Kort om Velferdsetaten – på jobb for gode levekår for innbyggerne i Oslo https://vimeo.com/113893715.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Et helhetlig barnevern i Oslo
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
RESSURSTJENESTEN.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Harald Aasen Seksjonssjef Grorud Ruspoliklinikk/Psykiatrisk Ungdomsteam Akershus Universitetssykehus HF.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Joachim Bjerkvik
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Oslo kommune Sykehjemsetaten
BOSO Oslo Oslo kommune Byrådsavdeling for eldre og sosiale tjenester BOSO Oslo
Boligbrua og værestedet Stovner
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Utestengning - den største trusselen mot menneskers helse Russeminar – Komité for helse og sosial 22. januar 2008 Anne Loennechen Leder Strax-huset, Bergen.
Nasjonal rusmestringskonferanse
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Barn som pårørende.
SYEs Lanseringskonferanse
Barn som pårørende.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Tvang eller frivillighet
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Uteseksjonen De åpne rusarenaene i Oslo sentrum
Oppfølgende tjeneste i bydel Gamle Oslo
Om barne- og familievernet
Legens rolle i tverrfaglig samarbeid om pasienter med rusmiddellidelse
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
Rusprosjektet Innherred Samkommune Et prosjekt i prosjektet Verdal og Levanger kommune i tett forpliktende samarbeid.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Strax-huset ”Mobilisering for et bedre liv”. A. Loennechen 28. februar 2008 Hva er Strax-huset? Bydekkende etat i Bergen kommune Tjenestetilbud til stoffavhengige.
Overdosestrategien Gry Haugland – prosjektleder Epost: - Tlf Samhandlingsforum 19. mars 2015.
Tjenester og tiltak for rusmisbrukere i Bergen
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Side 1Navn på seminar / Botilbud til unge som er utsatte for tvangsekteskap eller trusler om tvangsgifte Handlingsplanen mot tvangsekteskap,
LAR Helse Stavanger Gravide i LAR Vårseminar 2016, Bente Sikveland, leder LAR Helse Stavanger.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Fürst og Høverstad ANS Helsedirektoratet: Data fra kommunalt arbeid for personer med rusmiddelproblem og/eller psykiske vansker Referansegruppemøte
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Ny organisasjonsmodell og samarbeidsavtale innen rus og psykisk helse mellom Fræna og Eide kommune «SAMMEN OM MESTRING»
Opptrappingsplan for rusfeltet ≡ «Regjeringen vil ha en ny og forsterket innsats for mennesker med rus- og eller psykiske problemer, og vil derfor.
”Alle skal bo trygt og godt” Fylkesmannen i Troms v/ rådgiver Eva Angell
Opplæring i helseinstitusjoner Landssamling på Hamar 15. og 16. september 2010.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Sprøyterommets muligheter
Krisesenteret i Telemark
(Video – presentasjon)
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
PSYKISK HELSEARBEID OG RUSOMSORG SØVNKURS
ET Heldøgns omsorgstilbud for rusavhengige!
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
OSLO 18 OG 19 APRIL 2018 KIRSTEN FRIGSTAD VIRKSOMHETSLEDER 24SJU
Nasjonal rusmestringskonferanse
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Kort om Velferdsetaten – på jobb for gode levekår for innbyggerne i Oslo

KS/ASSS Sosial – “rusarbeid” 08:30Kaffe og velkommen Lavterskel helse- og sosialfaglig arbeid på rusområdet v/ John Ingar Danielsen Byomfattende rusarbeid - rusinstitusjoner v/ Merete Hanch-Hansen 10:00Rusarbeid i bydel Stovner v/ Mari Nysæther og Marit Polle 11:00Lunsj 11:30Fredensborg bosenter – befaring 12:30Prindsen mottakssenter – befaring 13:00Slutt Oslo kommune, VelferdsetatenSide 2

Samarbeid og struktur Oslo kommune, Velferdsetaten Side 3 Byrådet BYSTYRET Velferdsetaten Husbanken Spesialist- helsetjenesten Store eksterne samarbeidspartnere Byrådsavdeling EST Bydelene Interne samarbeidspartnere og kunder

