Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”Til Start” Treningsprogram for unghest. Til Start – Trening av unghest Treningslære ved travtrener og lærer ved Norsk Travtrenerskole – Gunnar Gjerstad.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”Til Start” Treningsprogram for unghest. Til Start – Trening av unghest Treningslære ved travtrener og lærer ved Norsk Travtrenerskole – Gunnar Gjerstad."— Utskrift av presentasjonen:

1 ”Til Start” Treningsprogram for unghest

2 Til Start – Trening av unghest Treningslære ved travtrener og lærer ved Norsk Travtrenerskole – Gunnar Gjerstad. Høsten som 1 ½ åring og vinteren som 2 åring. Innkjøring og grunntrening fra høsten som 1 ½ åring og vinteren som 2 åring. Innkjøring: Under forutsetning at hesten er godt håndtert, tommekjørt, er viketam og trygg, kan hesten settes i vogn og treningen starte. Start med at 2 leier og 1 kjører. Bruk slagreim og gjerne en slakk sjekk de første turene. Ofte (gjerne hver dag den første måneden) og korte turer (10 – 15 minutter) så hesten får positive og gode opplevelse av å trene. Sett deg ikke i situasjoner der du ikke er sikker på om du og hesten kan takle. Hesten ”glemmer ikke” så det er veldig viktig at de første turene er positive. Lett på sikkerheten etter hvert som hesten lærer, men det anbefales å kjøre med slagreim. Husk alltid selv å bruke hjelm. Dine medhjelpere også!

3 Grunntrening/distansetrening: • Innkjøringen er også en del av grunntreningen, og når du kan kjøre hesten sikkert uten medhjelpere, er grunntreningen kommet godt i gang. • Begynn å tenke distanse med en gang. Opplegget vi anbefaler er beregnet ut i fra at det trenes i ei flat løype. Tilpass opplegget etter dine egne treningsforhold. • Generelt bør du begynne og avslutt hver treningsøkt med minutter skritt og eller lett jogg. • Start å kjøre opp til 1000 meter i lett trav med puls mellom 140 – 150 i minuttet 3-5 dager per uke i 2-3 uker treningsturer, eller til hesten går 1000 m greit innenfor pulsrammen.. • Øk til 2000 meter. Kjør 1000 m, skritt i minutter, kjør 1000 m. Puls fra 140 til treningsturer, eller til hesten går m greit innenfor pulsrammen.. • Følg samme opplegg, og øk kjørelengden slik treningstrappen nedenfor beskriver. Ikke vær redd for å la hesten strekke ut litt når den har lyst, men ikke lenger enn 100 – 200 meter. • NB!! Ikke følg treningstrappen slavisk! Tar ikke hesten et nytt treningstrinn greit, bør du gå ned ett trinn igjen, eller fortsette på samme trinn en tid til. • NB! Viktig å trene selv når hesten vokser! Eventuelt alternativ trening dersom hesten er veldig øm. Alt vokser samtidig på hesten, og ikke minst hjerte og lunger som avgjør hestens fremtidige yteevne. • Vinteren eller våren som 2 åring er målet at hesten kan gå meter med puls mellom 140 og 150 slik treningstrappen beskriver. Hesten er nå klar for intervalltrening og hurtigkjøring.

4 Unghesttrening. (kan også brukes ved oppstart av trening av eldre hester) Distansetrening. • Begynn å tenke distanse med en gang! • Husk å følge med på hesten. Tar den ikke treningen greit, bør du fortsette på samme nivå en stund til, eller gå tilbake et nivå før du igjen øker. • Det er viktig å trene selv om hesten vokser! Eventuelt alternativ trening, for alt vokser samtidig, og da er det viktig å stimulere med trening. Dette gjelder spesielt hjertet og lungene som er avgjørende for hestens yteevne. Treningstrapp for distansetreningen. • Tren 4 – 5 dager i uken og minimum 10 treninger før du øker ett trinn. • Puls mellom 140 og 150.

