Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertInger-Lise Eggen Endret for 8 år siden
1
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre
2
Stykkevis og delt planlegging og utbygging Finansiering avhengig av årlige statsbudsjett E18 i Vestfold – 100 km stykket opp i 8 biter og bygget ut over 22 år. Hvor lenge har E 6 Sør vært inne på NTP uten at det har skjedd noe? Etter gjeldende NTP: ikke ferdig før i 2032! Hva som har vært hittil: Stykkevis og delt veibygging TV2 21.03.13
3
Effektiv utbygging, forutsigbar finansiering Strekningsvis og helt, ikke stykkevis og delt Ansvar for utbygging og drift og vedlikehold Ytre ramme = TEN-T – nettet Oppstartsportefølge – firefelts hovedveier Finansiering med statlige midler og bompenger 130 mrd / 20 år Rulleres i forbindelse med NTP Driftskreditt som sikrer fleksibilitet Veiselskap
7
530 km med vei - hovedsakelig utbygging til firefelts motorvei. Det er få prosjekter som ligger så langt frem som Melhus – Ulsberg. Dersom lokale myndigheter er enige om trasevalg styrker det muligheten for rask oppstart ytterligere. Selskapet har ingen snarveier for trasevalg – må basere seg på lokal enighet Veiselskapet sin portefølje
8
Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet har gitt klar beskjed om at ikke noe planlegging skal stoppe opp på grunn av etableringen av veiselskapet. Akkurat hvordan overføring av strekningsansvar mellom selskap og vegvesen skal skje, jobber vi med for å finne den mest hensiktsmessige måte for å sikre. Dette detaljarbeidet skal gå i gang så snart stortinget har gitt grønt lys for selskapet. Veiene skal bygges raskest mulig! Planlegging av E 6 Sør – Trondheimsveien skal ha fullt trykk!! Arbeidet skal ikke stoppes !
9
Utbyggingen vil gi mange arbeidsplasser Entreprenører Transportbransjen Overnatting Serveringssteder/butikker Velferd-/fritidsaktiviteter Trønderske bedrifter bør organisere seg strategisk Nyttig erfaring og kompetanse for andre oppdrag Utbyggingen viktig for næringslivet
10
Trøndelag har lederen av Transportkomiteen – Linda! Har gitt oss 2 av 7 prosjekt i oppstartsporteføljen til veiselskapet Vi må sørge for at Linda har de beste argumenter og det mest bryteklare prosjektet Lokal uenighet – utsatte planer – utsatt prosjekt! Vi har sjefen i Transportkomiteen
11
Kommuner og fylkeskommune har gjort en imponerende jobb med å stå samlet – jobben må fortsette! Unngå utsettelser – fortsatt likelydende forslag! Vindalsliene – Korporals bru har fått oppstartsmidler – viktig argument for å komme frem i køen. Jobber for å få behandlet bompengesøknaden så raskt som mulig! Det er viktigere når gravemaskinene drar enn når de kommer. Vi må stå samlet!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.