Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

©Mindful Living. All rights reserved. MINDFULNESS: Ta livet og øyeblikket tilbake.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "©Mindful Living. All rights reserved. MINDFULNESS: Ta livet og øyeblikket tilbake."— Utskrift av presentasjonen:

1 ©Mindful Living. All rights reserved. MINDFULNESS: Ta livet og øyeblikket tilbake

2 Hjernens programmering Positive følelser (oppsøke) Negative følelser (unngå) Bruker instinktivt mer energi på å unngå problemer og smerte enn å oppsøke muligheter og glede.

3 Kamp og flukt KampFlukt

4 Kamp og flukt-responsen Øyne Pupillene utvides for å ta inn lys Spytt Tørr i munnen Lunger Lungekapasiteten øker, puster fortere Fordøyelse Reduseres, energien går til beredskap Hjerte Slår hardere og pumper blodet vekk fra mage og hud Mage Enzymer minsker Muskler Musklene spennes, grunnet påvirkning av adrenalin og glukose Kroppstemperatur Kan føle seg kald og varm om hverandre Fokus Vanskelig å fokusere på detaljer Immunsystem Slås av, ikke viktig når det er krise  Det sympatiske nervesystem reagerer på stress ved å utskille hormoner som setter kroppens muskler og organer i stand til å møte en trussel:

5 Typiske tegn på stress  Det er alltid noe som henger over deg, noe som må gjøres.  Du går til stadighet rundt med en følelse av at magen knyter seg.  Det er en del ting du vet du burde gjøre, men du utsetter det likevel.  Du trives ikke i eget selskap, og blir urolig i kroppen så fort det blir stille rundt deg.  Du bruker mye tid til å bekymre deg.  Tankene farer fra det ene til det andre i et stort tempo, og er sjelden eller aldri i ro og forankret i øyeblikket.  Du begynner å tenke over dagens gjøremål så snart du våkner, og blir så urolig i kroppen at du heller står opp.  Du våkner opp med jevne mellomrom i løpet av natten.  Det er vanskelig å falle i søvn.  Du har ofte stive skuldre, stiv nakke eller lett hodepine.  Du opplever at du ikke strekker til i hverdagen.

6 Håndtere press  En epidemi av overveldelse

7 ”Best practice” – i det ytre Én oppgave av gangen Regelmessige pauser Minimer distraksjoner

8 ”Best practice” – i det indre…?  Hvordan håndtere tanker og følelser?

9 Hva har du gjort for å bli kvitt problemene dine? Tenk gjennom, i noen minutter, hva pleier du å gjøre når du er stresset, rastløs, urolig, full av negative tanker, eller fullstendig satt ut?

10 På tide med noen nye strategier? Er det mulig å kontrollere ubehagelige tanker, følelser eller kroppslige fornemmelser?

11 Hjernen klarer ikke å skille mellom… Virkelige truslerTenkte trusler

12 Hva kan jeg gjøre noe med…? Det fine med virkelige problemer er at de kan løses Tenkte problemer kan ikke løses – de må gis slipp på

13 Å skille mellom planlegging og bekymring Planlegging – knyttet til atferd Bekymring – knyttet til “tenk om” tanker

14 Hva er dine triggere til stress?

15 Å navigere etter langsiktig konsekvens Problem: Jeg har syv ting på gjøre-listen min og alle virker like viktige. LøsningKortsiktig effektLangsiktig effekt Jeg begynner å multitaske Jeg skriver en liste i prioritert rekkefølge og tar én etter én Jeg tar enkleste tingen først og skyver på de andre Det virker som om jeg jobber effektivt ved å ta alt like seriøst. Det tar litt tid, noe som øker opplevelsen av stress. Gir en umiddelbar følelse av lettelse Jeg blir mindre effektiv og mer sliten ved å spre oppmerksomheten min. Svært bra! Jeg jobber konsentrert og får ting unna én etter én. Dårlig. Veldig stressende å skyve på det jeg vet er viktige oppgaver

16 Den negative stress-sirkelen Ytre triggere Indre triggere Kroppslige signaler Negativ mestring Utbrenthet Alt i livet ditt som gjør deg stresset Tanker og følelser som oppstår når stresset er trigget Alt som skjer i kroppen Det du gjør for å komme ut av stresset (som ikke fungerer i lengden) – eks. mat, alkohol, bekymring, TV, kaffe, jobbe hardere, etc.

17 Den positive stress-sirkelen Ytre triggere Indre triggere Mindfulness Brudd Positiv mestring Alt i livet ditt som gjør deg stresset Tanker og følelser som oppstår når stresset er trigget Du blir klar over hva som skjer, og skiller fakta og fortolkning Du finner ut hva som er virkelige problemer og hva som er tenkte problemer – løser de virkelige problemene og gir slipp på de tenkte problemene.

18 ©Mindful Living. All rights reserved. Takk for i dag!


Laste ned ppt "©Mindful Living. All rights reserved. MINDFULNESS: Ta livet og øyeblikket tilbake."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google