Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB.
Vingedress. Regler,utdanning, kompendium
Normer, verdier og holdninger
Nedre Romerike Flyklubb Standard Operasjons Prosedyre (SOP)
Arbeidsoppgaver for baneansvarlige Ansvarlig årgang G/J 10 Sesong 2012: årgang 2002.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Veiledning av elever / lærlinger
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Skistua 15. desember 2007 Sindre Bergan.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Del 300- Fallskjermsertifikater mars 2003 Rica Hotell Gardemoen.
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
LN-DFK Teknisk orientering
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det europeiske initiativet til å unngå luftromskrenkelser Airspace Infringement (AI) Roger Holm.
Tiden ikke var den samme overalt
Plassering i NGTFs trenerutdannelse
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Kompleksitetsanalyse
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Våre kunnskaper er de gode nok?
FLYTRYGGINGSARBEIDET I NLF OG I KLUBBENE. Blir vi tatt på alvor?
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Kai Lyche Tekniske bestemmelser.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Skolehåndboka Progresjonskortet Teorieksamen – 20 spørsmål Instruktørrollen og –utdanning Tor Sved Instruktøren.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Klikk for å redigere undertittelstil i malen Flytryggingsseminar ’12 Kan vi unngå ulykker? Vi skal her snakke litt om: Holdninger At vi må tørre å bry.
Instruktører utgått på dato Ole Reistad Senter Starmoen – Elverum mars -
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Endringer i KAPAKS grensesnitt fra 9.nov 2009
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
Transportvedtekt oppdateres:
Veiledernes oppgave og rolle
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
1 Teknisk regelverk Vedlikehold Felles bestemmelser Magne Nordgård, Jernbaneverket Infrastruktur teknikk, Elkraft September 2003.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Oppfølging av Bekymringsmelding Motorflyseksjonens fagseminar 9. og 10. november 2013.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
FRM1030 Bioorganisk kjemi - innledning
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vi ønsker vel å svare nei når vi får dette spørsmålet! Er det risikabelt å fly?
Side 1 av 19 MTOM Prosessen 1 MTOM - prosessen Mikrolett versjon av en Piper Cub J-3. Foto fra EMF møtet i Praha 2015.
Side 1 av 6 PFLY 1 PFLY kortet. Side 2 av 6 PFLY 2 Krav til mikroflypiloter som søker om PFLY Flytelefonistsertifikat. Kandidaten skal inneha gyldig Flytelefonistsertifikat.
Heldøgns omsorg – kommunenes dekningsgrad Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester FoU 9342 Liv Wergeland Sørbye, Sidsel Sverdrup og Birgit.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Sleping av seilfly med mikrofly
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
IHB-revisjoner En kort oppsummering av revisjoner vi gjør med instruktør håndboka -IHB.
Håndbokrevisjon SHB Gjelder fra
Styrking av vår instruktøropplæring- og oppdatering
Sleping av seilfly med mikrofly
Utkast til produksjonsplan/releaseplan
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Vi har følgende temaer:
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER beskrevet i Mikroflyhåndboka Vi skal drøfte prosedyrer og praksis.

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Fornyelse av flygebevis u Ved fornyelse av gyldig flygebevis skal PFT/M være gjennomført i løpet av de siste 24 måneder. Når dette er gjort. Har vi da de rettighetene som er påført flygebeviset?

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Fornyelse av flygebevis u PFT skal gjøres med en godkjent mikroflyinstruktør klasse 1 eller 2 (IK1 eller IK2), og skal u bestå av: u Teoretisk prøve u Praktisk flyging

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vedlikeholdskrav (uavhengig av fornyelse) Det er 3 krav 1. minimum 12 timer på mikrolett luftfartøy siste 24 måneder. 2. Hvis en flyr mindre enn dette skal en ha en PFT/M som ikke er eldre enn 12 måneder. u Hvis ingen av de to kravene i pkt. 2 er innfridd skal det foretas PFT/M med instruktør.

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar deltagelse på sikkerhetsseminar i lokal mikroflyklubb i løpet av siste 24 måneder. Det tredje kraver er;

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Teoretisk prøve u Det skal være en skriftlig prøve og en samtale. u Det skal legges stor vekt på at kandidaten kan redegjøre for luftromsklasser og luftrommets inndeling, Spesielt på den plassen det opereres fra. Kandidaten skal forklare hvor det finnes informasjon om dette.

