Laste ned presentasjonen
1
Kvinne på topp September2008
2
Feedback som feedforward
Kjøreregler for gode tilbakemeldinger (Guro Øiestad Feedback) Human Factors
3
Men det du sier ord må følges av handling unngå dobbeltkommunikasjon
hold heller munn enn å gi falsk feedback finn det positive ved hjelp av kikkertsyn vær realistisk Human Factors
4
Fortell andre at du verdsetter dem
2. Si det du mener Fortell andre at du verdsetter dem Human Factors
5
3. Dyrk mangfold og forskjellighet
Se mangfoldet i enkeltindivider Verdsett de forskjellige bidragene i grupper Human Factors
6
4. Dyrk likhet og rettferdighet
Tenk etisk; alle har krav på gode tilbakemeldinger Gjør det til en del av kulturen å fremheve hverandre Human Factors
7
5. Overrask og vær kreativ
Gi respons på ”blinde” sider hos folk, ting de kanskje ikke er klar over selv Human Factors
8
Gjentakelser forsterker den positive virkningen
6. Si ting om igjen Gjentakelser forsterker den positive virkningen Human Factors
9
Bruk din intuisjon slik at du gir passe mye og passe lite feedback
7. Ikke overdriv Bruk din intuisjon slik at du gir passe mye og passe lite feedback Human Factors
10
Påpek ting, men unngå bombastisk påstander
8. Ikke invader Påpek ting, men unngå bombastisk påstander Human Factors
11
Kritikk som feedback fungerer konstruktivt når den gis på rett måte og i rett situasjon Human Factors
12
Blir bedre til å navigere Kan luke bort det vi ikke er tjent med
Korreksjon for å lære Blir bedre til å navigere Kan luke bort det vi ikke er tjent med Human Factors
13
Hva fungerer ikke og hvorfor Hva kan gjøres i stedet Tips om hvordan
Korreksjon må være spesifikk Hva fungerer ikke og hvorfor Hva kan gjøres i stedet Tips om hvordan Human Factors
14
Tar kritikk uten å å bli redd for å bli avvist
En plattform av aksept Tar kritikk uten å å bli redd for å bli avvist Human Factors
15
Unngå vekselvirkningen: anklage – forsvar -anklage
Hvordan gi kritikk Unngå vekselvirkningen: anklage – forsvar -anklage Human Factors
16
Fortell hvorfor du kommer med kritikk
unngå å gi følelsen av at man ”tar” spør om den andre er klar for kritikk og begrunn hvorfor du vil gi kritikk Human Factors
17
Formuler kritikken som et ønske Velg de riktige ordene Jeg budskap
få den andre til å lytte Jeg budskap hva du opplever Human Factors
18
Å ta imot kritikk Undertykk instinktet Bruk hodet Gjenta kritikken
vis at du lytter Spør hva de ønsker i stedet Man kan lage en avtale Human Factors
19
Du må selv bli den forandringen du ønsker å se i verden (partiet)………………..
Human Factors
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.