Oslo kommune, VelferdsetatenSide 4 ETATEN HAR CA MEDARBEIDERE FORDELT PÅ CA. 800 ÅRSVERK BUDSJETT 1,4 MILLIARDER 45 INSTITUSJONER OG TILTAK PÅ 16 STEDER

De største oppgavene i vår portefølje Oslo kommune, VelferdsetatenSide 5 tilrettelagt transport rusomsorgsentrumsarbeidet frivillighetstilskudd anskaffelsesbistand boligsosiale virkemidler

Fordeling av driftsutgifter Oslo kommune, VelferdsetatenSide 6

Strategiske mål frem mot 2016 Oslo kommune, VelferdsetatenSide 7 ■ redusere de åpne rusmiljøene og bidra til et trygt og inkluderende Oslo sentrum sosiale boligvirkemidler frivillighet rusomsorg tilrettelagt transport ■ utvikle og drifte tiltak for rusmisbrukere som gir god og målrettet rehabilitering, omsorg og skadereduksjon ■ bidra til at frivillig og ideell sektor er et godt supplement til den kommunale virksomheten ■ sikre optimal utnyttelse av de virkemidlene, slik at det er innbyggerne som trenger det mest som får hjelp ■ sikre at Oslo har en trygg, forutsigbar og effektiv TT-tjeneste sentrumsarbeidet bolig ■ tilby boliger med oppfølging som er tilpasset den enkelte beboers situasjon og funksjonsnivå

Lavterskel helse- og sosialfaglig arbeid på rusfeltet KS/ASSS 3. Juni 2015 John Ingar Danielsen Avdelingsdirektør Sentrums- og storbyavdelingen Oslo kommune, VelferdsetatenSide 8

Lavterskel helse- og sosialfaglige tjenester Oslo kommune, VelferdsetatenSide 9 Nøkkeltall : 350 daglig besøkende injeksjoner fordelt på 900 brukere av sprøyterommet akuttovernattinger fordelt på 17 plasser (91 % belegg) brukere hentet ut 1,4 mill. sprøyter feltpleiekonsultasjoner 166 hjemreiser og kontakt med lokalt hjelpetiltak Nøkkeltall : 350 daglig besøkende injeksjoner fordelt på 900 brukere av sprøyterommet akuttovernattinger fordelt på 17 plasser (91 % belegg) brukere hentet ut 1,4 mill. sprøyter feltpleiekonsultasjoner 166 hjemreiser og kontakt med lokalt hjelpetiltak Etablert i 2012 som et ledd i sentrumssatningen overfor det åpne rusmiljøet i Oslo sentrum. Utstrakt samarbeid med kommunale virksomheter, private- og ideelle organisasjoner. Tilbyr lavterskel helse- og sosialfaglige tjenester overfor rusavhengige. Spesiell innsats og fokus på «gjengangere» og utenbys -tilhørende. Består av feltpleie, tannhelse, sprøyterom, akuttovernatting og sosialfaglig oppfølging. Etablert i 2012 som et ledd i sentrumssatningen overfor det åpne rusmiljøet i Oslo sentrum. Utstrakt samarbeid med kommunale virksomheter, private- og ideelle organisasjoner. Tilbyr lavterskel helse- og sosialfaglige tjenester overfor rusavhengige. Spesiell innsats og fokus på «gjengangere» og utenbys -tilhørende. Består av feltpleie, tannhelse, sprøyterom, akuttovernatting og sosialfaglig oppfølging. Prindsen mottakssenter

