Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

 Det maksimale oksygenopptaket (VO2 max) beskriver hvor mye oksygen kroppen klarer å ta opp per minutt under maksimal anstrengelse, oppgitt i liter/min.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: " Det maksimale oksygenopptaket (VO2 max) beskriver hvor mye oksygen kroppen klarer å ta opp per minutt under maksimal anstrengelse, oppgitt i liter/min."— Utskrift av presentasjonen:

1

2  Det maksimale oksygenopptaket (VO2 max) beskriver hvor mye oksygen kroppen klarer å ta opp per minutt under maksimal anstrengelse, oppgitt i liter/min eller ml/kg/min. Vo2 max er med på å bestemme din aerobe kapasitet (kondisjon). Måling av Vo2 max er et godt hjelpemiddel for å vurdere om treningen din gir resultater, og forteller også om din utholdenhet er tilfredsstillende for den idretten du driver.  Prosedyre:  Du bestemmer selv om du vil gjennomføre testen på sykkel eller tredemølle. Ta evt. med sykkelsko. Når du møter til testen skal du være ferdig oppvarmet (minst 20 min). Du kan varme opp i trenings salen hos oss. Selve testen varer i 5-15 min. Med økende belastning til total utmattelse. Oksygenopptaket og hjertefrekvensen registreres under hele testen.  Rapportering av testresultater:  Etter avsluttet test får du en utskriftrapport og kort gjennomgang av testresultatene som danner grunnlag for videre treningsråd.  Forberedelser:  - Du må ikke trene tidligere på testdagen eller trene hardt dagen før test. - Du må ikke spise de to siste timene før test - Husk ledig tøy og gode sko (evt. sykkelsko) - Ved sykdom/forkjølelse bør testen utsettes

3

4  En indirekte bestemmelse av anaerob terskel.  Laktatprofil – også kalt melkesyreprofil – er en test som vurderer din aerobe energiomsetning. Ved å måle melkesyrenivå i blod i tillegg til oksygenopptak (energiforbruket) og hjertefrekvensen, har vi muligheter for å indikere din aerobe – og anaerobe terskel. Ut i fra dette grunnlaget bestemmes så de ulike intensitetsområder som danner basis for din videre trening.  Prosedyre:  Du skal IKKE kjøre oppvarming. Det er 4-6 belastningstrinn med gradvis økende intensitet. Hvert trinn varer i 3 eller 5 min minutter avhengig av arbeidsformen du tester på (sykkel eller tredemølle). På slutten av hvert belastningstrinn blir det tatt en liten blodprøve (fingerstikk) for måling av melkesyre, samtidig som hjertefrekvens.  Tilbakemeldinger av testresultater:  Melkesyre (laktat) blir plottet opp mot puls og arbeidsbelastning (km/t eller watt) for å beregner de ulike intensitetsnivåene for trening ( lav intensitet, aerob terskel, anaerobe terskel og høy intensitet). Du vil få en samleoversikt over alle testresultatene, samt to grafiske plott. Hvis det er ønskelig vil vi også stå til hjel på med litteratur på andre viktige forhold rundt trening, og gi treningsveiledning ut i fra testresultatene.  Forberedelser:  Du må ikke ha trent samme dag som test, og ikke hardtrening dagen før. Husk ledig tøy, joggesko eller sykkelsko og drikke. Ved sykdom / forkjølelser bør testen utsettes.

5

6

7

8  Torsdager fra 7 november kl 20: :15  Mandager fra 28 oktober kl 19: :00  Styrketråkk kan läggas upp efter GA2  LCK cyckling kan bli mer faglig  (bruk sykkelsko i sykkelsalen, ikke trening i studio)

9


Laste ned ppt " Det maksimale oksygenopptaket (VO2 max) beskriver hvor mye oksygen kroppen klarer å ta opp per minutt under maksimal anstrengelse, oppgitt i liter/min."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google