Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie."— Utskrift av presentasjonen:

1 Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie

2 Metoder  Vi prøver stadig nye  Noen lykkes - andre ikke  20% avhenger av metoden og 80% avhenger av den som bruker den  Det finnes ingen bevis på at noen metoder er bedre enn andre  Krever lydige medarbeidere

3 Fagpersonlig utvikling  I alt profesjonelt arbeid spiller fagpersonens utstråling, væremåte og gjennomslagskraft en viktig rolle.  Vi må undersøke, erkjenne og bearbeide de tanke og handlingsmønstre som hemmer oss i å realisere vårt faglige engasjement og potensial i relasjon til andre

4 Fagpersonlig kompetanse  Summen av pedagogens formidlingskompetanse og relasjonskompetanse

5 Hva er en god lærer/leder  Styrings/ledelse kompetanse  Akademisk kompetanse  Didaktisk kompetanse  Relasjonskompetanse

6 Anerkjennede pedagogikk  Ingen metode- men en måte å være på  FRA lydighet til ansvarlighet

7 Lydighet vs ulydighet  Lydighet vs ANSVARLIGHET  Et lydig menneske er ikke et sunt menneske  Fra begrensning (kontroll og makt)  Til avgrensning (kontakt og respekt)

8 Respekt?  Læreren/lederen må Ha respekt før han kan få respekt  ”hva må jeg gjøre for at du føler jeg behandler deg med respekt?”

9 Subjekt-subjekt  Fra subjekt -objekt relasjon (Hvordan skal jeg få mitt til å komme til å få barnet hjem til avtalt tid)  Til subjekt - subjekt relasjon

10 Verdiforstillinger  Å SE barn  Lederskap (hvordan praktisere uten å krenke)  Autensistet (ikke rollespill, men ekte liv)  Ansvar

11  Spør ikke: HVA ER GODT FOR BARN, men heller HVA ER GODT FOR RELASJONEN Barn har det aldri bedre enn de voksne (eks. American airlines-fish)

12 Eks, Mobbing  Når man retter innsatsen mot en av partene så bli det en Fiasko  Som å behandle parforhold- du snakker ikke bare med ham- uten å møte konen

13 Å være et forbilde  Vi sier vi skal være et positivt forbilde  UMULIG  Du er et forbilde, både positivt og negativt

14 Anerkjennelse  Å anerkjenne er ikke ord som:  Jeg ser at du....  Jeg hører hva du sier....  DETTE ER TILLÆRTE ORD.  Hvis du virkelig SER eller HØRER så trenger du ikke drive reklame for det.

15  Godkjennelse - anerkjennelse  Ytrestyring - Indrestyring  Lav selvfølelse - selvfølelse  Du utsagn - jeg utsagn

16 Det pedagogiske språk  Vurderende, evaluerende eller kritiserende  Dert er upersonlig, forholder seg primært til atferd og det barnet ikk ER eller KAN ennå.  Vi forlanger at motparten skal være sårbar, mens vi gjemer oss bak det pedagogiske språket

17 Vi har mange språk  Det sosiale språk  Det akademiske språk  Fagspråket  Det litterære språk  Fagspråket  Det personlige språk

18 Belønning og straff  Smilie, stjerner, penger, lappen  Hvis man skal se det etiske- Prøv det samme på de voksne (eks. Partneren)

19 Man kan ikke forandre seg som menneske før en aksepterer seg selv som man er  Tren på å se på ungene DER DE ER  Barn /unge skal gjøre erfaringer selv, men ikke alene


Laste ned ppt "Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google