LAR og poliklinisk arbeid Oslo kommune, VelferdsetatenSide 10 Nøkkeltall: 250 registrerte brukere 60 % menn, snittalder 40 år utleverte brukerdoser i 2014 Nøkkeltall: 250 registrerte brukere 60 % menn, snittalder 40 år utleverte brukerdoser i 2014 Poliklinisk tilbud Daglig utdeling og medikamentkontroll av pasienter i LAR Kontroll og prøvetaking med fokus på blandingsmisbruk – overdoseforebyggende Gjennom 5 polikliniske tilbud sikres helse- og sosialfaglig oppfølging med vekt på livsstabiliserende tiltak. Gjennomføre ansvarsgruppemøter og annet planmessig arbeid med spesialisthelsetjenesten. Kosthold og ernæring. Råd, veiledning og informasjon om rus, komplikasjoner og somatiske konsekvenser Tilbakefall og fore- bygging Metodisk og planmessig arbeid for å unngå tilbakefall Veiledning i rus- og abstinensmestring Sosialfaglig oppfølging i samarbeid med bydel/NAV mht. ytelser, arbeid, bolig og nettverksetablering Kartlegging, videreformidling og oppfølging. Etablere, bidra til eller følge opp individuell plan (IP) i samarbeid med bydel Kvalifisert og faglig oppfølging av rusavhengige bosatt på rusinstitusjoner MAR Oslo poliklinikk Villa MAR Oslo

Felt- og gatenært arbeid Oslo kommune, VelferdsetatenSide 11 Nøkkeltall : 35 ukentlige patruljer dag og kveld, patruljer i registrerte brukere hvor mottok oppfølging 152 hjemreiser og kontakt med lokalt hjelpetiltak 100 brukere gjennomførte hasjavvenningsprogram i 2014 Nøkkeltall : 35 ukentlige patruljer dag og kveld, patruljer i registrerte brukere hvor mottok oppfølging 152 hjemreiser og kontakt med lokalt hjelpetiltak 100 brukere gjennomførte hasjavvenningsprogram i 2014 Tjenesten driver gatebasert, oppsøkende sosialt og helsefaglig arbeid overfor utsatte mennesker og grupper i Oslo sentrum. I tillegg gis det individuell oppfølging av brukerne i tett samarbeid med det øvrige hjelpeapparatet. Arbeidet omfatter rus- og kriminalitetsforebyggende arbeid og helse- og sosialfaglig ivaretakelse av mennesker med problematikk knyttet til psykisk helse. Uteseksjonen arbeider med mennesker i alle aldre i sentrum, men legger særlig vekt på å hjelpe barn, unge og yngre voksne opp til 25 år. Tjenesten driver gatebasert, oppsøkende sosialt og helsefaglig arbeid overfor utsatte mennesker og grupper i Oslo sentrum. I tillegg gis det individuell oppfølging av brukerne i tett samarbeid med det øvrige hjelpeapparatet. Arbeidet omfatter rus- og kriminalitetsforebyggende arbeid og helse- og sosialfaglig ivaretakelse av mennesker med problematikk knyttet til psykisk helse. Uteseksjonen arbeider med mennesker i alle aldre i sentrum, men legger særlig vekt på å hjelpe barn, unge og yngre voksne opp til 25 år. Uteseksjonen

Overdosearbeid i Oslo kommune Oslo kommune, VelferdsetatenSide 12 Plan- messig arbeid Operativt arbeid Operativt arbeid Deltakende i nasjonalt overdoseprogram 2013 – 2017 – utvikle overdosestrategi og lokal tiltaksplan. Kartlegging, statistikk og nøkkeltall. Nullvisjon. Samarbeid med Sirus og Seraf. Utstrakt og formalisert samarbeid med spesialisthelsetjenesten (Ous og Ahus) Samarbeid med brukerorganisasjoner og brukerråd Samarbeid med ideelle og private organisasjoner, herunder institusjoner Nasjonalt kompetansesenter rus (Korus): Kunnskapsformidling, råd og veiledning i rusarbeidet Kompetansehevende kurs og konferanser av helse- og sosialfaglig ansatte i bydeler og etater Sprøyterom som sikrer brukere injisering i trygge og hygieniske omgivelser. Helse- og sosialfaglig oppfølging Swich: Motivere og veilede herionavhengige til røyking fremfor injisering. Gratis utdeling av røykefolie Nalaxone: Distribusjon og veiledning i bruk av motgift til brukere og helsepersonell. Veiledning i kameratredning. Førstehjelp: Førstehjelpstrening og kursing av brukere ved livreddende førstehjelp. Pasientsikkerhetskampanjen

