Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSofie Holte Endret for 9 år siden
1
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise
2
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Inspirasjonsseminar i Rogaland-Sør 17.09.08, ”Hvordan lykkes med utviklingen av digital kompetanse”? Vibeke Guttormsgaard Marit C Synnevåg Tove Kristiansen
3
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 3Rogaland II7/5/2014 ITU – forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning Nasjonal FoU-enhet ved UiO Forskningsfeltet: Digital kompetanse Formidling og utviklingsprosjekter Premissleverandør Nettverk
4
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 4Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise Visjonært prosjekt Uendelige prosesser Kreativitet Asymmetri Attraksjon
5
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 5Rogaland II7/5/2014 En arena En arena for kunnskapsdeling Kilde: http://media.aftenposten.no/archive/00745/CHINA___katedral_ti_745616s.jpg
6
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 6Rogaland II7/5/2014 Målsetting:” Innovative skoler og skoleledere” Skolens ledere skal aktivt forstå hvordan en bruker IKT for å oppnå skolens mål Skolens ledere skal aktivt følge opp lærernes bruk av IKT. Skolens ledere skal være pådrivere i bruk av IKT i skolen og stimulere til nytenkning og kreativitet blant lærere og elever. Skolens ledere skal legge forholdene til rette for kompetanseutvikling innen IKT for lærerne. Skolen skal fokusere på den pedagogiske anvendelse av IKT. KILDE: IKT-strategien i Rogaland 2008-2010, kap 3.8.1 om digital kompetanse
7
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 7Rogaland II7/5/2014 10 min. summeoppgave Hva innebærer digital kompetanse for deg som skoleleder? Notèr dine assosiasjoner på gule lapper Summing om dette i gruppen
8
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 8Rogaland II7/5/2014 Hva er digital kompetanse?
9
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 9Rogaland II7/5/2014 Digital skole hver dag 2005
10
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 10Rogaland II7/5/2014 Og i samme gate om helhetlig satsing på digital kompetanse 2005 PILOT 1999-2003 ”Skolen har ulike måter å forholde seg til et utviklingsforløp. De er derfor ingen oppskrift på hvordan man skal oppnå en vellykket innføring av IKT” Endringsberedskap Skolelederen som endringsagent
11
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 11Rogaland II7/5/2014 ”Om dei digitale straumdraga……” Fokus på lærerens digitale kompetanse ”Screenagers” som trenger digitale portvakter og heisførere ”Læraren må bli flytande i teknologi” 2007
12
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 12Rogaland II7/5/2014 Digital kompetanse og helhetlig skoleutvikling Økologisk modell for skoleutvikling Skolekulturens betydning!! Vekselvirkning mellom ulike faktorer: Historiske Institusjonelle Organisatoriske Økonomiske Sosiale Politiske Individuelle 2001
13
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 13Rogaland II7/5/2014 Barn og unges nettbruk 96 prosent bruker Internett daglig 70 prosent deltar i nettsamfunn (av typen Facebook eller Nettby) 66 prosent kommuniserer via øyeblikksmeldinger som MSN Messenger og lignende tjenester. UiO/IMK og ITU om 16-19 åringer(2008) Den digitale dannelsen Nettvett Kritiske holdninger
14
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 14Rogaland II7/5/2014 Dubestemmer.no
15
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 15Rogaland II7/5/2014 Det digitale kompetansehjulet
16
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 16Rogaland II7/5/2014 Utstyr og nettkopling Drift og sikkerhet Innkjøpskompetanse Lærerne Skolelederne Integrasjon Helhet Digitalt kompetente lærerutdannere og nyutdannede lærere Internt Eksternt Digitale læringsressurser Digitale lærings- plattformer Digital vurdering
17
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 17Rogaland II7/5/2014 Hva slags hjul trenger dere?
18
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 18Rogaland II7/5/2014 Gruppeoppgave Hva er gyldigheten av det digitale kompetansehjulet sett i lys av egne erfaringer? Plassér de gule lappene på hjulet og flip-overs ….eller velg en annen modell for å vise deres erfaringer
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.