Laste ned presentasjonen
1
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Dag 4 Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen
2
1 Innledning
3
Rettsbevarende utsagn:
(Varsel om en irregulær utvikling av kontraktforholdet.) Sanksjoner (rettighet) Kontraktbrudd D K Reklamasjon (melding) Lasse Simonsen
4
Absolutte frister. Nei, Rt 1984.445
Hjemmelsgrunnlag: Hjemmel Positive kilder Alminnelig kontraktrett Absolutte frister. Nei, Rt Relative frister. Ja. Lover Avtaler Avhl Kjl Buofl Osv Lasse Simonsen
5
2 Komponentene i en reklamasjonsregel
6
Eksempel: avhl § 4-19 (1): Reklamasjonsplikten
”Kjøparen taper retten til å gjere avtalebrotet gjeldande dersom kjøparen ikkje innan rimeleg tid etter å ha oppdaga eller burde ha oppdaga det, gir seljaren melding om at avtalebrotet vert gjort gjeldande og kva slags avtalebrot det er.” S ”Seljaren” ”Innan rimeleg tid” Konsekvensene: ”taper retten til å gjere avtalebrotet gjeldande” M ”Burde ha oppdaga” Melding Avhl § 4-9 ”Slik god skikk tilsier” ”Avtalebrotet vert gjort gjeldande” ”Kva slags avtalebrot det er” Nøytral reklamasjon Lasse Simonsen
7
Komponentene i en fristregel:
Adressat (virkningstidspunktet) D Fristens lengde Skjønnsmessig Fast Fristens utgangspunkt Konsekvensene Absolutt Relativ Melding Objektivt Subjektivt - Form - Innhold Hva Kunnskap Oppdagelsesfasen Lasse Simonsen
8
Prosjekteringsgruppe
Entreprenør Prosjekteringsgruppe Anleggsleder Rette adressat? Byggherre Lasse Simonsen
9
”sender ho på forsvarleg måte”
Forsendelsesrisikoen, se eksempelvis avhl § 2-8: D K Forsinkelse etc Avsendelse ”sender ho på forsvarleg måte” Lasse Simonsen
10
Virkningene av brudd på reklamasjonsreglene:
Preklusjon Erstatning For sen reklamasjon Ulike virkninger Bevisbyrde Ordensforskrift Lasse Simonsen
11
3 Nøytral reklamasjon
12
Nøytral reklamasjon: Nøytral reklamasjon Spesifisert reklamasjon
(påberopelse av kontraktbruddet) Spesifisert reklamasjon Heving Rt Kontraktbrudd Omlevering Retting Oppfyllelse Lasse Simonsen
13
Realdebitors kontraktbrudd:
P Krav D K Y Kontraktbrudd Mangel. NB! Forsinkelse Lasse Simonsen
14
Realkreditors kontraktbrudd:
- Forsinket betaling P D Krav K Y Lasse Simonsen
15
Reklamasjonens innhold
Påberopelse av mangelen Hva slags mangel Lasse Simonsen
16
Forholdet mellom foreldelse (F) og reklamasjon (R):
Maks 10 år 3 år K F 1 år Irt ? R 5 år (2 år) Lasse Simonsen
17
Forholdet mellom foreldelse (F) og reklamasjon (R):
Maks 10 år 3 år K K K F 1 år Lasse Simonsen
18
Et objektivisert, ytre faktum
Fristutgangspunktet – absolutte reklamasjonsfrister: Fristutgangspunktet Et objektivisert, ytre faktum Lasse Simonsen
19
(”oppdaget den” dvs mangelen)
Fristutgangspunktet – relative reklamasjonsfrister: Fristutgangspunktet ”Kunnskap” (”oppdaget eller burde ha oppdaget”) Kunnskap om hva (”oppdaget den” dvs mangelen) Objektivt Subjektivt Undersøkelses- plikten Identifikasjon Rt 1998 side 656 Lasse Simonsen
20
Kreditors undersøkelsesplikt:
Avtalen Overtakelse Mistanke om mangel U1 U2 U3 Kjl § 32 Kjl § 20 Forundersøkelse Kjl § 31 Etter levering ”så snart …” Lasse Simonsen
21
Fristens lengde – relative frister:
Lovgiving: Innen rimelig tid Avtale: Uten ugrunnet opphold Fristen løper ut når man ikke lenger har en rimelig grunn for å vente Lasse Simonsen
22
Fkjl § 27 første ledd – minimumsfrist:
Innen rimelig tid Minfrist = 2 mnd Oppdaget Særlige grunner Burde ha oppdaget Lasse Simonsen
23
4 Spesifisert reklamasjon
24
Spesifisert reklamasjon:
(angivelse av reaksjonsform) Nøytral reklamasjon Heving Rt Kontraktbrudd Omlevering Retting Oppfyllelse Lasse Simonsen
25
Realdebitors kontraktbrudd:
P Krav D K Heving NB! Retting/omlevering Oppfyllelse Erstatning/prisavslag (nei) Y Kontraktbrudd Mangel Forsinkelse Lasse Simonsen
26
Heving - forsinkelse: L Svevende forsinkelse Levert for sent
Kjl § 29 Innen rimelig tid Lasse Simonsen
27
Heving ex nunc: Utført Gjenstår Heving ex nunc Lasse Simonsen
28
Realkreditors kontraktbrudd:
- Forsinket betaling P D Krav Heving Oppfyllelse Erstatning/renter (nei) K Y Lasse Simonsen
29
”Fikk vite om oppfyllelsen”
Heving – forsinket betaling: Svevende forsinkelse Betalt for sent B ”Fikk vite om oppfyllelsen” Kjl § 59, avhl § 5-7, hvtjl § 43 (2) og buofl § 57,3 Lasse Simonsen
30
5 Unntak fra reklamasjonsreglene
31
Unntak fra reklamasjonsreglene:
Grov skyld Realitetsdrøftelser Krav D K Reklamasjonsvernet faller bort Lasse Simonsen
32
6 De alminnelige passivitetsreglene
33
Alminnelige passivitetsregler – venter urimelig lenge
Illojal passivitet: Forstår at den andre parten er i villfarelse om kravet Konkludent atferd: Gir inntrykk av ikke å ville fremme noe krav Reklamasjons- regler Alminnelige passivitetsregler – venter urimelig lenge Lasse Simonsen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.