Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva skjer i kroppen ved trening? Ståle Bjørkestøl ELIXIA Under StyrketreningUnder Kondistrening Etter StyrketreningEtter Kondistrening.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva skjer i kroppen ved trening? Ståle Bjørkestøl ELIXIA Under StyrketreningUnder Kondistrening Etter StyrketreningEtter Kondistrening."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva skjer i kroppen ved trening? Ståle Bjørkestøl ELIXIA Under StyrketreningUnder Kondistrening Etter StyrketreningEtter Kondistrening

2 Hva skjer i kroppen under styrketrening? Ståle Bjørkestøl ELIXIA Adrenalin frigjøres Har kroppstempraturen økt Begynner musklene å trettne Har forbrenningen økt Er blodsukkeret halvert Er nerveaktivitetet redusert Etter 30 sekunder Etter 2 minutter Etter 30 minutter Etter 5 minutter Etter 45 minutter Etter 60 minutter

3 Hva skjer i kroppen etter styrketrening? Ståle Bjørkestøl ELIXIA Er pulsen normal igjen Starter restitusjonen Er kroppen klar for ny økt Er straksrestitusjoen ferdig Er musklene uthvilt Er styrken bedre enn før økta Etter 2 minutter Etter 15 minutter Etter 6 timer Etter 60 minutter Etter 24 timer Etter 48 timer Er muskelstørrelsen økt Etter 48 timer

4 Hva skjer i kroppen under kondistrening? Ståle Bjørkestøl ELIXIA Har pulsen økt Har kroppstempraturen økt Begynner musklene å trettne Har forbrenningen økt Er blodsukkeret halvert Er kroppen utmattet Etter 2 minutter Etter 45 minutter Etter 2 minutter Etter 45 minutter Etter 120 minutter

5 Hva skjer i kroppen etter kondistrening? Ståle Bjørkestøl ELIXIA Er pulsen normal igjen Starter restitusjonen Er kroppen klar for ny økt Er straksrestitusjoen ferdig Er musklene uthvilt Etter 5 minutter Etter 15 minutter Etter 6 timer Etter 30 minutter Etter timer

6 Hva skjer i kroppen etter kondistrening? Ståle Bjørkestøl ELIXIA Er blodårenettet bedret Er hjertet sterkere Er mitokondriene flere Er blodverdien høyere Har musklene tilpasset seg Etter 48 timer Etter 2 uker Etter 4 uker

7 Når kommer effekten? Ståle Bjørkestøl ELIXIA Føler du deg mentalt bedre Har kroppen ”lært å trene” Har kroppen forandret seg Er formen merkbart bedre Er effekten ”permanent” Etter 1 økt Etter 4 økter Etter 12 økter Etter 6 økter Etter 30 økter

8 Treningsplanlegging Ståle Bjørkestøl ELIXIA Eksempel: MandagOnsdagFredag Løpe 20 minSpinning-timeLøpe 15 min StyrketreningMage/ryggStyrketrening (40 min)(40 min)

9 Styrketrening Ståle Bjørkestøl ELIXIA Få repetisjoner (4-6) Moderate repetisjoner (8-12) Mange repetisjoner (15-20) Lange serier (over 20) FordelerGod økning av styrke God intensitet på trening, moderat belastning Utholdende styrkeTrening av mage UlemperTung trening, skadefare Kan være vanskelig å oppnå progresjon Lite eller ingen muskeløkning. Lite nytte for annen trening VurderingBeste måte å øke styrke for personer som trener mye God treningsform for mosjonister med ønske om styrke og muskler Utholdende styrketrening for store muskler (eks bein) Til trening av mage etc

10 Treningsplanlegging Ståle Bjørkestøl ELIXIA Høy intensiv (intervalltrening) Moderate intensiv (kontinuerlig min) Lav intensiv (langkjøring + 60 min) Konkurranse FordelerØkning av prestasjonsevne, rask fremgang God helsegevinst, motiverende Viktigste grunnlagstrening for idrettsutøvere Spesifikt, du blir god på det du skal UlemperSlitsomt, skadefare, lite mengdetrening Kan være vanskelig å oppnå progresjon Krever mye tid, kan være demotiverende Slitsomt, krever forberedelse VurderingBra for økning av prestasjonsevne, motiverende God treningsform for mosjonister for kondis og vektreduksjon For idrettsutøvere som vil oppnå gode resultater Skal du konkurrere må du konkurrerer

11 Så er det deres tur… Ståle Bjørkestøl ELIXIA

12 Uke 1Uke 2Uke 3Uke 4Uke 5Uke 6Uke 7Uke 8Uke 9 Løping2x10 min lett 3x8 min midd. 5x6 min tungt 2x20 min midd. 3x15 min tungt Sit-ups20x3 25x3 30x3 Knebøy15x3 12x3 8x3 Roing15x3 12x3 8x3 Benkpress15x3 12x3 8x3 Nedtrekk15x3 12x3 8x3 Push-down15x3 12x3 10x3 (Motstanden skal til enhver tid være så tung at du kun klarer oppsatte repetisjoner) 1 Dagers program

13 Ståle Bjørkestøl ELIXIA Dag 1 LøpingTotalt 25 min intervaller Sit-ups20x3 Knebøy15x3 Markløft15x3 Benkpress15x3 Nedtrekk15x3 Skulderpress15x3 Flyes15x3 Dag 2 GruppetimeTotalt 55 min valgfritt Sit-ups20x3 Rotasjon20x3 Push-ups15x3 Dag 3 LøpingTotalt 40 min rolig Rotasjon20x3 Beinpress15x3 Roing15x3 Bicepscurls15x3 Triceps dips15x3 (variasjon i repetisjoner lik 1 dagers programmet) 3 Dagers program

14 Spørsmål… Ståle Bjørkestøl ELIXIA

15 GET IT DONE ! Ståle Bjørkestøl ELIXIA 


Laste ned ppt "Hva skjer i kroppen ved trening? Ståle Bjørkestøl ELIXIA Under StyrketreningUnder Kondistrening Etter StyrketreningEtter Kondistrening."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google