Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRebecca Rød Endret for 7 år siden
1
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT LiNK – hva er det? Modeller – utfordringer og erfaringer Hva bør en nasjonal helhetlig strategi inneholde?
2
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 LiNK – hva er det? IKT-utviklingsprogram i Numedal og Kongsberg 5 prosjektområder Teledemokrati Kunnskap og kompetanse Interkommunal samhandling Utvikling av nettbaserte tjenester – E-handel Høyhastighetsnett Går ut 2001
3
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Erfaringsgrunnlag 1 Tiltakene må forankres lokalt – skolenivå Opplæring av lokale instruktører er viktig Fordel med standardisering av materiell etc. En strategi for spredning er nødvendig Det må forankres hos skoleledelsen Modulbasert opplegg forankret i en kommunal strategi gir positiv virkning Støtteapparat i form av nettverksgrupper etc. er viktig
4
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Erfaringsgrunnlag 2 Tilgang til PC med modem hjemme er en helt sentral faktor for å lykkes Erfaringer fra høgskolene: Lærere tar teknologien i bruk når de ser nytten Det bør knyttes til fag Bruken må bort fra datalabben Bruken må alminneliggjøres Det må være obligatorisk Man bør jobbe i arbeidslag på egen skole
5
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 LiNK`s strategi 1 ”Lære for å bruke” Gjennomført kartlegging Bruk av WiT – cd-rom, nettbasert Opplæring av 25 WiT-instruktører Kurslokaler i alle kommunene med lydkort etc. Skoleavtale i bruk av WiT for lærere og elever
6
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 LiNK`s strategi 2 ” Bruke for å lære” Valg av modell – ITiS fra Sverige Arbeidslag Fleksibel læring Emneovergripende Logg Seminarserie Rapport 90 timer Eget nettsted - Blackboard Samarbeid med Høgskolen i Buskerud (HiBu) To pilotskoler
7
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 LiNK`s strategi 3 Kurs for skoleledere – 2 samlinger Utdanning av IKT-ped. veiledere I samarbeid med Høgskolen i Volda 10 vekt-tall IT1 for lærere Regionale samlinger – 5 Eget nettsted – Blackboard Skoleveven – eget IKT-ped. nettsted Skoleveven NELLINK – et bibliotekprosjekt Kurs –”Pedagogikk i praksis for fleksibel læring”
8
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Erfaringer så langt 1 Det er viktig å forankre lokalt på skolenivå Tar tid Informasjon er viktig Skoleleders rolle Kontaktperson på hver skole WiT-instruktørene er viktige I den enkelte kommune/skole Kurs for lokalsamfunnet/næringsliv
9
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Erfaringer så langt 2 Spredning av erfaringene er viktig – skoleveven Skolelederne er kritisk – de må brenne for dette Støtteapparatet er viktig Kompetansesentra i alle kommunene Nettverksgrupper som kommuniserer og samles Tilgang til maskin hjemme er viktig Men hva er tilgang? Tid – 90 timer – fra årsverket 3 års-planer i hver kommune
10
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Nasjonal strategi? Ja!!! – men hva bør den inneholde?
11
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Forslag til nasjonal strategi 1 En felles nasjonal satsing En sentral driftsorganisasjon Kompetanseutviklingen bør skje på den enkelte skole Fleksibelt opplæringstilbud Kompetanseutviklingen bør skje i arbeidslag Det bør utvikles ressurser på nettet Det bør brukes veiledere Legge vekt på det pedagogiske
12
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Forslag til nasjonal strategi 2 Ta utgangspunkt i lærernes ståsted Integrere opplæringen med lærernes praksis i skolen Skoleledernes rolle bør fremheves Det bør være en kombinasjon av samlinger og nettbasert opplæring Lærerne bør prøve ut opplegg i egen praksis En felles modell for grunnskolen, videregående skole og allmennlærerutdanningen
13
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Hva gjør KUF? De vil satse på en nasjonal satsing De vil satse på en egen norsk modell med utgangspunkt i den danske Skole-IT-satsingendanske Skole-IT-satsingen Trolig pilotfase 2001/2002 Full gjennomføring fra 2002/2003
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.