Fosterbarna Modul 2 Opplæring for tilsynspersoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal historie Vergerådsloven: Lov om behandling av forsømte barn av 6 juni 1896 Barnevernloven: Lov om barnevern av Lov om barneverntjenester.
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
BARN OG UNGE MED FUNKSJONSNEDSETTELSER I BARNEVERNET
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
Fritidslederen min roper hjelp!
Helse og sykdomsbegrepet
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Mestring og forebygging av depresjon
- roller og forventinger
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Hva gjør vold med barn og hva trenger de?
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Mestring og forebygging av depresjon
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
"God bagasje på livets reise."
Barnevernets målsetting og oppgaver
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Vold mot barn Pressekonferanse
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Aggresjon.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Reviktimisering Fagdag om barn og traumer SMISO Møre og Romsdal 7. Desember 2010 Knut Hermstad Dr.art, spes. i klin. Sexologi (NACS) Rådgiver RVTS Midt.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN! PROGRAM: Info fra FAU- representanten Barn som opplever vold – informasjon fra Gjesdal kommune Lesing og skriving.
De formelle rammene for tilsynsordningen Modul 1 Opplæring for tilsynspersoner.
Modul 3 Fosterhjemsomsorgen Opplæring for tilsynspersoner.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Fjernundervisning i Alderspsykiatri 27. August 2013 Siv Grav.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Krisesenteret i Telemark
Barneverntjenesten i Åmot
Hvordan forebygge mobbing?
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Forskningskunnskap om ettervern Elisabeth Backe-Hansen
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Forskningskunnskap om ettervern Elisabeth Backe-Hansen
Referat foreldremøte 11. september 2018
Sinne Film:
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Fosterbarna Modul 2 Opplæring for tilsynspersoner

Hvem er fosterbarnet? Statistikk Fysisk helse Psykisk helse 2

Barn og unge med tiltak fra barnevernet i løpet av året i hver aldersgruppe 3 Tall per

Barn og unge plassert utenfor hjemmet 4

Hvor mange barn bor i fosterhjem? 5 Barn i fosterhjem per Kilde: rt_utenfor_hjemmet/ rt_utenfor_hjemmet/

Andelen barn og unge etter type fosterhjem og alder 6

1 av 4 barn med innvandrerbakgrunn får hjelpetiltak 7

1 av 7 barn med innvandrerbakgrunn får omsorgstiltak 8

Barn og unges fysiske helse 9  Fosterbarn har dårligere helse enn andre barn  Barn som får tiltak i barnevernet har allerede fra fødselen av dårligere helse  Selv om barn får tiltak i barnevernet, endrer ikke barnas somatiske diagnoser seg nevneverdig i løpet av plasseringen

Barn og unges psykiske helse  Barn og unge med tiltak fra barnevernet  har flere barnepsykiatriske diagnoser enn sine jevnaldrende  viser flere atferdsproblemer og større grad av hyperaktivitet enn sine jevnaldrende  Gutter er mer utsatt for psykiske vansker enn jenter  Stabilitet i plasseringsforløpet skaper bedre vilkår for psykisk helse enn ustabile forløp

Barn og unges psykiske helse  Fosterbarn ser ut til å ha bedre psykisk helse på sikt enn barn som plasseres i institusjon eller som plasseres når de er eldre  En nyere norsk undersøkelse over et utvalg fosterbarn viser dessuten høy komorbiditet blant fosterbarn  det vil si at flere av barna hadde mer enn én diagnose

Tilknytning 12

Tilknytning Slide nr 13  Tilknytning er:  grunnlaget for menneskets utvikling  uavhengig av biologiske bånd -  uavhengig av hvordan, i hvilken grad og på hvilken måte denne personen ivaretar barnets fysiske, materielle og emosjonelle behov  en overlevelsesstrategi  Barn har en biologisk medfødt disposisjon til å knytte seg til den personen som ”er der over tid» (Bowlby 1988)

Trygg tilknytning 14  Barn som erfarer sensitiv omsorg, som har omsorgspersoner som er stabilt tilstede for dem vil utvikle en trygg og god tilknytning.

Utrygg tilknytning 15  Barn som ikke erfarer sensitiv omsorg og som ikke har stabile voksne rundt seg utvikler en utrygg tilknytning.

Tre ulike former for utrygg tilknytning  Unngående (unnvikende)  Ambivalent (motstridende)  Desorganisert 16

Utrygg - unngående  Barn som har erfart en omsorg hvor det ofte ikke har opplevd å blitt sett og besvart eller har ofte blitt avvist og ignorert. 17

Utrygg - ambivalent  Barn som har erfart en omsorg hvor det noen ganger har blitt sett og besvart og andre ganger blitt avvist og ignorert. 18

Utrygg - desorganisert Barn som har erfart fysisk vold, sinne, overgrep og uforutsigbar omsorg fra sine omsorgspersoner. 19

Indre arbeidsmodeller Slide nr 20 Er våre grunnleggende antagelser om oss selv, andre og relasjoner. Er jeg verdt å bli elsket? Er jeg kompetent, dvs. kan jeg mestre ting? Er andre mennesker der for meg? Kan de hjelpe, beskytte og støtte meg? (Bowlby)

