Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Harald Munkvold1 Aerob utholdenhet er kroppens evne til å arbeide med relativ høy intensitet over lang tid. Harald Munkvold Høsten 2006.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Harald Munkvold1 Aerob utholdenhet er kroppens evne til å arbeide med relativ høy intensitet over lang tid. Harald Munkvold Høsten 2006."— Utskrift av presentasjonen:

1 Harald Munkvold1 Aerob utholdenhet er kroppens evne til å arbeide med relativ høy intensitet over lang tid. Harald Munkvold Høsten 2006

2 Harald Munkvold2

3 3

4 4

5 5

6 6 Hva er utholdenhet •Utholdenhet defineres som organismens evne til å arbeide med relativt høy intensitet over lengre tid –Evnen til å motstå tretthet i forbindelse med FA o.a •Utholdenhetstrening blir da evnen til å forbedre eller vedlikeholde organismens evne til å arbeide med relativt høy intensitet over lengre tid •Utholdenheten kan være viktig både for prestasjonen i en idrett og for mestring av dagligdagse aktiviteter

7 Harald Munkvold7 Mål med utholdenhetstreningen •Økt utholdenhet/kondisjonen –Redusere tid til tretthet – økt prestasjon •Generelt tåle en stor treningsmengde •Vedlikeholde eller bedre helsen –Forebygge sykdom –Redusere sykdomsaktivitet •Ruste kroppen til å takle hverdagslige fysiske utfordringer •Forebygge skader, opptrening •Sosialt, holde kontakt med venner •Andre? (dans på kroa)

8 Harald Munkvold8 Virkninger av utholdenhetstrening: •Maks O2-opptak øker •Utnyttingsgraden øker •Anaerob terskel øker •Slagvolumet på hjertet blir større •Hjertets slagkraft øker •Hjertets hvilepuls går ned •Ventilasjonen blir mer effektiv •Trivselen øker •Større overskudd •Holde vekta •Motivasjonen blir bedre •Viljen blir sterkere

9 Harald Munkvold9 Aerob og anaerob utholdenhet •Aerob utholdenhet •Anaerob utholdenhet Ut fra den måten kroppen skaffer seg energi til det arbeidet som skal utføres snakker man om

10 Harald Munkvold10 Aerob utholdenhet •Organismens evne til å arbeide med høy intensitet over lengre tid ved hjelp av aerobe energiprosesser i musklene •”pay as you go” –Ingen opphopning (akkumulering) av laktat •Treningen har som mål å bedre det aerobe energisystemet –Lav og moderat intensitet –Spesielt viktig under arbeid som varer mer enn 1 min

11 Harald Munkvold11 Anaerob utholdenhet •Organismens evne til å arbeide med høy eller svært høy intensitet i forholdsvis kort tid ved hjelp av anaerobe energiprosesser i musklene •Har som mål å bedre det anaerobe energisystemet –Høy intensitet –Spesielt viktig under arbeid som varer under 1 min

12 Harald Munkvold12 Treningsprinsipper •Overbelastning –Kreves for å få en treningsrespons. Kroppen vil være mer effektiv neste gang den utsettes for samme utfordring •Man kan overbelaste et system ved lav intensitet også •Frekvens, intensitet, varighet •Gjelder for alle grupper

13 Harald Munkvold13 Treningsprinsipper forts. •Variasjon •Periodisering •Kontinuitet •Spesifisitet •Mengde

14 Harald Munkvold14 Treningsmetoder. To former for utholdenhetstrening: 1.Kontinuerlig arbeid – Langtur, Langkjøring, hurtig langkjøring 2.Intervallarbeid – naturlig intervall, fartslek, lang intervall, pyramideintervall og kort intervall

15 Harald Munkvold15 Langkjøring;Kontinuerlig arbeid 1.Gjennomføres med lav, svært lav og moderat intensitet 2.Pratetempo 3.Sone 1 (av fem) 4.Jevn intensitet gjennom hele treningen 5.20 minutter til flere timer 6.Utøveren bør drikke mye undervegs

16 Harald Munkvold16 langtur

17 Harald Munkvold17 Hurtig langkjøring: 1.Trening med høy intensitet 2.Treningen må oppleves som anstrengende 3.Sone 3/4 (av fem) 4.Treningen bør foregå i flatt terreng 5.10 minutter – 1 time

18 Harald Munkvold18 Hurtig langkjøring:

19 Harald Munkvold19


Laste ned ppt "Harald Munkvold1 Aerob utholdenhet er kroppens evne til å arbeide med relativ høy intensitet over lang tid. Harald Munkvold Høsten 2006."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google