Oslo kommune, VelferdsetatenSide 13

Smittevern Oslo kommune, VelferdsetatenSide 14 Smitte- vern Gratis utdeling av brukerutstyr (sprøyter og røykefolie) Smittevernssamtaler ved utdeling av utstyr og sprøyterom Lavterskel helsehjelp. Koordinert samarbeid med frivillige organisasjoner Hepatitt C Hepatitt C –klinikk ble etablert ved Prindsen mottakssenter i 2013 Nasjonal hepatitt C –strategi (Hdir) Samarbeidsprosjekt mellom Oslo kommune, Frelsesarmeen og A-hus Forskningsbasert behandling 162 personer testet – 91 % smittet og stor andel med leverskade 20 personer under behandling

Velferdsetatens byomfattende rustiltak Avdelingsdirektør Merete Hanch-Hansen

Bakgrunn Kort om historikken i Oslo kommune Finansieringsordninger internt i kommunen Noen fordeler og ulemper med denne måten å organisere rusomsorgen - et sterkt samlet fagmiljø i Velferdsetaten - skjerming fra økonomiske kutt i bydelene - de aller dårligste kan ikke bo i et ordinært bomiljø - bydelene har primæransvaret – uklarhet i ansvarsforhold? - brukerne får ikke tjenester som de har rett på i bydelen? - sentrale institusjoner bidrar til å opprettholde folk i en vanskelig livssituasjon? Oslo kommune, VelferdsetatenSide 16

Kommunal rusomsorg i Oslo Bydelene har hovedansvaret for sine innbyggere 700 senger i byomfattende institusjoner. Ulike institusjonstyper; lavterskeltilbud, rehabiliterings- og omsorgsinstitusjoner, brukergrupper med særlige behov. Samhandlingsreformen – mer ansvar til kommunen også for de aller dårligste 2015: Behovsplan for institusjonsplasser i Oslo kommune: ligger det an til en endring; bygge ned antallet plasser, bydelene ta mer ansvar for sine brukere? Behandles politisk høsten Oslo kommune, VelferdsetatenSide 17

Plasser i rusinstitusjoner Oslo kommune, VelferdsetatenSide 18

I egen drift Cirka 500 plasser, alle på enkeltrom 8 institusjoner med rehabiliterings-mandat 4 institusjoner med omsorgs-mandat 1 institusjon med plasser for ROP-klienter 1 institusjon med plasser for unge 5 institusjoner med lavterskel-/skadereduksjonsmandat som også tilbyr akuttplasser («ubyråkratisk inntak hele døgnet») Oppfølging av kvaliteten innenfor egne tiltak etter samme modell som overfor private institusjoner Overordnet fokus på «det kommunale rusfaget», ønske om å heve statusen Planlegges en samlet rus-statistikk for hele kommunen Oslo kommune, VelferdsetatenSide 19

I regi av private Anskaffelser gjennomføres cirka hvert 5. år i tråd med lov om offentlige anskaffelser. Cirka 200 plasser, alle på enkeltrom 3 institusjoner med rehabiliterings-mandat 4 institusjoner med omsorgs-mandat 2 institusjoner med korttidsplasser/vente- og motivasjon 1 institusjon med plasser for ROP-klienter Oppfølging av kvaliteten gjennom systematisk kontraktsoppfølging Utstrakt samarbeid mellom private og kommunale – «brukerne er de samme hos dere som hos oss» Oslo kommune, VelferdsetatenSide 20

Kommunale og private rusplasser Oslo kommune, VelferdsetatenSide 21

Felles inntak Ett inntakskontor til alle rusplasser med unntak av de med akutt- og korttidsmandater 4 ansatte Tett samarbeid – og mellomstasjon – mellom bydelene (hovedsakelig NAV-sosial og bestillerkontorer) og kommunale og private institusjoner Overvåker klientforløp Faglig oppfølging og internkontroll Juridiske problemstillinger, avklaring, råd og veiledning «Service-senter» for bydelene i vanskelige saker Oslo kommune, VelferdsetatenSide 22