IHR-studier Informasjon om status, Det juridiske fakultet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Advertisements

30. juli 2013 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
«Forbedringsprosess(en)»
Prioriteringer i fakultetsadministrasjonen
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Status, verdistrømmer, kartlegging
Allmøte, UV-fakultetet, IHR – Studier: Status, verdistrømmer, kartlegging
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
IHR-Studier Rapportering 1. mai 2011 Endelig versjon.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
29. juli 2014 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
Til direktørnettverket 30. mars 2011 IHR-studier: Kartlegging av verdistrømmer.
Instituttledermøtet Ragnhild Kobro Runde (med gode innspill fra studieplan/studieweb og ifi-studadm) UTKAST Tidsplan InterAct.
IHR – Studier Status – videre arbeid med prioriterte områder og ”andre mindre tiltak”
Status: Utkast sendt IHR-sekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Bakgrunn Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Avgrensning:
Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier - med dokumentasjon.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
IHR – Studier Referansegruppe – nettverksmøte for studieledere 25. november 2011 – Jenny Nornes.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
IHR-studier dokumentasjon IHR-studier – kartlegging av ressursbruk.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR – studier, Gruppe 2; Studentmobilitet Inn- og utreisende Leveranse til plangruppe i henhold til: Milepæl 6 Dato: Bearbeidet: Status: Aktørstatus:
Status: Under arbeid Arbeidsgruppe: 2 Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar Leangkollen sept 2011.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse deltakere Studentmobilitet: innpassing og godkjenning Lederen for arbeidsgruppen er bedt om å.
IHR – studier, Gruppe 2; Studentmobilitet Lokalopptak Leveranse til plangruppe i henhold til: Milepæl 4 Dato: Bearbeidet: Status: Mottatt.
IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase – Jenny Nornes.
IHR-Studier Mal rapportering 1. mai 2011 Versjon til Implement forut for workshop 27. april.
1 Prosjektopplegg-A3 for: Studentmobilitet – godkjenning og innpassing, gruppe 1 Eier: Universitetsdirektøren, UiO Dato: 21,september 2011 Studenter er.
IHR-Studier Mal rapportering 1. mai 2011 Versjon til Implement forut for workshop 27. april.
IHR – Studier Stockholms universitet – Jenny Nornes.
IHR – Studier Møte med studentene v/ Jenny Nornes.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Redesign lokalopptak Forslag Camilla & Åshild.
Redesign lokalopptak Forslag Camilla & Åshild.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse Be arbeidsgruppelederne samle sammen tall: –Overordnede volumtall for de ulike feltene –Identifisere.
IHR – Studier Status – videre arbeid Foreløpig organisering H11 Plangruppe IHR-studier: Leder: Jenny Nornes (SV/STA) Plangruppedokumentarist:
IHR - Studieadministrasjon Prosesser innen studieadministrasjon Oppsummering fra møter i prosjektgruppen og , oppdatert
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
IHR-studier og erfaring med Lean
UTKAST Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier Hovedfokus: høst 2011.
IHR – Studier Studieadministrasjonsmøte, SV
IHR-studier SFB-Workshop 2: 10. juni 2011 Rom 754 Eilert Sundts hus.
Innspill til Monica i forkant av direktørseminar 5-6. mai IHR-studier.
Hva er IHR – Studier? Sommer Hva er målet med IHR-prosessen? UiO skal videreutvikle en effektiv og profesjonell forvaltning og administrasjon som.
IHR – Studier Hva er gjort? Hva skjer fremover?
IHR – Studier Internseminar, Studieavdelingen
IHR – Studier Oppstartseminar, Leangkollen
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO En oppsummering av brukerbygging Student-IT for høsten 2002 Universitetet i Oslo.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Årshjul for FUS (med henblikk på 2017/18)
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Oppsummering og veien videre
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Presentasjon for Studiekomiteen
Studieledernettverket 15. februar 2019
Oppfølging STUA seminar i februar
Utskrift av presentasjonen:

IHR-studier Informasjon om status, Det juridiske fakultet 23 .august 2011 IHR-studier Informasjon om status, Det juridiske fakultet Plangruppeleder Jenny Nornes

Vi skal ikke gjøre en Titanic! Vi må finne dypstrukturen Det som ligger under overflaten vil ofte være det som gir styringskraft og retning Det eksisterende skal ikke nedkjempes men forbedres: Hvordan kan vi mobilisere utviklings- og endringskraft gjennom å bygge på eksisterende normer og verdier? Tenk litt på det og kom med noen lure innspill!

Men først – begrepsavklaring - verdistrømsanalyse Hva gir verdi? Hva gir ikke verdi? Viser arbeidsflyt og arbeidsprosesser Viser beslutningspunkt Hvilke verdier jobber vi ut fra? Forbedringspotensiale Kartlegge og re-designe

Verdistrømsanalyse - lokalopptak Motta søknad Tilstrekkelig grunnlag Lage liste over alle søkere Lage rangert søkerliste Sende ut tilbudsbrev Tildele studierett Lese dokumentasj. Gjennomgå dokumentasj. Etterlyse dokument. X Sjekke faglige krav Ferdigbehandle Registrere grunnlag Avslag ikke-kvalifiserte X Advarsel Feil Foilen er ikke en reell fremstilling av virkeligheten Gode forslag

Vil verdistrømsanalyse være til bry for oss? Gir tvert i mot gode muligheter til å påvirke sin egen arbeidshverdag Medarbeiderstyrte prosesser; den som kjenner arbeidsoppgavene best kartlegger og foreslår endringer Arbeidshverdagen blir mer meningsfull når man ser saken fra start til slutt

Hva er vitsen med måten vi jobber på og hva kan vi oppnå? Gjøre oppgaver som skaper merverdi Lage en forbedringskultur – kontinuerlig jakt på de beste rutinene Standardisering – felles løsninger på tvers som endres i takt med at organisasjonen endrer seg Unngå frustrasjoner Arbeidsglede!

