Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Barns tilknytningsstrategier

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Barns tilknytningsstrategier"— Utskrift av presentasjonen:

1 Barns tilknytningsstrategier
Videreutdanning i sykepleier for barn Barns tilknytningsstrategier Betydning for opplevelse og annerkjennelse av sykdom ask to define health and disease first. fundere over hvordan de kan ha utviklet seg. okt 2013

2 C B A

3 Videreutdanning i sykepleier for barn
Attribuert sykdom – ’Sickness’ Opplevd sykdom – ’Illness’ Påvisbar sykdom type 1 & 2– ‘Disease/disorder’ Sykdomsutfordringer – ’Predicament’ Pasienter lider (fra Latin ’patior’) med sin opplevd sykdom (illness), ikke nødvendigvis av en påvisbar sykdom. ADHD are sent as customers to buy something that others want them to buy – aim is to make them into pts. Sykdom - ”Dis-ease” okt 2013

4 Videreutdanning i sykepleier for barn
Implisitt hukommelse Tidligste læring Før fødselen Førbevissthet Med reaktivering er det ingen opplevelse av erindring, ingen tidsaspekt eller selvopplevelse. Identifisere gjentagende mønster. Ideelt for raskt selvbeskyttende respons. Eksplisitt hukommelse Gjøre seg klart gjeldende fra 1,5 år Bidra til refleksjoner på handlinger og videre læring hvis bevisst Nødvendig for strategiske handlinger For å handle annerledes enn tidligere implisitt læring Gjenoppretting avhengig av kontekst Bevisst eller ubevisst Hukommelsessystemer okt 2013

5 Videreutdanning i sykepleier for barn
Mønster i motorisk aktivering ’Atferdshukommelse’ dvs for hvordan bevegelsene har foregått Mønster i affektive signaler Emosjonellhukommelse Feks emosjonell betinging delvis Semantisk hukommelse Ord vi har lært Episodisk hukommelse Minner Autobiografisk Semantisk hukommelse for fakta Kildehukommelse Implisitt Eksplisitt okt 2013

6 Relasjonsarbeidsmodeller
Videreutdanning i sykepleier for barn ’Forventninger’ i førbevissthet om - implisitt hukommelses nivå · Egen og andres atferd i gitte kontekst · Andres aksept av den en er · Emosjonell tilgjengelighet av andre · Andres evne til å bidra til modulering av egen spenning beskytte Dannes i øyeblikket som en tilbøyelighet til å oppfatte eller handle med en bestemt trekk = dispositional representation Relasjonsarbeidsmodeller okt 2013

7 Trygg/balansert tilknytning (B)
Videreutdanning i sykepleier for barn Avhengig av foreldre som: Samspiller med gjensidige ikke-verbale signaler Tar andres perspektiver, men mister ikke deres egne Tar ansvar for å regulere forhold Viser empati når andre er ulykkelige Trygg/balansert tilknytning (B) okt 2013

8 Videreutdanning i sykepleier for barn
Verdens største Misanthropisk gruk At appelére Til fornuften Er verdens største Slag i luften. Piet Hein, 1940 Og hvordan mennesker forklarer sin atferd er ingen sannhet. Juni 2013 Simon R Wilkinson

9 Videreutdanning i sykepleier for barn
Type B spedbarn greier lengste perioder i alminnelig spenning og mens de er sosialt opptatt Type A spedbarn lærer seg å hemme høy negativ spenning stille ’gode’ spedbarn Type C spedbarn opprettholder sine høy negativ spenning i lange perioder. irritabel masete spedbarn okt 2013

10 Videreutdanning i sykepleier for barn
B – det er forutsigbart at uro dempes A – forutsigbart at tilnærminger øker uro hemme affekt C – uforutsigbare endringer i uro vekket affekter Uro og bruk av VIP okt 2013

11 Videreutdanning i sykepleier for barn
Type A: respons til gråt/neg affekt oppleves som frastøtende/straff. Lærer seg å holde tilbake visning av gråt/neg affekt. Relasjonen til VIP balanseres. Prosessen som fører til adskillelse av kroppslige opplevelser fra visning av følelser er påbegynt. Falsk positiv affekt. Visning av affekt okt 2013

12 Videreutdanning i sykepleier for barn
Type A Unngå negativ affekt - forutsigbar at den forstyrrer relasjon til andre Strategi: å gjøre de riktige tingene Trygg: Gjøre de riktige tingene fra perspektivet til mektige andre Ikke gjøre feil Farlig: Gjøre hva du ønsker deg Vis ekte affekt Ta eget perspektiv okt 2013

13 Videreutdanning i sykepleier for barn
VIP som overdriver sin respons eller kommer med minimal respons. Uforutsigbar periodisk belønning av gråt/negativ affekt – intermitterende belønning. Motstand til at atferden opphører. Blandet sinne, redsel og lyst på trøst  blandet motivering. Barnet forvirrer VIP. Barnet finner det vanskelig å falle til ro. opphører/extinction Type C okt 2013

14 Videreutdanning i sykepleier for barn
Type C Overopptatt med negativ affekt, uforutsigbar Strategi: være lojal overfor dine følelser fordi de gjør fremtiden mest forutsigbar Trygg: Bruk av delt og overdrevet affekt Insistering på eget perspektiv, uten forhandling, kompromiss eller forsinkelse Farlig: Ikke passe på forholdene Tillate viktige mennesker å ikke passe på deg Tro på at andre vil gjøre som de sier Gå på akkord Utsette tilfredstillelse Indre arb. Modeller slide 20 evne til å forsørge beskyttelse er en alternativ okt 2013 14

15 Tilknytnings atferd/strategier
Videreutdanning i sykepleier for barn Tilknytnings atferd/strategier okt 2013

16 Videreutdanning i sykepleier for barn
Språklig stil okt 2013

17 Feedback Amplifier Ulyden fra barn/ ungdom
München 2012 Feedback Ulyden fra barn/ ungdom Sykepleier eller foreldre som fanger opp ulyden Amplifier Hva er det som skrur opp forsterkeren hos sykepleiere eller foreldre? Juni 2013 Simon R Wilkinson 17 Simon R Wilkinson, Oslo university hospital, Norway 17

18 Videreutdanning i sykepleier for barn
Akseptabelt til VIP ’Sannhet’ – mindre viktig avhengig av kostnadene om å fortelle om sannheten Sier fra til VIP om det de ønsker å høre og forholdet forbedres En livshistorie lages aktuelt for personlig motivering Tilbøyeligheter til handlinger varierer etter hukommelsessystemer som aktiveres Forklare egen atferd okt 2013

19 Ansvar for å gjøre deres nettverk i stand til å hjelpe dere
Videreutdanning i sykepleier for barn Aksept Si hva du liker de gjøre Skill mellom det som er ditt og andres ansvar Tydelig ærlig fokus Ikke overse ’magen din’ De blir forskjellige typer utfordringer avhengig av sykepleirenes tilknytningsstrategi. Ansvar for å gjøre deres nettverk i stand til å hjelpe dere okt 2013

20 Videreutdanning i sykepleier for barn
Wilkinson SR (1988/2006) The Child's World of Illness: the development of health and illness behaviour. Cambridge University Press. Wilkinson SR (2008) Lidelse og lindring: tilknytning og sykdomsspråk. Gyldendal akademisk. Referanser okt 2013


Laste ned ppt "Barns tilknytningsstrategier"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google