Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Endring og omstilling
2
Om endring Mange kilder til endring Utvikling
Forandringer i ytre betingelser Strategisk nyorientering Nye produksjonsmetoder Innføring av ny teknologi Endring i stab etc.
3
Endringstyper Typologi basert på endringsnivå Status quo
Ekspandert reprodukson (mer av “det gamle” Evolusjonær overgang (ny strategi) Revolusjonær transformasjon (fullstendig kursendring)
4
Endringsledelse Tradisjonelt (rasjonell prosedyre)
Motivering for endring Utforme visjon Utvikle politisk støtte Håndtering av overgangsfaser Opprettholde fremdrift Utgangspunkt i kompleksitetsteori Variasjon, interaksjon, seleksjon
5
Motstand mot endring Mange ulike årsaker til motstand mot endring, både rasjonelle og irrasjonelle Menneskers reaksjoner skjer i faser Ledere som kjenner disse fasene kan bidra til at medarbeidere raskere kommer frem til en funksjonell reaksjonsmåte
6
Strategier i forhold til motstand
Opplæring og kommunikasjon Deltaking Tilrettelegging og støtte Forhandlinger Manipulering og koopsjon Tvang
7
Organisasjonsutvikling
Definisjon: planlagte, systematiske tiltak for å endre den totale organisasjonen i retning av en mer effektiv utnyttelse av dens ressurser ved bruk av atferdsvitenskapelige metoder
8
Fasene i OU-programmer
1 Erkjennelse av problem som kan rettes på 2 Diagnose av problemet 3 Utforming av målsetting 4 Tiltak for å gjennomføre forandringene 5 Vurdering av tiltakene ut fra målsettingen med programmet
9
Action Science (C. Argyris)
Motstand kan ofte føres tilbake til kommunikasjonsforhold Modell I kommunikasjon er vanlig, men Mod. II er ønskelig Forutsetter åpen/oppriktig to-veis kommunikasjon Resulterer (i beste fall) i dobbel-sløyfe læring
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.