Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTina Endresen Endret for 9 år siden
1
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Siw Watz Knut-Halldor Otterdal Nannestad VGS
2
Vår bakgrunn: lærere på HS og SoS praksisveiledere
profilerte praksisskoler: sikre kvaliteten på praksisveiledningen, og veiledning av nyutdannede lærere Veilederutdanning Eksempler fra hverdagen, eget erfaringsgrunnlag
3
Situasjonsbeskrivelser
Eksempel 1: Situasjon: valg av praksisveileder Knut-Halldor: lærer på SoS Siw: teamleder SoS
4
Eksempel 2 Situasjon: personlig ærend Knut-Halldor: student
Siw: praksisveileder
5
Eksempel 3 Situasjon: oppfølging fra utdannings- institusjon
Knut-Halldor: praksisveileder Siw: student
6
Bakteppe St. mld. nr. 11 (2008 – 2009) Læreren – rollen og utdanningen
peker på svakheter ved dagens praksisopplæring Etterlyser tydeligere rammer og krav
7
Utfordringer/ utgangspunkt
Hvordan bedre kvaliteten på praksis Hvordan få til et godt samarbeid mellom praksissted og utdanningsinstitusjon? Nasjonale føringer? Hva innebærer kravet om veiledet praksis? Bør det innføres kompetansekrav for veiledere?
8
Med lys på innholdet Erfaringsbasert
Det er ikke så mye forskningsbasert stoff å finne –st.meld. 11 (2008/9) s. 67 – sett på rapportene fra GLU Rapport fra Kvalitet i PPU - Utfordringer og mulige tiltak, Tine Arntzen Hestbek med flere. 2010 Rapport fra UHR – Nasjonalt råd for lærerutdanning: En helhetlig tilnærming til lærerutdanning, august 2011
9
Forankring av praksis tydeligere hos skoleeiere og skoleledere
Bedre kvalitet Forankring av praksis tydeligere hos skoleeiere og skoleledere Færre praksisskoler for å kunne bygge opp solid veilednings- og FoU-kompetanse Noen ”Profilerte praksisskoler” drar lasset i hver region? Systematisk veilederopplæring med vekt på veileder- og FoU-kompetanse
10
Bedre kvalitet Praksiskoordinatorer – praksisveiledning, forankre det i ledelsen Tilbud om /kursing - oppfølging fra høgskole til VGS, avtaleverk Nettverkssamlinger mellom skoler Utvikling av nettsteder som er åpne (eks: NVGS) ”Praksishåndbøker”
11
Bedre kvalitet Skolen som organisasjon Praksissjokk
Relevant praksis for studenten
12
Samarbeid Høgskolelærere fra utdanningsinstitusjon følger opp praksisstudentene tett Premøte for studentene Min. antall besøk pr. praksisperiode
13
Praksisveiledere GLU har ført til at det er krav om veiledningskompetanse på 15 studiepoeng for å være praksislærer I gr. skolen(eller startet på denne utd.) GLU: Utdanningsinstitusjonene skal ha tilbud om minst 30 stud. p. i veiledning GLU: Avtaleverk om samarbeid utd. inst. og praksisskole (partnerskapsavtaler) Hva bør gjøres på dette området? Bakgrunnen til praksisveileder, erfaring - interesse
14
Oppsummering Praksisveiledere ha avsatt tid til å forberede og gjennomføre veiledning Det legges til rette for å ta utdanning i veiledning Det legges til rette for å delta i faglige nettverk for praksisveiledere Erfarne veiledere ha ansvar for å veilede andre praksisveiledere ved egen skole
15
Oppsummering Krav om veilederkompetanse på hver skole
Oppfølging fra høgskolene i praksis, (møte mellom student, praksisveileder og høgskolelærer) Nettverksmøter Avtaleverk høgskole og praksissted Åpne nettsteder
16
Begrepsopprydning: rundt -
- Praksisveileder - Øvingslærer - Praksislærer
17
Kilder Kvalitet i PPU - Utfordringer og mulige tiltak
St. mld. nr. 11 (2008 – 2009) Læreren – rollen og utdanningen Kvalitet i PPU - Utfordringer og mulige tiltak Tine Arntzen Hestbek m. f, 2010 UHR – Nasjonalt råd for lærerutdanning: En helhetlig tilnærming til lærerutdanning, august 2011 Fellesretningslinjer 3 hentet fra GLU, fag og innhold, (hentet fra utdrag brukt av rammeplanutvalget)
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.