EFTA-organer (overvåkningsorgan og domstol)

HVA ER IKKE EØS? Deltakelse i fellesorganer i EU som Det europeiske råd, Rådet for den europeiske union, Europakommisjonen, Europaparlamentet og EF-domstolen Deltakelse i fellesorganer i EU som Det europeiske råd, Rådet for den europeiske union, Europakommisjonen, Europaparlamentet og EF-domstolen EUs tollunion, det vil si deltakelse i EUs felles handelspolitikk overfor ikke-medlemsland EUs tollunion, det vil si deltakelse i EUs felles handelspolitikk overfor ikke-medlemsland EUs felles landbruks- og fiskepolitikk EUs felles landbruks- og fiskepolitikk Samarbeidet om utviklingspolitikken Samarbeidet om utviklingspolitikken Det regionalpolitiske samarbeidet Det regionalpolitiske samarbeidet Samordning av den økonomiske politikken og den monetære union Samordning av den økonomiske politikken og den monetære union Den felles utenriks- ogsikkerhetspolitikken Den felles utenriks- og sikkerhetspolitikken Samarbeidet om justis- og innenrikssaker, men Norge og Island har en egen avtale om deltakelse i Schengen- samarbeidet for avskaffelse av personkontroll på grense mellom deltakerlandene

Hvorfor EØS er ikke nok? Hva er det som mangler? INNFLYTELSE INNFLYTELSE Norge mangler innflytelse over EØS-regelverket. De har ingen formell adgang til å påvirke utformingen av nye EU-direktiver. MARKEDSADGANG FOR FISK Varer som er unntatt fra EØS også er unntatt fra den felles konkurransepolitikken. Det er dette som gjør at EU stadig kan ta i bruk antidumpingtiltak og straffetoll mot norske fisk. Det gjør at en av Norges viktigste eksportnæringer har stadige problemer med adgang til sitt viktigste marked. LIKE RAMMEVILKÅR LIKE RAMMEVILKÅR EØS gir ikke like rammevilkår som EU-medlemskap. En viktig utfordring for norsk eksportindustri er valutausikkerhet. Når kronekursen svinger, skaper det usikkerhet om lønnsomheten for eksportindustrien. Høy kronekurs gjør norske produsenter mindre konkurransedyktige i utlandet. Ved å ta bruk i EUs felles valuta, ville denne valutausikkerhet forsvinne.

UTENRIKSPOLITIKKEN EU samordner i stadig større grad sine standpunkter i utenrikspolitikken, i fora som FN og WTO. EU tar også på seg sikkerhets- og forsvarspolitiske oppgaver som fredsbevaring, konfliktforebygging og demokratibygging i nærområder. Dette er svært viktig arbeid, som Norge ønsker å ta del i. For å delta i dette samarbeidet, imidlertid, må norske mydigheter be om spesielle ordninger og avtaler. Dessuten, gir dem disse avtalene ikke full deltakelse og oftest ikke innflytelse over beslutningsprosessen. OPPMERKSOMHET En av de største fordelene med EØS-avtalen, sett fra norske myndigheters side, var at den ville sørge for løpende politisk kontakt mellom Norge og EU-landene. Denne politiske kontakten skulle brukes til å få gjennomslag og forståelse for viktige norske interesser – både innen EØS-saker og på andre områder. Men siden da har flere av de opprinnelige EØS-landene blitt EU-medlemmer, og EU har fått ti østeuropeiske land som medlemmer. Med andre ord: Norge har blitt mindre viktig for EU – men EU har blitt viktigere for Norge. EUs politikere har mindre tid til Norge. En av de største fordelene med EØS-avtalen, sett fra norske myndigheters side, var at den ville sørge for løpende politisk kontakt mellom Norge og EU-landene. Denne politiske kontakten skulle brukes til å få gjennomslag og forståelse for viktige norske interesser – både innen EØS-saker og på andre områder. Men siden da har flere av de opprinnelige EØS-landene blitt EU-medlemmer, og EU har fått ti østeuropeiske land som medlemmer. Med andre ord: Norge har blitt mindre viktig for EU – men EU har blitt viktigere for Norge. EUs politikere har mindre tid til Norge. 

SCHENGEN-AVTALEN Dersom du legger ut på en biltur fra Norge til Italia skal du ikke bli stoppet for systematisk grensekontroll mellom hvert Schengen-land. Som det heter i Schengen-konvensjonen: De indre grenser kan passeres hvor som helst, uten personkontroll." Dette er hovedreglen. Schengen-landene har imidlertid mulighet til å gjeninnføre nasjonal grensekontroll "når hensynet til den offentlig orden eller statens sikkerhet krever det". Denne unntaksreglen blir brukt. Det har spesielt skjedd i forbindelse med større (sports-) arrangement, men det har også blitt benyttet når medlemsstaten har ansett at det nasjonale trusselbildet har gjort dette nødvendig. Man hører av og til at Schengen-samarbeidet betyr at man kan reise "passfritt" i Europa. Dette er ikke helt riktig. Man må nemlig kunne vise nasjonal identitetskort eller internasjonalt gyldig reisedokumenter. Når det gjelder norske borgere finnes det bare ett slikt dokument; pass. Hva betyr Schengen-avtalen i praksis?

HVORFOR BLE NORGE MED I SCHENGEN? På midten av 1950-tallet opprettet de nordiske land en passunion. Det innebar at de fem nordiske land utgjorde et reisefrihetsområde, der kontrollen på de indre grenser var avskaffet. Samtidig skjerpet man kontrollen på den ytre grensen. Da Danmark i 1994 søkte om observatørstatus i Schengen med sikte på medlemskap, innebar det at det ikke ville være mulig å videreføre den nordiske passunionen uten at samtlige nordiske land ble knyttet til Schengen-samarbeidet. Også Sverige og Finland som ble medlem av EU i 1995, søkte om å tiltre Schengen-samarbeidet. De nordiske land bestemte derfor sammen å søke medlemskap i Schengen. Fra 1996 var Norge observatør i Schengen. Da Schengen-regelverket ble integrert i EU med Amsterdam- traktaten inngikk Norge en avtale med EU. Disse forhandlingene dreide seg hovedsakelig om de institusjonelle rammene for hvordan Norges Schengen-deltakelse kunne videreføres i forhold til EU.

Norge er også medlem av andre ulike organisasjoner: De Forente Nasjoner (FN) som driver både med fredsbevarende og humanitær nødhjelp, miljøvern og menneskeretighetter Fredsbevarende styrker som IFOR, SFOR og KFOR OECD/DAC – organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling OECD/DAC – organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling GATT (The General Agreement on Tariffs and Trade) - gir regler som regulerer internasjonal handel OPEC og IEA – organisasjoner som samler land som produserer og eksporterer olje OSCE (Organization for Security and Co-operation in Europe) – OSCE driver med beskyttelsen av menneskerettigheter, demokratiske reglene og konstitusjonelle prinsipper der de er truet