Presentasjon for FSU inn/ut

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LOGOPEDTJENESTER I NORD- TRØNDELAG
Advertisements

Status meldingsutbredelse i region Midt
Personlig pålogging – samme Bruker og Passord som på internett
Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN
Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
Samhandling med St. Olavs Hospital
Avviksmeldinger - et hjelpemiddel til forbedring?
Regional utvikling i Sør-Trøndelag Fylkeskommune - IKT-infrastruktur i Sør-Trøndelag Pål M. Dahlø - Leder IKT-programmet - Prosjektleder IKT-infrastruktur.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Nett-basert-individuell plan SamPro
Meldingsutbredelse Midt-Norge Møte Utskrivingsrapport Hvordan får vi til en god melding for begge parter? • Hjemmetjenesten trenger info om.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Service Requests. 2 Service Requests - Henvendelser •I modulen Service Requests kan du registrere henvendelser og følge med på status på eksisterende.
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Trondheim Helseklynge
E-melding HALD-kommunene
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Innhold: Kommunens ansvar ved kjøp av tjenester Gjeldende avtaler innenfor helse – og renholdstjenester Gjennomgang av gjeldende avtaler etter ”Adecco-saken”
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Målet er å gi kronisk syke et kvalitativt bedre helsetilbud ved å etablere en systematisk samhandlingskjede mellom primær- og spesialist helsetjenesten.
Utdanningsforbundet Trondheim
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Orientering om søking til skole og læreplass
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
Foto: Carl-Erik Eriksson Meldingsutveksling helse- og velferd og St.Olavs Hospital Mars 2013 v/ Trondheim kommune.
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
”Jeg er syk - jeg må på sykehus”
Henvisningsprosjekt ved Sykehuset i Buskerud Hensikten med prosjektet var å avdekke om det var mangler som var gjengangere på tvers av fagområder(barn,
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Håndtering av avviksmeldinger
Elektronisk meldingsutveksling
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Samhandling med Pleie og omsorgssektoren med bruk av elektronisk informasjonsutveksling Pleie og omsorgsmeldinger GSU Gjøvik Nasjonalt standardiserte.
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Hvordan er situasjonen i barnevernet i Sør-Trøndelag ?
GODT NOK? Hvordan vi jobber med datakvalitet i NOIS Hege Line Løwer seniorrådgiver Nasjonalt folkehelseinstitutt Avdeling for infeksjonsovervåking.
Elektronisk meldingsutveksling mellom HF og Rauma kommune Erfaringer og status May-Grethe Gridset Systemansvarlig Profil.
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
FSU for innleggelse og utskrivning Torfinn Eriksen-Volnes Hjerteavdelingen.
Samhandlingsarena / kontaktflate mellom kommunegruppene og St. Olavs Hospital Orientering til ASU
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen Innherred Samkommune Levanger, Frosta, Verdal Ytre Namdal Bindal, Leka, Nærøy, Vikna Indre Namdal.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Adresseavisen konsern 2006 og første kvartal 2007 Konsernsjef Per Axel Koch Juni 2007.
Trønderbonden Den ekspansive samvirkebonden Den fornøyde bonden Den kreative bonden Den miljøorienterte bondenDen gretne.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Pasientreiser Status og tiltak for å bedre kvaliteten på reiser med rekvisisjon Regionalt brukerutvalg 12. desember 2016.
Fagråd Inn/Ut Status ASU
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Nedsatt arbeidsevne og AAP 2. kvartal 2017
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Behandlingshjelpemidler
Fagråd digital samhandling Sør-Trøndelag
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen
Klar til å yte førstehjelp Klar til å stabilisere situasjonen
Melhus Henning Irvung | seniorrådgiver
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Studentenes Si fra-systemet 2018 Læringsmiljøutvalget 22.april 2019
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon for FSU inn/ut Avviksmeldinger og avviksbehandling ved St. Olavs Hospital Presentasjon for FSU inn/ut 10.06.2015

Før: Begrenset engasjement Tungrodd registrering av avvik Liten mulighet for «systemlesing» Avvikssystemet består av flere inkompatible programmer/systemer: Excel, EQS, ESA Utstrakt manuell behandling.

Vi er fortsatt på «FØR»… Nå: Vi er fortsatt på «FØR»… Men engasjementet er høyere, oppfølgingen tettere, og viljen til systematisk forbedring tydeligere

Saksgangen tar tid: ………………………etterarbeid? Hvor? Avviket skjer skrives sendes Mottas/registreres Følgebrev skrives, brevet oversendes klinikk for besvarelse 14 dagers svarfrist Evt purring på svar svaret kommer mottas på sonen/institusjonen ……. ………………………etterarbeid? Hvor?

Hva er et avvik, og hva er det ikke? Et brudd på vedtatte/etablerte avtaler, regler, retningslinjer. Personlige oppfatninger knyttet til hvordan ting burde ha vært, om aldri så forståelige, er altså ikke avvik. Situasjoner som har ført til avviksmeldinger bør avklares/ drøftes med den det gjelder før saken klassifiseres som avvik.

