Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nasjonal transportplan 2014-2023 Politisk møte med Samferdselsdepartementet 20.03.2012

2 Økonomisk ramme må påplusses minst 45% av planramma, slik at nye vegprosjekt kan prioriteres samtidig som vedlikeholdet styrkes 13.11.2016Møte med Statsråden 20.03.20122

3 Økte rammer til fylkeskommunene Økning rammetilskudd til samferdselsformål i fylkeskommunene ◦For driftskontraktene må økningen være tilsvarende økningen på statlig vegnett ◦Etatsforslaget s 71: «Prisøkningen har vært høyere enn kompensasjonen som er gitt i de årlige rammetilskuddene til fylkeskommunene» ◦Fjerne etterslep med spesiell vekt på tunnel, bru og ferjekaier -Eget program (s 71 i etatsforslaget) 13.11.2016Møte med Statsråden 20.03.20123

4 13.11.2016Møte med Statsråden 20.03.20124 Kostnadsøkning kollektivtrafikk må kompenseres Sitat Etatsforslag s 72: «Fylkeskommunenes kostnader til drift av kollektivtilbudet har økt med 54 prosent siden 2005, mest på grunn av økt trafikkvolum og økte driftskostnader for kjøretøyene. Skatteinntekter og overførte statlige midler har økt med 30 prosent. Billettinntektene har økt med langt mindre» Underfinansiert kollektivtrafikk

5 E6 Trondheimsvegen Viktigste vegprosjektet for Trøndelagsfylkene Kontinuerlig framdrift på hele strekningen Oppland gr. – Trondheim viktig Strekningen E6, Korporals bru - Vindalsliene må prioriteres i forslaget til NTP 2014 - 2023. Stortinget bevilget prosjekteringsmidler i statsbudsjettet for 2012 med sikte på anleggsstart i 2013. Avgjørende å få oppstartsbevilgning i 2013 Det må følges opp med sluttføring i første periode i NTP 2014 - 2023. Strekningen er regulert og avgjørende for at bompengesøknaden for Trondheimsveien kan fullføres. Nødvendig å få inn prosjektet i første periode, 2014-18, ligger kun inne i + 45 alternativet Enighet om bompengeløsning i alle kommunene 13.11.2016Møte med Statsråden 20.03.20125

6 Jernbane Fylkene støtter satsingen på IC- triangelet som prioritet 1 i utvikling av høyhastighetsnettet. Avgjørende med fler/lengere krysningsspor på Dovrebanen for å øke godskapasiteten Elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen må prioriteres i første del av planperioden 13.11.2016Møte med Statsråden 20.03.20126

7 Fylka i region Vest og Midt står bak ferjefri E39 Et eksportretta og kompetansekrevende næringsliv er avhengig gode kommunikasjoner E39 er hovedpulsåra fra Midt-Norge og nedover hele Vestlandet til Kristiansand. Vi har store behov for å oppgradere denne vegen og noen år fram i tid bør den vere ferjefri Prosjektfinansiering med gode renteordninger av E39 må vurderes 13.11.2016Møte med Statsråden 20.03.20127

8 Godstransport over på sjø og bane Staten må legge til rette for utvikling av stamnettshavnene i regionen Styrking av sjøtransportens konkurranseevne Framtidsretta rollefordeling mellom havnene Utvikling av gode logistikknutepunkt Utvikle vegnettet slik at det bidrar til optimal intermodalitet Endre avgiftsregimet for å få mer transport fra veg til sjø Redusere utslipp fra skipstrafikk 13.11.2016Møte med Statsråden 20.03.20128

9 Rassikring Store utfordringer på fylkesvegnettet For å sikre vegene våre er det nødvendig å øke rassikrings- potten – jf. krav fra nasjonal rassikringsgruppe til 2 mrd. årlig Dyrt beredskapsopplegg i forhold til rassutsatte strekninger 13.11.2016Møte med Statsråden 20.03.20129

10 Planlegging av store prosjekt 1.Teknisk-økonomisk Utredning 2.KVU (konseptvalgutredning) 3.KS1 (ekstern kvalitetsikring 1) 4.Konsekvensutredning 5.Kommunedelplan 6.Reguleringsplan 7.Finansieringsplan 8.KS2 (ekstern kvalitetsikring 2) 9.Stortingsproposisjon om bompengefinansiering 10.Byggeplan 10-15 år med planlegging 13.11.2016Regionsmøte Naf Utfordring Planleggingskapasitet og planleggingstid Stort planleggingsbehov Mange prosjekt blir ikke planavklart i tide Store mindreforbruk pga. forsinkelser Bestilling må skje tidligere Planleggingskapasitet

11 Andre viktige punkt for fylkeskommunene i region midt Elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen Bedre standard riksvegferjene (grunnet stor trafikkvekst) Støtter satsing på kollektivtrafikk i by (drift og investering) Fylkeskommunene bør få helhetlig ansvar for kjøp av transporttjenester 13.11.2016Møte med Statsråden 20.03.201211


Laste ned ppt "Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google