Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

©aasbø Formålet med produktkalkyler Hva koster produktet, tjenesten, ordren? (Kostnadsbæreren) Utgangspunkt for: Fastsettelse av pris –Gir salgsprisen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "©aasbø Formålet med produktkalkyler Hva koster produktet, tjenesten, ordren? (Kostnadsbæreren) Utgangspunkt for: Fastsettelse av pris –Gir salgsprisen."— Utskrift av presentasjonen:

1 ©aasbø Formålet med produktkalkyler Hva koster produktet, tjenesten, ordren? (Kostnadsbæreren) Utgangspunkt for: Fastsettelse av pris –Gir salgsprisen full kostnadsdekning og ønsket fortjeneste? (Kostnadsbasert prisfastsettelse) Lønnsomhetsvurderinger Lagervurderinger og resultatberegninger Budsjetter

2 ©aasbø For- og etterkalkyler Forkalkyler –Formålet er å beregne hva et produkt (tjeneste) eller en ordre forventes å koste før tilbud gis eller produksjon settes i gang Etterkalkyler –Formålet er å vise hva som virkelig skjedde

3 ©aasbø Hovedprinsipper Selvkost- og bidrag gjelder for alle metodene Kalkyler basert på virkelige kostnader –De indirekte kostnader innkalkuleres med tilleggssatser utregnet på basis av virkelige kostnader Kalkyler basert på normalkostnader –Anslåtte direkte kostnader i forkalkylene –Virkelige direkte kostnader i etterkalkylene –Forhåndsberegnede tilleggssatser brukes på begge –Dekningsdifferanser oppstår Totale innkalkulerte minus virkelige (realiserte) indirekte kostnader –Kan brukes ved ordreproduksjon og prosessproduksjon

4 ©aasbø Hovedprinsipper Kalkyler basert på standardkost –Standarder for direkte kostnader Standard materialmengder, priser, timesats og tider –Forhåndsberegnede tilleggssatser –Grundig analyse av differansen mellom hva vi burde ha brukt og realisert –Opererer ikke med for- og etterkalkyler Fokus på standardkalkylen –Hovedbruk: Prosessorientert virksomhet ABC (AktivitetsBasertCalkulasjon) –Lik normal- eller standardkost for direkte kostnader –Indirekte kostnader baseres på produktets forbruk av ulike aktiviteter –Gjør flere kostnader variable i forhold til tradisjonelle metoder –Kan brukes både i ordre- og prosessproduksjon

5 ©aasbø Divisjonskalkulasjon Alle kostnader betraktes som direkte i forhold til produksjonsmengden, –dvs. i forhold til antall produkter produsert eller antall timer fakturert i en gitt periode Enhetskostnader = Totale kostnader Total produksjonsmengde

6 ©aasbø Ekvivalenskalkulasjon Spesialvariant av divisjonskalkulasjon Samme råstoff og samme produksjonsprosess –Eks: kobberrør i ulike dimensjoner –Eks: bakeri som produserer loff, bagetter og rundstykker basert på i hovedsak samme deigblanding –Eks: barchelorstudenter og masterstudenter

7 ©aasbø Tilleggskalkyle- selvkost Direkte materialerVK Direkte lønnVK Indirekte tilvirkningskostnader VK + FK = Tilvirkningskost Salgskostnader (indirekte/direkte)VK + FK Administrasjonskostnader (indirekte) VK + FK = Selvkost + Fortjeneste = Salgspris

8 ©aasbø Fordeling av kostnader De fleste industribedrifter tilvirker mange ulike produkter (=kostnadsbærer) av ulik foredlingsgrad De direkte kostnader kan relativt enkelt knyttes til kostnadsbæreren De indirekte kostnadene er felleskostnader og må fordeles på de enkelte kostnadsbærere med hjelp av tilleggssatser

9 ©aasbø Tilleggskalkulasjon- bidrag Direkte materialer(VK) Direkte lønn(VK) Indirekte var. tilvirkningskostn.(VK) = Tilvirkningsmerkost(VK) Variable salgs- og adm.kostnader(VK) = Salgsmerkost (Totale var kostn.)(VK) + Dekningsbidrag = Salgspris

10 ©aasbø Oppgave En entrepenørbedrift får en forespørsel fra en kunde om å lage en tunnel et sted på Vestlandet. Tunnelen er relativ liten og enkel, og bedriften har ledig kapasitet. Kunden har avsatt kr 50 millioner for denne tunnelen. Bedriften beregner en selvkost for jobben på kr 60 millioner, og en salgsmerkost på 45 millioner. Bør bedriften si ja til forespørselen med en ”prislapp” på kr 50 millioner?

11 ©aasbø Resultatregnskapet etter bidragsmetoden

12 ©aasbø Kalkulasjonsmetoder i handelsbedriften Viktige styringsparametre i handelsbedriften –bruttofortjenesten (salgspris - varekostnad) (helst i %) –avanse –lagerstørrelser –varenes omsetningshastighet –salgsinntekt per lønnskrone –salgsinntekt per m 2 Normalt ett tillegg som plusses på inntakskosten (kalkulasjonsgrunnlaget) –forskjellig for ulike varegrupper

13 ©aasbø Avansen: –Det kronebeløp eller prosentsats som plusses på varens inntakskost for å få kalkulert salgspris, ekskl. mva. Bruttofortjenesten : –Differansen mellom salgspris ekskl. mva og inntakskost i kroner eller prosent Bruttofortjenesten (eller avansen) forteller hva man sitter igjen med for å dekke indirekte kostnader og fortjeneste Kalkylefaktor –Et tall som ganget med inntakskost gir utsalgspris direkte

14 ©aasbø Eksempel på kalkyle for et håndverktøy i jernvarebransjen:

15 ©aasbø Bruttofortjeneste og dekningsbidrag Salgsinntekter - Varekostnader (VK) = Bruttofortjeneste - Andre variable kostnader (VK) = Dekningsbidrag - Faste kostnader (FK) = Resultat Når vil bruttofortjeneste være lik dekningsbidrag?

16 ©aasbø Kalkulasjon i tjenesteyting Eksempler –Ingeniørkontorer –Tannleger (også produksjon!) –Arkitektkontorer –Revisor- og regnskapskontorer –Advokatkontorer –Kursvirksomhet –Sykehus Lite eller ingen materialer involvert Ingen ferdigvarer på lager Kan ha ”oppdrag i arbeid” (ikke avsluttet) Forkalkyler og etterkalkyler er aktuelt Timekostnad og timepris står sentralt –Må fange opp alle kostnader i tillegg til fortjeneste


Laste ned ppt "©aasbø Formålet med produktkalkyler Hva koster produktet, tjenesten, ordren? (Kostnadsbæreren) Utgangspunkt for: Fastsettelse av pris –Gir salgsprisen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google