Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Pleiere som garantist for kvalitet i pleie- og omsorg til alvorlig syke og hjelpetrengende gamle? Marit Kirkevold, Universitetet i Oslo.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Pleiere som garantist for kvalitet i pleie- og omsorg til alvorlig syke og hjelpetrengende gamle? Marit Kirkevold, Universitetet i Oslo."— Utskrift av presentasjonen:

1 Pleiere som garantist for kvalitet i pleie- og omsorg til alvorlig syke og hjelpetrengende gamle? Marit Kirkevold, Universitetet i Oslo

2  Kan pleiere være garantister for kvalitet?  Hva er god pleie og behandling for alvorlig syke og hjelpetrengende gamle?  Hvilken betydning har pleiere for kvalitet?

3 Konsistens Koordinering Omfang (kvantitet) av pleie Pleie- og omsorgspraksiser Pleie- og omsorgsprosesser Beboer ”resultater” (Pleie- kvalitet) ++Antall Personell, +++Stabilitet,++ Antall profesjonelt personell Beboers helsetilstand, demografi 0Antall Personell, 0Stabilitet, +++Antall profesjonelt personell +++Antall Personell, Stabilitet, Antall profesjonelt personell +Antall Personell, ++Stabilitet, +++Antall profesjonelt personell Institusjonell kontekst og ”markedssituasjon” (Fra Castle & Engberg 2008)

4 Integritet (og trussel mot integritet).... … må forstås ut fra tre grunnleggende sammenhenger - mellom:  integritet og helse og sykdom,  integritet og avhengighet og  integritet og selvbestemmelse (Anderson 1996) Integritet Helse og sykdom AvhengighetSelvbestemmelse

5 Trusler mot den gamles integritet  Manglende anerkjennelse av personen (objektivisering)  Manglende respekt for selvbestemmelse  Manglende anerkjennelse av den gamles erfaringer, ønsker og kompetanse  Invasjon av personlig territorium (kropp, personlig informasjon, eiendeler, rom)  Latterliggjøring (Kihlgren & Thorsen, 1996, 1998, Randers, Olson, Mattiasson 2000, 2002, 2003)

6 Sårbarhet for krenkelser av integritet Eldre hjelpetrengende mennesker er spesielt utsatt for trusler mot og krenkelser av sin integritet fordi  de er avhengig av pleiepersonalets hjelp, tid, kompetanse og personlige holdninger  alderdomstegn, sykdom og funksjonssvikt kan stå i veien for at hjelperen ser personen som den han er og har vært  hjelpere har adgang til den eldres rom eller hjem uten at den eldre kan kontrollere når, og hvor ofte dette skjer  de har ikke nødvendigvis den styrke og kraft som gjør at de kan motstå andres maktbruk

7 Pasienten som (kropp og) person Pasientens personlige rom/sfære/territorium Pasienten som sosialt individ Hoveddimensjoner i pasientens integritet UVI, trykksår, vekttap, fall, kontrakturer, medikamentfeilsyst ematisk vurdering av helse, funksjon, indivuduell tilpasning …. Medbestemmelse, ivaretagelse av kompetanse, kjenne som person, uttrykke aktelse, vennlighet, ”kjærlighet”….. Sykehjem som ”hjem” (privatliv, kontroll, fellesskap)? Fellesskap vs kollektivitet Sosial rang og orden Familie, venner vs. Sosiale relasjoner med medbeboere..

8 Konsistens Koordinering Omfang (kvantitet) av pleie Pleie- og omsorgspraksiser Pleie- og omsorgsprosesser Beboer ”resultater” (Pleie- kvalitet) ++Antall Personell, +++Stabilitet,++ Antall profesjonelt personell Beboers helsetilstand, demografi 0Antall Personell, 0Stabilitet, +++Antall profesjonelt personell +++Antall Personell, Stabilitet, Antall profesjonelt personell +Antall Personell, ++Stabilitet, +++Antall profesjonelt personell Institusjonell kontekst og ”markedssituasjon” (Fra Castle & Engberg 2008)

9 Sykehjemskvalitet og personellsammensetning*  Sammenligning av sykehjem med hhv gode, gjennomsnittlige og dårlige pasientresultater viste at to faktorer var avgjørende for kvaliteten: – Grunnleggende pleie- og omsorg gjennomføres konsekvent på en god måte (ambulering, væske/ernæring, eliminasjon, hud og smertehåndtering) – Konsekvent klinisk sykepleiefaglig så vel som administrativt lederskap, bruk av team – og gruppeprosesser, – Aktivt kvalitetsutviklingsprogram * Rantz, Hicks m.fl. (2004). The Gerontologist.

10 Forutsetninger for å kunne bidra til pleie, omsorg (og behandling) av god kvalitet  Tilstrekkelig antall med pleiere (4.55 timer/beboer, inkl t/b med ”licensed” personell)*  Riktig kombinasjon av pleiere (kompetanseprofil)  Kontinuerlig kompetanseutvikling (formell, uformell opplæring, veiledning) -- lære det en kan! Og lære det en ikke kan  Arbeide i en omsorgskultur -- bli tatt vare på og sett som nøkkelpersonell (i hverdagen!!!!) (*Harrison m. fl. 2000)

11


Laste ned ppt "Pleiere som garantist for kvalitet i pleie- og omsorg til alvorlig syke og hjelpetrengende gamle? Marit Kirkevold, Universitetet i Oslo."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google