”Flyplassnytt” Planforum Halden Terje Pettersen Sekretariatsleder Regionrådet for Mosseregionen
Siden sist Norwegian inn som operatør (med brask og bram) Rygge Air Show Åpning av flyplassen Rammer og avtaleverk –Søknad om forlenget åpningstid –Driftsavtale og takstregulativ –Utslippstillatelse –Forsvarsstudien 07 Næringsutviklingsprosjekt –Samarbeid Regionrådet / Moss Næringsutvikling –Frokostmøte i Moss –Fredrikstad utvikling Regionale utviklings- og arealstrategier
Tredobling. Lufthavnsjefene i Norge peker på et stadig mer internasjonalt næringsliv, flere billigruter, en dårlig sommer i Norge og generelt økt reiselyst som årsak til den kraftige veksten. Alle lufthavnsjefene Aftenposten har snakket med, forventer at den kraftige veksten vil fortsette. OSL opererer med en tredobling av antall passasjerer innen 2040, det vil si hele 57 millioner passasjerer. - Vi opererer med de samme prognosene. Vi vil nok ha en betydelig vekst uansett hva som skjer, sier lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen i Stavanger. Det tror også Avinor. De har derfor utarbeidet det de kaller masterplaner for de største flyplassene i Norge. - Vi har laget store planer for hvert enkelt lufthavn, som tar høyde for utviklingen i et 40-års-perspektiv slik at vi vet hva vi skal gjøre når veksten inntreffer, sier divisjonsdirektør Anders Kirsebom i Avinor. Han bekrefter at planene inneholder investeringer for milliarder. - Jeg kan si at vi særlig satser på Bergen, Trondheim og Stavanger og at det skal investeres for noen hundre millioner kroner på hver av dem, sier Kirsebom. I tillegg er Gardermoen i særstilling med investeringer for flere milliarder alene.
Stand på Rygge Air Show 2007
Bilag i Dagens Næringsliv
Forum for Næringsutvikling Tema: Flyplassutvikling i Mosseregionen. Moss Hotell Dronningensgate oktober2007 Påmelding grunnet servering og begrenset plass: Program: – – Frokost med rundstykker og kaffe/te – Velkommen v/ Erik Øimoen. Moss Næringsutvikling AS – Erfaringer fra flyplassutvikling Landvetter i Harryda kommune i Sverige v/ Bengt Christensson – Næringsutvikling og Moss lufthavn Rygge. v/ Terje Pettersen. Regionssekretær Slutt og informasjon om neste møte Bengt Christensson är kulturgeograf och samhällsplanerare. - Bengt arbetade under perioden som planeringsledare i Härryda kommun där Göteborg Landvetter flygplats är lokaliserad var han verksam som Näringslivschef i Härryda kommun och delaktig i utvecklingen av Business Region Göteborg. - Bengt inledde Göteborgsregionens engagemang i Airport Regions Conference, ARC och var under 4 år ordförande i ARC Economic Development Interest Group. Då genomfördes bla en studie om flygfraktens utveckling i Europa samt det stora Intereg-projektet STRAIR förbereddes. - Sedan 2004 är Bengt ARCs Generalsekreterare och ARC sekretariatet förlagt till Göteborgregionen, GR.” Moss Næringsutvikling AS
Forum för Näringsutveckling Flygplatsutveckling i Mosseregionen 23 oktober 2007 Forum för Näringsutveckling Flygplatsutveckling i Mosseregionen 23 oktober 2007
Moss Lufthavn Rygge fra nord-vest
Stavangerregionen Regionale næringsarealer Motvirke ulike former for markedssvikt Stimulere fram næringsflyttekjeder Hjelpe fram fortettingsprosjekt Ivareta langsiktighet og lokaliseringsstyring gjennom offentlig eierskap til strategisk viktige næringsarealer Samarbeid på tvers av kommunegrensene for å utvikle særpregede og sterke næringsområder
Nå tar det av r?
Takk for oppmerksomheten!