Omfang Antall registrerte avviksmeldinger INN 01.01.2015 til 08.06.2015 er 149. 1 Frøya,4 Helse Nord Trøndelag, 5 Hemne, 3 Hitra, 4 Malvik, 4 Melhus, 1 Meråker, 1 Midtre Gauldal 2 Oppdal, 2 Skaun, 114 Trondheim, 3 Tydal, 2 Tynset, 3 Åfjord.

Disse er fordelt på 13 «Annet» 25 Dårlig kommunikasjon 19.04.2017 Disse er fordelt på 13 «Annet» 25 Dårlig kommunikasjon 68 Feil og mangler ved medisiner/epikrise 4 ikke varslet om endret behov 25 ikke varslet om utskrivning 9 manglende VRE-prøve 3 svært syk pasient utskrevet

Antall registrerte avviksmeldinger UT 01.01.2015 til 08.06.2015 er 84 1 Agdenes, 58 Trondheim 1 Leksvik, + 6 til legesentra 1 Levanger mv i Trondheim, 3 Malvik, 2 Ørland 1 Melhus, 1 Ålesund 1 Molde Sykehus, 2 Oppdal, 1 Rissa, 1Skogn,

Disse er fordelt på 23 «annet» 19 Dårlig kommunikasjon 19 Feil/mangler i medisiner /epikrise 1Ikke varslet om utskrivning 17 Manglende hepatittstatus 4 uenighet om utskrivning/innleggelse

Hvordan har de INNKOMMENDE meldingene vært behandlet? 19.04.2017 Hvordan har de INNKOMMENDE meldingene vært behandlet? Sykehuset har benyttet Excel til å føre avviksjournal, og her har sakene blitt kodet, slik at det er mulig å systematisere dem, og «vaske» listene slik at vi får en samlet fremstilling av f. eks Dårlig kommunikasjon Feil & Mangler på medisinliste/epikrise Manglende varsling Alternativt se på avviksmeldinger på den enkelte klinikk, sortert på hver av kategoriene ovenfor. Tilsvarende ift meldinger vi sender ut. (hvor mange har gått til Øya Helsehus, Nidarvoll) for manglende hepatittstatus.. I det siste halve året har vi lagt mer vekt på trendbasert gjennomgang. Listene er sortert på problemstillinger, og det gjelder både tema og klinikk. Der vi har sett det har vært grunnlag for det har vi tatt egne møter med klinikkene og «speilet trendene» Svakheter pr i dag: Den koordinerte, læringsbaserte oppfølgingen har vært mangelfull på begge sider av bordet. Ved St. Olav har hver av klinikkene et HMS/kvalitetsutvalg, som gjennomgår siste mnds avvik. Det er ikke gitt at dette fører frem til systemiske endringer, selv om problemstillinger blir diskutert.   Eksempel: Ved gjennomgang av medisinsk klinikk så vi 15 avvik vedr feil og mangler på epikriser/medisinlister ila siste halve år. Dvs 30 slike meldinger i året. Fra en klinikk. Men dette er en klinikk med 7 avdelinger og like mange poliklinikker. Altså, det handler om 1-2 avvik pr enhet. Pr halvår. Hvor god trend blir det for den enkelte enhet?

Hva ønsker vi å oppnå? Aktiv læring av feil og avvik En endret kultur for avviksmelding. Vi gjør hverandre en tjeneste når vi melder avvik. En felles forståelse av hele pasientforløpet. Gode pasientforløp, for hver pasient, hver gang! Avvikene mellom sykehus og kommunene handler først og fremst om vekslingen, det er da det skjer!

«avviksutvalget» Vi har etablert et avviksutvalg mellom St. Olav og Trondheim kommune- som en forsøksordning. Intensjonen er å finne bedre måter å anvende dataene på, til forbedringsarbeidet. 3 fra hver part Helst mndlige møter, der vi ser på trender og prinsipielle spørsmål Uavklarte problemstillinger tenkes fremmet for FSU INN/UT. Senere ser vi dette som et arbeidsutvalg under FSU INN/UT, og da med representasjon fra kommunene og St.Olav. Nå prøver vi dette som arbeidsform.

Hva må forbedres? Mindre stilskrivning, høyere presisjon i meldingen. Avviksmeldingene må være konsise ift hva de er ment å rapportere. Dette forutsetter en gjennomgang av punkter/kategorisering og et avviksskjema med mer bruk avkrysning. Klarere koding av avvik som gjør det mulig å telle- vurdere og se forbedringer. Vi må differensiere avvikene i disses alvorlighetsgrad Vi vil i første omgang ha fokus på omsorgstjenestedelen En tydeligere gruppering av innkomne avvik, slik vi ønsker dem gruppert/kategorisert. Vi vil arbeide for en felles rapportering, og da på avvik som er gjennomgått av begge parter. Vi er enige om at avvik pr definisjon er gjennomgåtte avvik, ikke meldte avvik.