Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. •Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. •Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det."— Utskrift av presentasjonen:

1

2

3 FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. •Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.

4 Komme i gang..! •Kjenner du din egen diabetes godt er grunnlaget allerede lagt. •Vet du hvordan insulindoseringen din endres når du er aktiv, ja da kjenner du til samspillet mellom insulin/kost/kunnskap/fysisk aktivitet. •Skriv ned de erfaringene som ikke stemmer med dine erfaringer. Og bruk dem neste gang •Planlegg hva du spiser og når du spiser i forhold til den aktiviteten du skal utøve. Og er du i tvil, ta med deg det du trenger. Mat, insulin og blodsukkermåler.

5 Turgåing, løping, skigåing, treningssenter eller ? •Finn en aktivitet som du trives med. Ikke legg lista for høyt. At det er lystbetont er viktig. •Og at DU føler velbehag.!!!!!!!

6 •Det er bedre med jevnlige små mengder, enn skippertak! •Finn DIN aktivitet og en varighet som passer DEG •Gjerne korte intervall på minutter, og gjerne flere ganger i uka. Få med deg venner og kamerater. •Mål blodsukkeret før og etter for å finne ut hvordan DU reagerer.

7 Insulin og kost •Ved fysisk aktivitet vil det ofte være nødvendig å endre både insulinmengde og kost. Kortvarig aktivitet, mindre enn 30 minutter, medfører kanskje ingen endringer. •Men prøv deg frem og se hva som skjer med deg. •Aktiviteter opp til 1½ time medfører ofte endringer i kost og insulindosering. •Begynn forsiktig med å redusere din injeksjon før aktiviteten og ta med deg mat/søt drikke for å innta underveis. I noen tilfeller kan det også være behov for å redusere insulindosen om kvelden. Sjekk blodsukkeret ditt når du er usikker!

8 Lengre aktiviteter •Medfører ofte større endringer i insulindosen, både hurtigvirkende og langsomtvirkende. • Aktiviteter som går fra 2 til 8 timer medfører regelmessig tilførsel av mat og drikke. Småspis og/eller drikk søt drikke hver ½-time. Innta gjerne et større måltid etter 3-4 timer.

9 Lengre aktiviteter •Vær spesielt oppmerksom på ettervirkningene etter lengre aktiviteter. De kan sitte igjen i kroppen i inntil 1 døgn etterpå. •Ta hensyn til dette når du planlegger nattdoseringen din. Blodsukkermåling forhindrer mange følinger!

10 Idrett/konkurranseidrett •Dette er for de som har gått læretiden sin. Og som vet å ta sine forholdsregler. •Men samspillet mellom insulindosering og kosthold er det samme. Men, en vesentlig forskjell er at de som regelmessig er aktive, allerede har en vesentlig redusert insulinmengde. •Erfaringer fra sykkelrittet Trondheim-Oslo viste at noen i gruppen fikk redusert insulindoseringen med 30-70% av normaldosen. Mens andre ikke gjorde endringer i det hele tatt. •For noen har de STØRSTE overraskelsen kommet inntil 1½ døgn etterpå. Og da med kraftig føling og sjokk. Blodsukkermåling er også her hjelpemiddelet for å unngå disse overraskelsene.

11 Uforutsette reaksjoner! •Ikke vær redd for at overraskende situasjoner KAN inntreffe. Vær i stedet forberedt på at det skjer endringer med deg når du er fysisk aktiv. •Og hendelsene forbereder du best ved å sjekke blodsukkeret ditt før, undervei og etter dine aktiviteter. Og ta med deg hendelsene som overrasket deg med til legen din og del hendelsene med han/henne! •Ikke la EN uforutsett hendelse ta fra deg gnisten til å fortsette. God fornøyelse! Og husk at øvelse gjør mester!

12 komme i gang Hvis du er lite aktiv fra før, kan bare små endringer gi store helsegevinster. Her er noen råd om aktiviteter i hverdagen: •Gå eller sykle i stedet for å •bruke bil •Ta trappen i stedet for heisen •Må du ta et transportmiddel fra jobben, gå en eller to holdeplasser før du hopper på bussen •Gå eller sykle til butikken i stedet for å bruke bil •Snømåking er styrketrening •Hagearbeid gir god mosjon •Husarbeid og bilvask gir også god mosjon •Barn og barnebarn er spreke treningskamerater. Aking, ballspill, en tur på ski, skøyter eller i svømmebassenget er flott trim •Er du glad i hunder, skaff deg en turkamerat som må •ha mosjon hver dag

13


Laste ned ppt "FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. •Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google