Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Hva slags diagnose? Læringshistorie – hvilke sosiale, psykologiske, materielle betingelser fremmer/hemmer læring? Hvilke betingelser oppleves som positive/negative? Hvilke ressurser (funksjoner) kan man bygge på?
2
Alle har en individuell utviklingshistorie (og møter oss med en forforståelse)
Her-og-nå diagnose (forståelse) Kontinuerlig diagnostikk
3
Metoder i miljøterapi Metodisk bruk av omsorg
Metodisk bruk av grensesetting Struktureringsmetoden Læring ved identifikasjon Læringsteoretiske metoder Kognitiv bearbeiding Forandring av selvinstruksjon Ukonvensjonell reaksjons-metode
4
Omsorgsperspektiver:
Det tredelte omsorgsbegrepet (Pär Nygren) Oppdragelsesomsorg Behovsomsorg Utviklingsomsorg
5
Sosialiseringsorientert behandling
6
Behovsorientert behandling
7
Utviklingsorientert behandling
8
Metodisk bruk av omsorg
omsorg er sentral betingelse for vekst og utvikling omsorgens utforming er kulturelt bestemt omsorg etablerer kontakt og trygghet
9
omsorgsformen må tilpasses utvikling/alder (fasetypiske behov)
”kvelende” omsorg/infantilisering klientenes problematiske forhold til omsorg
10
balanse støtte/omsorg – krav
NB – metodisk bruk… pass på: klientens behov skal dekkes – ikke personalets
11
Metodisk bruk av grensesetting
Tre ulike læringskonstellasjoner: innlæring – avlæring – relæring innlæring – avlæring – ny innlæring ny innlæring
12
grensesetting er en sentral betingelse for all læring
grensesetting er en avlæringsmetode ulike former – verbale, fysiske m.m.
13
grensesetting og makt testing av grenser grensesetting i første fase av et opphold grensesetting vs straff
14
Struktureringsmetoden
struktureringsmetoden er en innlærings- og relæringsmetode målet er å gi klienten nye og hensiktsmessige erfaringer grensesetting og strukturering ”henger” sammen
15
balanse mellom avlæring og relæring/ innlæring
struktureringsmetoden inneholder flere elementer (trinn) struktureringsmetoden er planen/opplegget
16
Eksempel: (PS- sjekk ut ”startkompetansen”)
1. Kognitiv problemløsing.. 2. Rollespill…. 3. ……… 4. Trening i standardiserte situasjoner…. 5. Trening i virkeligheten…
17
Læring ved identifikasjon (..ut fra andre)
imitasjonslæring (herming) modell-læring identifikasjonslæring jf Erikssons identitetsfase
18
Hva øker modell-effekten? (jf. Bronfenbrenner)
i den grad modellen oppfattes å ha kompetanse, status og kontroll over ressurser dersom modellen er viktig kilde til støtte og kontroll i klientens omgivelse dersom flere modeller viser liknende atferd dersom modellen også praktiserer de idealene som hevdes
19
(Læringspsykologiske metoder) Kognitiv bearbeiding - Forandring av selvinstruksjon (tidsperspektiv)
veien gjennom språket til tanken få tanken til å påvirke/styre følelsene det rasjonelle påvirker det irrasjonelle noe ”vi er” gjøres til noe ”vi gjør” reformuleringer av uhensiktsmessige tanker snakke om nye erfaringer (jf. struktureringsmetoden) lage nye fortellinger (narrativer) – også skriftlige få nye erfaringer som er i konflikt med gamle selvinstruksjoner
20
Ukonvensjonell reaksjons-metode
samhandlingsmønster bryter forventninger/forforståelser samspill og samvær som kamp utnytting av trass/protest ..å gå med på forsvaret…oppfordre til negativ atferd
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.