Filmanalyse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Lage og sende MMS 1b Lage MMS MMS er en type melding på mobiltelefon.
Analyse av ’’ Piken med perleøredobb’’
Piken med perleøredobb
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Innføring i filmanalyse
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
Roman- og novelleanalyse
Om å skrive om litterære tekster
Filmtips Virkemidler.
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Essay er en skriftlig sjanger.
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Onsdag Norsk 2. Gym 3. Lillefri 4. Tema: Columbus 5. Spising 6. Storefri 7. Matte 8. Matte 9. Sistefri 10. Diverse.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Næranalyse film – IMK
Strukturell analyse -a short introduction
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
RAPPORT saklig og informativ
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
FILMKUNNSKAP DRAMATISK STRUKTUR. KLASSISK FILM Forsiktig med filmatiske virkemidler Forsiktig med filmatiske virkemidler Handlingen skjer i en bestemt.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Reklameanalyse av Baneservice
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
FILM. Filmfortellingen Fortelling RomanNovelleFilmDramaEventyr.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
PowerPoint……eller ikke ?. En presentasjon er en bildefortelling Nina Johansen.
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
Filmtips Virkemidler. Bildeutsnitt:  Ultranær  nær  Halvtotal  Total.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.
Artikkel.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å skrive noveller.
Tittel på prosjektet Evt. undertittel/problemstilling
En litt forenklet versjon
Virkemidler tegneserier.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Adaptasjoner av et juleeventyr
Hvordan forberede meg til tentamen?
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Oppdrag i historie - Muntlig
Fysisk og psykisk helse
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Følelser Læring for livet 9.trinn.
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Filmanalyse

Filmanalyse etter «oppskrift» Når du skal skrive en filmanalyse, vil du som regel velge å skrive den etter en «oppskrift», og det er bra, for da er du sikra at du får med deg alle de punktene som du skal ha med i en aanalyse. Men husk at du skal skrive en helhetlig tekst, du skal ikke dele opp teksten din i punkter og avsnitt slik det er i den oppskriften du bruker.

Disse punktene er det lurt å finne u t av før du ser filmen, og det kan brukes som en innledning. Hva er filmens tittel? Les Miserables Hva heter regissøren? Tom Hooper (The Damned United) Hvem har produsert filmen? Universal Pictures Når er den fra? 2012 Hvem har hovedrollene? (kun navn, og evt. hva de er kjent fra tidligere)

Sjanger (kan henges på tilslutt i innledningen Hvilken sjanger tilhører denne filmen? Dokumentar/fiktiv? Fiktiv: Komedie, thriller, krim, barnefilm, ungdomsfilm, romantisk drama, science fiction, eventyrfilm, dogme-film, krigsfilm

I hva slags miljø utspiller handlingen seg? I hvilken tid utspiller handlingen seg?

Hovedhandling Beskriv filmens handling og plott. Få beskrevet hva filmen handler om, hva konflikten er og hvordan den slutter. Er det en tydelig begynnelse, hoveddel og avslutning?

Sammensetning / oppbygning Følger filmen Hollywoodmodellen?

Hvem er hovedpersoner og hvem er bipersoner? Hvordan blir hovedpersonene beskrevet? Alder, sosial status, utseende og personlighet. Gjennomgår personene en utvikling i løpet av filmen?

Filmatiske virkemidler Hvordan er filmen klippet? Lange klipp, korte klipp, naturlige eller unaturlige overganger? Hvordan er kamerabevegelsen? Håndholdt kamera, stillbilde, panorering eller annet? Hvordan er perspektivet? Froskeperspektiv, fugleperspektiv, normalperspektiv? Hvordan er bildet beskåret? Totalt, supertotalt, halvtotalt, nærbilde, supernærbilde?  Hvordan er lyden i filmen? Reallyd, effektlyd, ekstern lyd? Kanskje er det voice-over eller bakgrunnsmusikk i filmen? Hvordan er lyset i filmen? Naturlig eller kunstig? Er det likt gjennom hele filmen? Hvordan er fargene? Virker de naturlige eller manipulerende? Er det noe annet ved måten filmen er filmet på som du har lagt spesielt merke til?

Hva tror du filmen skal fortelle seerne? Tema eller budskap Hva tror du filmen skal fortelle seerne?

Hva er din vurdering av filmen? (terningkast) Egen vurdering Hva er din vurdering av filmen? (terningkast) Hvem vil du anbefale filmen for? Husk å begrunne synspunktene dine! http://tv.nrksuper.no/serie/alle-mot-en/MSUI23008012/18-10-2013