Så til det jeg EGENTLIG skulle snakke om: IHR-studier

Verdistrømmer og verdistrømskategorier Klyngenavn Felter definert innenfor området (verdistrømmer) Eksamen og kvalifikasjon Ressursbruk i antall årsverk for å planlegge/gjennomføre eksamen Ressursbruk i antall årsverk for å dokumentere kvalifikasjon Opptak Ressursbruk i antall årsverk for opptak gjennom NOM (samordna opptak) Ressursbruk i antall årsverk for lokalopptak Studentmobilitet Ressursbruk i antall årsverk for studentmobilitet Studentinformasjon og -oppfølging Ressursbruk i antall årsverk for studie-/studentinformasjon på web Ressursbruk i antall årsverk for muntlig studie-/studentinformasjon/veiledning Ressursbruk i antall årsverk for å rekruttere studenter Ressursbruk i antall årsverk for saksbehandling som en del av oppfølging av studenter Ressursbruk i antall årsverk for faglig-sosial oppfølging av studenter Undervisningsstøtte og -admin Ressursbruk i antall årsverk for å administrere undervisning Ressursbruk i antall årsverk for å håndtere praksis Kvalitetssikring og forvaltning av studier Ressursbruk i antall årsverk for å kvalitetssikre studier Ressursbruk i antall årsverk for å drive forvaltning innenfor studier Ressursbruk i antall årsverk for å forvalte emner Ressursbruk i antall årsverk for å forvalte studieprogram Ressursbruk i antall årsverk for å forvalte og følge opp regelverk Ressursbruk i antall årsverk for å rapportere Ressursbruk i antall årsverk for å styre ressurser Eksterne relasjoner Ressursbruk i antall årsverk for å følge opp/betjene eksterne relasjoner

Årsverk per (verdistrøms)kategori

Andre mindre tiltak Godkjenning/innpassing: Tilrettelegge for erfaringsutveksling på tvers gjennom for eksempel arbeidsstuer. Målet er å korte ned ventetid for studenter.   Studiekvalitetsrapporten: Forenkling og reduksjon av gjennomløpstid. Fokusere på relevant og nyttig informasjon. Selvfinansierende bachelorstudier: Forenkle opptaket og redusere ressursbruken. Rombestilling utenom FinnRom: Redusere feil og få hensiktsmessig arbeidsdeling. Etter- og videreutdanning: Kartlegge ressursbruk i ulike organisasjonsmodeller. Muntlig og skriftlig studieadministrasjon: synliggjøre pågående utviklings- og forbedringsprosesser. I tillegg synliggjøre pågående utviklings- og forbedringsprosesser, spesielt innen muntlig og skriftlig studieinformasjon. Arbeid koordineres i infoko-nettverket. Akkurat nå: kartlegging og diskusjon av bruk av bekreftelser

Gevinstpotensiale for ulike brukergrupper Mindre tiltak Studenter Vit. ansatte Admin. ansatte Prioriterte områder Innpassing/ godkjenning Student-mobilitet EVU Admin undervisning Lokalopptak Rombooking Eksamen Opptak SFB Studie-kvalitetsrapport

Overordnede målsetninger

Stikkord om arbeidsgruppene 2 grupper, 7 medlemmer i hver Arbeidet gjennomføres fra september til november Kompetanse (blanding av bredde og spesialistkompetanse, forvaltning, lovverk, systemer) Representativitet (STA, UV, SV, HF, MN, sentralt, fakultet, institutt) Arbeidsform Hovedsakelig workshop Bruke verdistrømsanalysemetodikk, aktiv møteledelse som metodikk i workshops Oppgaver: planlegge, kartlegge, analysere, redesigne, utarbeide notat som grunnlag for beslutning

Beslutning Aktivitet i arbeidsgruppe Aktivitet IHR-studier Årshjuls-aktivitet Info-punkt Delbeslutning/ Avsjekk Tidsløp – årshjul: Studiestart Uke 33, 34 Felles: Eksamen Nov 2011 Saksbehandlingstopp (utreisende) Aug , sept (frist 15. sept) Saksbehandlingstopp (innreisende) Okt, nov (frist 1. nov) Student-mobilitet Oppstarts-aktivitet – beg sept Detalj-kartlegging – frist 21/9 Avsjekk- OK? 23/9 Detaljert redesign Ferdigstille forslag SK 8/12 Dir nettverk UDIR Strategisk redesign Dirnettverk + studledere 12/10 Avsjekk- gå videre? Info=3 Oppstarts-aktivitet – beg sept Detalj-kartlegging – frist 21/9 Avsjekk- OK? 23/9 Detaljert redesign Avsjekk- gå videre? Info=3 Ferdigstille forslag Dir nettverk UDIR Strategisk redesign Dirnettverk + studledere 12/10 SK 8/12 Lokal-opptak Ferie opptak August Juli 2011 Aug 2011 Sept 2011 Okt 2011 Nov 2011 Des 2011

Ta gjerne kontakt! Ihrstudier-kontakt@admin.uio.no http://www.uio.no/ihr