Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBirgitte Simonsen Endret for 9 år siden
1
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved Kari Flornes, Lærerutdanningen HiB Trude Færevaag Wasch, Biblioteket, HiB
2
Hva er en informasjonskompetent lærer ? En lærer som har evne til definere og nyansere informasjonsbehov, søke, lokalisere, vurdere og ta i bruk faglig informasjon fra forskjellige kilder i egen kunnskapsutvikling En lærer som i neste omgang har evne til å lære fra seg denne kompetansen til sine elever når de jobber med faglige spørsmål og oppgaver
3
Bakgrunn Biblioteket gir lærerstudenter innføring i informasjonskompetanse som en integrert del av RLE – faget To RLE – lærere og en lærer i medievitenskap erfarer at studentene får et bredere perspektiv på faget og en større refleksjon omkring egen læreprosess ved å utvikle informasjonskompetanse Det vokser frem et ønske om å bedre kvaliteten på bibliotekene ved RLE – studentenes praksisskoler Hordaland fylkesbibliotek ønsker å bidra til å gjøre skolebibliotekene bedre Det er spesialkompetanse ved høgskolebiblioteket på bibliotekdrift i grunnskolen
4
Hovedmål for prosjektet Å utdanne lærere med informasjonskompetanse og digitale ferdigheter lært gjennom eget studieløp i høgskolens bibliotek og praksisskoler med gode skolebibliotek
5
Strategier for å nå målet Utvikle gode skolebibliotek på praksisskoler Utvikle informasjonskompetanse og digital kompetanse blant øvingslærere Skape motivasjon og interesse hos hele lærerpersonalet på praksisskoler for bruk av skolebiblioteket som pedagogisk ressurs Ruste opp RLE - faget på prosjektskolene
6
Å forberede skolen for nåtidens og framtidens utfordringer Lærere som vet hvordan og hvor de skal søke informasjon Lærere som er i stand til å finne ny kunnskap Lærere som er kritiske brukere av gamle og nye informasjonskilder
7
Fylkesbiblioteket Arbeider for et bedre bibliotektilbud til alle innbyggerne i Hordaland Forpliktende samarbeid mellom kommunene Kompetanseutvikling Prosjekter Folkebibliotek Skolebibliotek
8
Program for skolebibliotekutvikling Universitetet i Agder Nasjonal satsing for å styrke skolebiblioteket som arena for læring og lesing Skolebiblioteket skal være: –læringsarena i alle fag og på tvers av fag –arena for å formidle litteratur og digitale læringsressurser –aktivt brukt i undervisningen –med å integrere opplæring i leseferdighet og informasjonskompetanse
9
Mål 2013 50 prosent av skolebibliotekarene i grunnskolen skal ha skolebibiotekutdanning Økning i antall kommuner og skoler som har tatt i bruk skolebiblioteket i opplæringen og som har forankret det i langsiktige planarbeid for å styrke leseferdighet Etablert modeller for systematisk bruk av skolebibliotek i opplæringen
10
Gode skolebibliotek er: Fysisk og virtuelt Lokaler og møbler Samlinger Bibliotekkatalog Elektroniske ressurser og nettsted IT-utstyr Studieplasser Undervisningssted Bemanning, bibliotekkunnskap Plan for pedagogisk bruk
11
En ny tilnærming til utvikling av skolebibliotek Lærerutdanningen –Høgskolelærere –Høgskolebiblioteket –Studentene Skolene –Rektor –Øvingslærer –Bibliotekar Fylkesbiblioteket
12
IFLA/UNESCO skolebibliotekmanifest ” Skolebiblioteket formidler informasjon og tanker som er avgjørende for å kunne fungere i dagens informasjons- og kunnskapsbaserte samfunn. Skolebiblioteket gir elevene de ferdigheter som er nødvendig for livslang læring og utvikling av fantasien, og gjør dem i stand til å ta sitt ansvar som medborgere. ” http://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/manifest-no.htm http://www.skolebibliotek.uia.no/ http://www.bibsent.no/skolebibliotek/
14
Høgskolens bibliotek: Kurs og opplæring: Introduksjon til bibliotekets tjenester og tilbud. Sitering og etisk bruk av kilder, APA-stilen. Kildekritikk. Grunnleggende litteratursøk. Avansert litteratursøk. Artikkeldatabaser Referansehåndteringsverktøy – EndNote
15
Høgskolens bibliotek Læringsutbyttebeskrivelsene i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning: -kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling. (Bachelornivå) -kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer. (Masternivå)
16
På bakgrunn av dette har biblioteket utviklet læringsutbyttebeskrivelser for sin undervisning.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.