5 Treningstrapp.

6 Intervalltrening/hurtigkjøring: Den første måneden: • Distansetrening 2 dager i uken med puls 140 – meter slik treningstrappen beskriver. • Intervalltrening 1 dag i uken. – Oppvarming i meter med puls mellom 150 – 160. – 3 – 4 intervaller i maks 500 meter med puls mellom 180 – 190. – minutter lett jogg eller raskt skritt mellom intervallene. – Nedjogging – skritting i 10 – 15 minutter. Den andre måneden: • Distansetrening 1 dag i uken med puls 140 – meter slik treningstrappen beskriver. • Intervalltrening 2 dager i uken. – Oppvarming i meter med puls mellom 150 – 160. – 4 – 5 intervaller i maks 500 meter med puls mellom 180 – 190. – minutter lett jogg eller raskt skritt mellom intervallene. – Nedjogging – skritting i 10 – 15 minutter.

7 Intervalltrening/hurtigkjøring – forsetter. Den tredje måneden: • Distansetrening 1 dag i uken med puls mellom 140 – meter slik treningstrappen beskriver. • Intervalltrening 1 dag i uken. – Oppvarming ca meter med puls mellom 150 – 160. – 4 – 5 intervaller i maks 500 meter med puls mellom 180 – 190. – minutter lett jogg eller raskt skritt mellom intervallene. – Nedjogging – skritting i 10 – 15 minutter. • Heattrening 1 dag i uken a 2 heat. Gjerne flere hester sammen. – Oppvarming ca. 3 – 4000 meter med puls mellom – Første heat – meter med puls ca 200. – Mellom heatene ca 5 minutter lett jogg eller raskt skritt. – Andre heat – meter med puls fra 200 og opp mot 215 den siste delen av heatet. – Nedjogging – skritting i 10 – 15 minutter. NB!! Ikke følg treningsforslaget slavisk! Tar ikke hesten et nytt treningstrinn greit, bør du gå ned ett trinn igjen eller fortsette på samme trinn en tid til. La hesten gå mye ute i luftegård, og i perioden med intervall og hurtigkjøring, er det gunstig at hesten i tillegg får 1 til 2 turer i uken med lett jogg eller skritt.

8 Treningen høsten som 2- åring og vinteren som 3- åring. Under forutsetning at treningen er gjennomført slik opplegget er beskrevet, eller annet opplegg er fulgt slik at hesten har fått god grunntrening, kan følgende opplegg følges: Forslag til treningsuke. Mandag- Fri i luftegården. Tirsdag- Intervalltrening. • Oppvarming i meter med puls mellom • 5 – 6 intervaller á ca 50 sekunder, med puls mellom 180 – 200. De 2 midterste intervallene kan pulsen være mellom 200 og 210. • Ca 1 minutt lett jogg eller raskt skritt mellom hver intervall. • Nedjogging – skritting i 10 – 15 minutter. Onsdag- 45 – 60 lett jogg skritt. Restitusjon. Torsdag- Fri i luftegården. Fredag- Intervalltrening. • Oppvarming i meter med puls mellom • 5 – 6 intervaller á ca 50 sekunder, med puls mellom 180 – 200. De 2 midterste intervallene kan pulsen være mellom 200 og 210. • Ca 1 minutt lett jogg eller raskt skritt mellom hver intervall. • Nedjogging – skritting i 10 – 15 minutter. Lørdag- Distansetrening med puls mellom 140 – meter slik treningstrappen beskriver. Søndag- Skritte/joggetur med fokus på positiv opplevelse for hesten. Gjerne ridetur når hesten er sterk nok. Alternativt gå i luftegården. 1 til 2 ganger i måneden, byttes en intervalltrening ut med hurtigkjøring/heattrening på bane, slik som beskrevet på foregående side. Helst flere hester sammen. Jo fler jo bedre! NB! Etter et løp eller hard trening, må en huske at det tar minst 70 timer (3 døgn) før hesten er klar for et nytt hardt treningsjobb. Etter en hard trening eller et løp, er det også viktig å jogge ned hesten i 10 – 15 minutter. Lykke til!


Laste ned ppt "”Til Start” Treningsprogram for unghest. Til Start – Trening av unghest Treningslære ved travtrener og lærer ved Norsk Travtrenerskole – Gunnar Gjerstad."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google