Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål"— Utskrift av presentasjonen:

1 To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Samtaler To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål

2 Et perspektiv på samtalen
”Etter min mening er samtalen den mest fruktbare og den mest naturlige måten å holde sinnet i form på. Det finnes, slik jeg ser det, ingen aktivitet som gir mer glede. Av den grunn ville jeg – hvis jeg skulle bli tvunget til å gjøre et valg – heller miste synet enn evnen til å tale og lytte”

3 Dialog og debatt Lytter fordi en er interessert.
Åpen for å endre det jeg tenker. Skaper noe sammen – bedre forståelse, helt nye innsikter, eller noe annet man går sammen om. Villig til å la det uventede skje. I dialogen søkes ingen makt – snarere at deltakerne gir fra seg makt. Målet her: at alle skal komme styrket ut. Makten står her i dialogens tjeneste. Alle (begges) stemmer blir hørt. Lytter for å finne svakheter for å angripe eller framheve seg selv. Kjemper for egen sak. Jeg har en plan og en idè om hva jeg vil oppnå, og jeg innser at det er et moment av usikkerhet, men jeg vil bekjempe det så langt det lar seg gjøre gjennom øvelse og systematisk forberedelse. Taleren er opptatt av å styrke sin makt – dominere situasjonen - og/eller oppnå mer varig makt

4 Kunsten å lytte Å lytte fokusert (nivå to og tre)
Når vi tar ordet og ytrer oss, er det vi sier alltid rettet mot noen. Ordene sendes ut for at noen skal ønske dem velkommen. Å lytte fokusert (nivå to og tre) Gjennomgang Øvelse

5 Nivå 1 (indre lytting) Deg selv i fokus Nivå 1; en nyttig kunst
Vurderer/dømmer i forhold til egne verdier Leter etter lignende historier Forbereder forsvar/angrep ”Lukker” ørene – for du ”kjenner” historien fra før Stiller spørsmål for informasjonsinnhenting til eget bruk Nivå 1; en nyttig kunst Vi har stor kapasitet – bruker den på annet enn å lytte Mentale modeller Skaper orden i kaos Måten vi lærer på Vil unngå nærhet og ansvar

6 Nivå 2 (fokusert lytting)
Den andre personen settes i fokus -Ingen evaluering/dømming -Interesse -Empati -Sette ord på og/eller gjenta : -Nøkkelord -Metaforer -Konklusjoner -Spørsmål som bevisstgjør læring og handling hos den andre

7 Nivå 3 (global lytting) “Lytter” med alle dine sanser
Metaforer du ikke hører men ”ser” Sette ord på endring i kroppsspråk, stemme og ansiktsuttrykk Bemerke endring i stemning Bruk av intuisjon og lekenhet Sett ord på, gi slipp, registrer om ”lander” eller ikke Handler ikke om å ha rett Objektiv observasjon

8 Øvelse lytting Sitt sammen to og to Refleksjon Læring? A-ha?
Ingen kan gjøre feil (kun læring!) Nybegynner fokus Vær ekte Refleksjon Læring? A-ha?


Laste ned ppt "To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google