Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise."— Utskrift av presentasjonen:

1 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise

2 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Inspirasjonsseminar i Rogaland-Sør , ”Hvordan lykkes med utviklingen av digital kompetanse”? Vibeke Guttormsgaard Marit C Synnevåg Tove Kristiansen

3 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 3Rogaland II7/5/2014 ITU – forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning  Nasjonal FoU-enhet ved UiO  Forskningsfeltet: Digital kompetanse  Formidling og utviklingsprosjekter  Premissleverandør  Nettverk

4 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 4Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise Visjonært prosjekt Uendelige prosesser Kreativitet Asymmetri Attraksjon

5 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 5Rogaland II7/5/2014 En arena En arena for kunnskapsdeling Kilde:

6 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 6Rogaland II7/5/2014 Målsetting:” Innovative skoler og skoleledere”  Skolens ledere skal aktivt forstå hvordan en bruker IKT for å oppnå skolens mål  Skolens ledere skal aktivt følge opp lærernes bruk av IKT.  Skolens ledere skal være pådrivere i bruk av IKT i skolen og stimulere til nytenkning og kreativitet blant lærere og elever.  Skolens ledere skal legge forholdene til rette for kompetanseutvikling innen IKT for lærerne.  Skolen skal fokusere på den pedagogiske anvendelse av IKT. KILDE: IKT-strategien i Rogaland , kap om digital kompetanse

7 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 7Rogaland II7/5/ min. summeoppgave  Hva innebærer digital kompetanse for deg som skoleleder?  Notèr dine assosiasjoner på gule lapper  Summing om dette i gruppen

8 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 8Rogaland II7/5/2014 Hva er digital kompetanse?

9 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 9Rogaland II7/5/2014 Digital skole hver dag 2005

10 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 10Rogaland II7/5/2014 Og i samme gate om helhetlig satsing på digital kompetanse 2005  PILOT  ”Skolen har ulike måter å forholde seg til et utviklingsforløp. De er derfor ingen oppskrift på hvordan man skal oppnå en vellykket innføring av IKT”  Endringsberedskap  Skolelederen som endringsagent

11 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 11Rogaland II7/5/2014 ”Om dei digitale straumdraga……”  Fokus på lærerens digitale kompetanse  ”Screenagers” som trenger digitale portvakter og heisførere  ”Læraren må bli flytande i teknologi” 2007

12 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 12Rogaland II7/5/2014 Digital kompetanse og helhetlig skoleutvikling  Økologisk modell for skoleutvikling  Skolekulturens betydning!!  Vekselvirkning mellom ulike faktorer:  Historiske  Institusjonelle  Organisatoriske  Økonomiske  Sosiale  Politiske  Individuelle 2001

13 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 13Rogaland II7/5/2014 Barn og unges nettbruk  96 prosent bruker Internett daglig  70 prosent deltar i nettsamfunn (av typen Facebook eller Nettby)  66 prosent kommuniserer via øyeblikksmeldinger som MSN Messenger og lignende tjenester. UiO/IMK og ITU om åringer(2008)  Den digitale dannelsen  Nettvett  Kritiske holdninger

14 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 14Rogaland II7/5/2014 Dubestemmer.no

15 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 15Rogaland II7/5/2014 Det digitale kompetansehjulet

16 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 16Rogaland II7/5/2014 Utstyr og nettkopling Drift og sikkerhet Innkjøpskompetanse Lærerne Skolelederne Integrasjon Helhet Digitalt kompetente lærerutdannere og nyutdannede lærere Internt Eksternt Digitale læringsressurser Digitale lærings- plattformer Digital vurdering

17 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 17Rogaland II7/5/2014 Hva slags hjul trenger dere?

18 F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 18Rogaland II7/5/2014 Gruppeoppgave  Hva er gyldigheten av det digitale kompetansehjulet sett i lys av egne erfaringer?  Plassér de gule lappene på hjulet og flip-overs ….eller velg en annen modell for å vise deres erfaringer


Laste ned ppt "F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google