Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJørgen Helle Endret for 9 år siden
1
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital kompetanse i skolen? Marianne Skogerbø
2
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 2 Foredragets innhold Om prosjektet: Digitale læringsplattformer - en mulig katalysator for digital kompetanse i grunnopplæringen - om pedagogisk nytteverdi og utviklingstrekk Undersøkelse om LMS- bruk i grunnopplæringen LMS-enes status og rolle i grunnopplæringen
3
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 3 Hva vet vi om skolenes bruk av LMS? ”Me planlegger å bruke LMS på onsdager” Kilde: Lærer ved PILOT- skole
4
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 4 LMS L earning M anagement S ystem
5
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 5 Hva er et LMS? Et LMS er et utvalg av verktøy for å støtte læringsaktiviteter og administrasjonen av dem. Verktøyene er teknisk integrert i en felles omgivelse med en felles database og har derfor delt tilgang til dokumenter, statusinformasjon og annen informasjon. De er videre presentert i et enhetlig webbasert brukergrensesnitt, hvor de opptrer visuelt og logisk konsistent overfor brukeren.
6
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 6 Hvor mange skoler har LMS? Grunnskoler 17% Videregående skoler 96% (Tall fra 2005)
7
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 7 Bakgrunn for oppdraget/studien Den store og raske utbredelsen av LMS Aktualisert av Kunnskapsløftet Behov for kunnskap om merverdi når det gjelder: Økonomi Organisasjon Pedagogikk
8
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 8 UFD/KD bestilling til Utdanningsdirektoratet: Kunnskapsdannelse og funksjonskrav knyttet til bruk av digitale læringsplattformer
9
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 9 Prosjektorganisering Utdanningsdirektoratet hadde prosjektledelse i samarbeid med: eStandard prosjektet ITU - spesielt ansvar for delprosjektet: •Eksempler på bruk av digitale læringsplattformer i grunnopplæringen
10
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 10 Rapporten bygger på: Underlagsdokument om teknologiske og markedsmessige utviklingstrekk Bidrag fra eStandard prosjektet Studie av LMS-bruk ved tre skoler Hovedansvar ITU
11
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 11 Metode LMS-studien Utvalg: skoler med god pedagogisk bruk av IKT og LMS Skolene valgte selv informanter Spredning i skolenivå og type LMS Kvalitative halvstrukturerte fokusgruppeintervjuer Elever Lærere Skoleleder og/eller IKT-ansvarlig
12
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 12 Mål med LMS-studien Få innsikt i og kunnskap om hvordan LMS brukes i skolehverdagen
13
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 13 Studie av bruk av LMS i grunnopplæringen Åskollen barneskole Flesberg skole Nesodden videregående skole
14
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 14 Åskollen skole ”Da hun på et morgenmøte sa: ”dette er lettvint altså, og det går mye fortere” - da hadde vi lagt det store egget.” Rektor ved Åskollen skole
15
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 15 Åskollen skole Alle lærerne har hver sin bærbare PC Ledelsen positiv tilrettelegger Hovedmål: alle lærere personlige IKT brukere Delmål 1: trygge pedagogiske brukere av IKT Delmål 2: innovative brukere av IKT Kompetanseheving IKT-utvalg/ressursgruppe bidrar med kursing og kollegaveiledning LMS brukes i kombinasjon med internettresursser
16
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 16 Flesberg skole ”Data er en stor del av hverdagen til de unge. De kan utrolig mye, og da må jo vi henge med og legge til rette. Det blir jo helt håpløst om vi skal sitte med gamle metoder og ikke tilpasse oss.” Lærer ved Flesberg skole
17
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 17 Flesberg skole Målsetting: alle på skolen skal delta i IKT satsingen Skoleeier og skolens ledelse har prioritert datautstyr og infrastruktur Alle lærerne deltok på LærerIKT Medførte midlertidig positivt engasjement blant lærerne Bærbar PC til alle lærerne var avgjørende Omorganisering av skolehverdagen: Alle periodeplaner inneholder noen digitale elementer Informasjon til lærerne kun i LMS
18
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 18 Nesodden videregående skole ”Det er en symbiose her. Nå i 2006 kan vi si at den bærbare PC-en er avhengig av it´s learning, og it´s learning er avhenig av den bærbare PC-en.” Rektor ved Nesodden vgs
19
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 19 Nesodden videregående skole Alle elever og lærere har hver sin bærbare PC Store administrative fordeler ved LMS Pedagogisk bruk tar tid Tilgjengelighet er avgjørende for pedagogisk bruk av IKT/LMS
20
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 20 Hva med læringsresultatene? Læringsresultatene bedres totalt sett Tendens til bedre resultater for sterke elever Mappevurdering positiv effekt på svake elever Avhengig av tilpasset og bevisst bruk Motivasjon øker
21
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 21 Hvordan brukes LMS i grunnopplæringen? Avgjørende at lærerne er personlige IKT brukere LMS har vært en utløsende faktor for IKT-bruken Skolene er meget positive til å bruke LMS De administrative fordelene dominerer Behov for bedre tilgang på digitale læringsressurser Tendens til positiv effekt på læringsresultatene Oppsummering av hovedfunn
22
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 22 Viktigheten av LMS for skolenes arbeid med digital kompetanse Resultater av spørreundersøkelse blant 100 rektorer 27.-29 sept. 06
23
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 23 Utfordringer ved LMS i skolen LMS kan oppleves som lukket og begrensende Pedagogisk bruk - administrativ bruk dominerer Digitalt innhold / digitale læringsressurser LMS ikke nok alene Kontrast til utviklingen av Internett (Web 2.0) Utfordringer
24
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 24 Hva med LMS og 2. generasjon Internett (web2.0)? Utfordringer:
25
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 25 Oppsummering LMS-ene har spilt en viktig rolle i skolenes arbeid med IKT Pedagogisk nytteverdi avhengig av tilpasset og målrettet bruk LMS er ikke nok i seg selv for å oppfylle kravene i Kunnskapsløftet!
26
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 26 Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.