Faktorer som kan føre til utviklingsforstyrrelser og tilknytningsproblemer  Sårbarhet /genetiske faktorer  Forhold under graviditeten  Avvisning  Mangelfull praktisk omsorg  Fysisk mishandling  Psykisk mishandling  Seksuelle overgrep  Ulykker og traumer 21

Utviklingstraumer  Utviklingstraumer kan forstås som når et barn blir utsatt for gjentatte krenkelser i sin omsorgssituasjon over tid som fører til at barnets utvikling påvirkes og skades (Bruce Perry 2006) 22

Kjennetegn ved barn med tilknytningsvansker I 23  mistillit til voksne  utagerende adferd  mangelfull impulsstyring  raske humørskiftninger i kontakt med andre  utprøving av grenser  sjalusi og misunnelse

Kjennetegn ved barn med tilknytningsvansker II 24  stort omsorgs- og oppmerksomhetsbehov  vanskeligheter med å innrømme egne feil  ukritisk kontakt med andre  behov for kontroll  manglende innlevelse i andres følelser (empati)  problemer knyttet til identitet og selvbilde  læringsproblemer

Seksuelle overgrep, fysisk og psykisk mishandling 1 25 Signaler og reaksjoner: kan være mange og forskjellige fra barn til barn kombinasjon av typiske symptomer, signaler og reaksjoner gir grunn for mistanke om overgrep

Seksuelle overgrep, fysisk og psykisk mishandling 2 26 Ved mistanke om overgrep skal tilsynspersonen alltid, og snarest mulig, melde fra til barnevernet. Det vises til: Rutiner for forebygging og håndtering av mistanke om fysiske og seksuelle overgrep og grenseoverskridende atferd mot barn og ungdommer i fosterhjem. (Bufdir våren 2008.)

Å håndtere tap  Opplevelsen av tap  Ulike former for tap  Sorgprosessens faser  Faktorer som innvirker på tapsopplevelsen  Å være barns ledsager i sorgprosessen 27

Tap og sorg er vanskelige tema 28  Atskillelser, tap og sorg kan være vanskelig å tenke på og å snakke om  Det kan være vanskelig å være sammen med barn som er fortvilte og sinte  Andre menneskers sorg kan minne oss om våre egne tapsopplevelser  Våre egne erfaringer kan imidlertid være til hjelp eller til hinder i møte med andre som rammes av sorg  Vi kan føle oss usikre på hvordan vi skal hjelpe andre mennesker som opplever sorg og smerte  Å bearbeide smertefulle tap kan ta lang tid, iblant hele livet

Ulike former for tap 29  Helse  Nære personer  Materielle ting  Selvfølelse

Tapsopplevelser 30 Forventet tap  Alderdom  Død  Vennskap  Barn som flytter  Tap av fordeler  Overganger fra barn til voksenliv  Skolegangsslutt  Kjærlighetsforhold som avsluttes  Pensjonsalder  Aldringsprosess Uventede tap  Sykdom  Skader  Skilsmisse  Død  Foreldre som dør tidlig  Arbeidsledighet  Personlig nederlag  Ulykker  Brann  Naturkatastrofer  Krig

Gruppeoppgave: 31 I forbindelse med en fosterhjemsplassering: 1. Hvilke tap kan fosterbarnet oppleve ? 2. Hvilke tap kan de biologiske foreldrene oppleve ? 3. Hvilke tap kan fosterfamilien oppleve ?

Sorgprosessen Benektelse  Sinne  Forhandling  Depresjon  Aksept 32

Barns sorgprosess 33 Dette kan ikke skje meg. Benektelse Hvorfor skjer dette? Hvem har skylden? Sinne Få dette til å forsvinne, så lover jeg at jeg skal … ForhandlingDepresjonAksept Jeg er for trist til å gjøre noe som helst Jeg har forsonet meg med det som er skjedd  Sorg er en naturlig reaksjon etter en tapsopplevelse  Barn beveger seg i ulikt tempo gjennom fasene, og noen blir sittende fast i en fase i lenger tid  De fleste kommer greit gjennom fasene, noen bruker lang tid (Kilde: og Pride grunnopplæring)

Hva innvirker på hvordan tap oppleves?  Tapets art  Alderen når ulike tap oppleves  Evnen til å forstå årsaken til atskillelsen  Grad av psykisk styrke før tapet inntraff Side 34  Omstendigheter som førte til tapet  Antall tidligere atskillelser  Den hjelp som gis før, under og etter atskillelsen

Spørsmål? 35

36

37 KURSET ER UTARBEIDET AV BARNE-, UNGDOMS- OG FAMILIEDIREKTORATET DESEMBER 2015 Postadresse Postboks 2233, 3103 Tønsberg Besøksadresse Stensberggaten 27, 7. etasje, Oslo E-posthenvendelser Sentralbord Nedlastning: Foto: colourbox.comcolourbox.com