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Kandidaten skal få spørsmål og si sin mening om: u De viktigste årsakene til ulykker/uhell. u 2. Flysikkerhet, disiplin, "Airmanship (Flygerskjønn)". u 3. Vedlikehold av mikrolett luftfartøy. u 4. Drivstoff og drivstoffbehandling. u 5. Flyging i varierende værforhold. u 6. Vekt og balanse, beregning av luftfartøyets tyngdepunkt. u 7. Flyging med passasjerer (hvis aktuelt). u 8. Tekniske og operative begrensninger. u 9. Luftrommets inndeling og henting av oppdatert informasjon.

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT - Praktisk prøve u Alle øvelsene angitt i Mikroflyhåndboka pkt Dette er jo bare en Flytur med innlagte øvelser! Hva skal vi legge størst vekt på?

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 u Start av luftfartøyet. Taxing. u Prerotasjon rotor, avgang, stigning til oppgitt høyde, sakteflyging (kun gyroplan) u Avgang, stigning til oppgitt høyde, sakteflyging. u Moderat steiling/mushing rett fram. u Under foregående øvelse demonstrere/trene på å korrigere tendenser til vingedropp med bruk av motsatt sideror. u Markert steiling rett fram. u Moderat steiling i høyre og venstre sving med motor. Under denne øvelse skal

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Forts.: u krengningsvinkel være grader og motorpådrag skal ikke være større enn at steiling inntreffer før nesevinkel er 30 grader. u Opphevelses/uttaksprosedyrer skal drilles FØR øvelsen starter. u 15, 30 og 60 grader rene svinger i konstant høyde. u Nødprosedyre. Nødlandingsøvelser. u Oppbremsing av rotor til full stopp (kun gyroplan). u Taxing til oppstillingsplass, parkering. Klargjøring av luftfartøyet til neste flyging. u Innføring i luftfartøyets loggdokumenter, og i kandidatens personlige flygetidsbok.

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Type / modellutsjekk I mikroflyhåndboka står det: u Mikroflybevis gir en bare rett til å fly de typer eller den modell en har utsjekk på u Til fullt mikroflybevis inngår kravene til generelle tekniske kunnskaper om flyenes u oppbygging og vedlikehold. u Kunnskap om det som er spesielt for den enkelte modell eller variant må derfor inngå i kravene til utsjekken

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Type / modellutsjekk Vi vet at det er like store forskjeller i flyparken vår som det er fra moped til tyngre klasse motorsykler Ikke bidra til endrede sertifikatkrav! Vi klarer oss med typeutsjekk. Flytype/ modell, hjul/ ski, amfibium/ flottører etc.

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 u Praktisk flyging u Instruktøren må vurdere hvor mange timer trening kandidaten trenger for å håndtere ny u flytype eller ny modell på en tilfredsstillende og overbevisende måte

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 u Dette kan være svært avhenge av erfaring, og hvilke ”modell-utsjekker” på lignende fly en har fra før. u Det må klarlegges hva som er største forskjell på modellen utsjekken gjelder i forhold til; u tidligere utsjekker. Høyvinget / lavvinget. Propell / motor. Instrumenter og utstyr. u Det må legges tilstrekkelig vekt på de moderne mikroflyenes egenskaper og begrensninger, for eks i forhold til ”normalklasse” fly.

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 u Type / modellutsjekk u Praktisk prøve

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 u Teoretisk u Kandidaten skal ha gjennomgått flygehåndboka og kunne redegjøre for luftfartøyets operative begrensninger i henhold til denne. u Skal kunne redegjøre for ; Relevante tekniske spesifikasjoner, avgangsvekt og last. u Kandidaten skal fylle ut utsjekkskjema. Se vedlegg 4.4 u Kandidaten skal være familiær med vedlikeholdsprogrammet for det aktuelle luftfartøyet og redegjøre for beregning av CG. u Når hele utsjekken er gjennomført på en tilfredsstillende måte kvitterer instruktøren for dette i kandidatens personlige flygetidsbok.

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011

Vi har ikke snakket om hvordan hvor godt eller dårlig vi har praktisert våre regler hittil, men hva vi skal legge vekt på heretter.

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar slutt -