SPoR Vestfold Samhandling psykiatri og rus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet
LAR samhandling kommune og spesialisthelsetjeneste
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Utestengning - den største trusselen mot menneskers helse Russeminar – Komité for helse og sosial 22. januar 2008 Anne Loennechen Leder Strax-huset, Bergen.
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Oppsummering av FOU - prosjekt
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Pasientforløp alkohol
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Erfaringer med samhandlingsreformen
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Verktøy for å kartlegge holdninger
Oppsummering av FOU - prosjekt
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

SPoR Vestfold Samhandling psykiatri og rus

Deltakere Kommunene Nøtterøy, Tønsberg, Stokke, Sandefjord og Larvik NAV Vestfold Psykiatrien i Vestfold HF

Overordnet formål … å sikre helhetlig, sammenhengende og kostnadseffektive pasientforløp og bedre brukeropplevd nytte av de samlede behandlings- og rehabiliteringstiltak når tjenesteytende enheter på begge nivå er involvert

Målgruppe: Målgruppen er personer som pga alvorlig psykisk lidelse og/eller alvorlig rusproblem i kombinasjon med andre vansker har behov for langvarig, sammensatt og omfattende hjelp fra både spesialisttjenesten psykisk helse og rus, og fra kommunen – med særlig vekt på de som har vansker med å nyttiggjøre seg gitte tilbud

Intervjuguide - 1: 1) Hvordan syns du alt i alt du har det i livet nå ? 1-9 2) Hvem er de viktigste hjelperne i livet ditt nå ? 3) Hvor nyttig syns du alt i alt at hjelpen/støtten er ? 1-9 4) Hva er det særlig du har behov for hjelp/støtte til ? 5) Er det noen hjelp/støtte du vil peke på som særlig nyttig ?

Intervjuguide – 2: 6) Er det noen form for hjelp/støtte du særlig savner ? 7) I hvor stor grad syns du hjelperne forstår hvordan du har det og hva som er dine mål ? 1-9 8) I hvor stor grad syns du hjelperne tar hensyn til dine meninger ? 1-9 9) Har du individuell plan (IP) – og hvordan syns du det fungerer for deg ?

Intervjuguide – 3: 10) Hvor flinke syns du hjelperne er til å samarbeide seg imellom ? 1-9 11) Har du forslag til hvordan hjelperne kan bli flinkere til å samarbeide med deg ? 12)Har du forslag til hvordan hjelperne kan bli flinkere til å samarbeide seg imellom ? 13) Er det noen du mener må trekkes inn i samarbeidet som ikke er med i dag ?

Intervjuguide – 4: 14) Kan du nevne noe du er særlig fornøyd med at du har fått til i livet ditt ? 15) Kan du huske om det var noe som var spesielt viktig i den situasjonen – din egen innsats ? Andres innsats ? 16) Er det noen områder i livet hvor det er særlig viktig å få til endringer dersom du skal få det bedre alt i alt ?

Intervjuguide – 5: 17) Kan du gi eksempel på noe som må være annerledes hvis du skal bli mer fornøyd med livet ditt ? 18) Har du tanker om hvordan du selv best kan bidra til en slik endring ? Takk for samtalen ! 19) Hvordan syns du samtalen har vært ? 20) Vil du være med på en oppsummerende samtale sammen med de andre fra samme kommune som også er deltakere i prosjektet ?

22 deltakere rekruttert og intervjuet Nøtterøy 4 Tønsberg 4 Stokke 3 Sandefjord 5 Larvik 6 Median Snitt Spredning Alder 37 21-52 Kontakttid 17 16 2-25

Kvantitative funn skala 1-9 Spørsmål Median Snitt Spredning Hvordan har du det alt i alt 5 4,5 1,5-8 Hvor nyttig er hjelpen alt i alt 6 5,6 1-9 … hjelperne forstår deg og dine mål 6,3 5,7 ... hjelperne tar hensyn til dine meninger 5,5 5,3 1,5-9 … hjelperne …. samarbeide seg imellom 5,8 2-9

Kommentar: Overraskende positiv bedømmelse Stor spredning Ikke særlig interessant Mer interessant: - klarer vi å få til positiv endring for den enkelte deltaker ?

Vanligste utsagn i intervjuene - og prosjektleders refleksjoner over funnene

Brukerne blir forvirret og frustrert når de opplever at aktørene i hjelpeapparatet ikke er samkjørt – at de representerer enheter som har hver sin agenda som ikke sammenfaller – verken med hverandre eller med brukerens agenda Refleksjon: for eksempel allmenne hensyn, overordnet politikk, produktivitetskrav ”systemets behov” tillegges stor vekt enkeltbrukeres mål kommer ut av fokus store ansvarsgrupper er ofte fremmedgjørende

Refleksjon: Den gode koordinator Funksjonen som koordinator/primærkontakt med grep om helheten i tilbudet til brukeren fremstår som helt sentralt: Når det fungerer slik, går det meste seg til – når ikke, hjelper kvaliteten i enkeltinnsatsene mindre Refleksjon: Den gode koordinator er tydelig for både bruker og andre har kapasitet er tilgjengelig kan jobbe oppsøkende sikrer informasjonsflyt og samordning har god kjemi med bruker

Brukerne er mer opptatt av kvaliteten i tiltakene enn av omfanget Refleksjon: Opplevd kvalitet innebærer: individuelt tilpasset påregnelig og tilgjengelig ved behov oppsøkende - og arenauavhengig når nødvendig henger sammen leveres med respekt

Psykiatri og rus er fortsatt for dårlig samkjørt, både mht holdninger, kunnskaper og organisering ”du klarer ikke å nyttiggjøre deg det tilbud vi kan gi” ”det er slik rusmisbrukere er” – gruppefordømmelse, stigma, selvoppfyllende profetier tiltak for rusmestring er for dårlig integrert i andre tiltak – særlig lokalt på DPS-nivå psykiske plager undervurderes hos rusmiddelavhengige

Hverdagen må henge sammen hvis psykososial rehabilitering skal være mulig – ikke bare fokusere på å helbrede sykdom, men samtidig også på hjelp til livsmestring Refleksjon: trygg bosituasjon – base og skjerming tilhørighet og struktur i hverdagen ubrukte evner og interesser – kultur og pedagogikk, ikke bare terapi personlig økonomi

NAV er for fraværende i direkte klientrettet samarbeid Refleksjon: mange saksbehandlere oppstykket ansvar – økonomi, bolig, arbeid har ikke helt funnet sin form etter reformen kronikeromsorg versus ”strømlinjeform”

Engasjerte fastleger bidrar som regel til brede, helhetlige løsninger mange fastleger trekker seg unna brukere med avhengighetsproblematikk da blir til og med somatiske problemer dårlig fulgt opp frykt for å komme i tilsynsmyndighetenes søkelys ?

Hvorfor er fastlegene så sentrale i kronikeromsorgen ? - de følgende tallene er fra somatikken, men illustrerer poenget også i kronikeromsorgen

Kronikeromsorgen - somatikk Nesten 100 % innleggelser direkte fra kommunene er Ø.hjelp 50-70 % av kommunens direkte innleggelser skjer via legevakt (der fastlegene deltar lite) Forverring av kjent lidelse eller sosial årsak bak 50 % av alle direkte innleggelser fra kommuner 5-7 % av befolkningen står for 50 % av innleggelsene 40 % av fastlegenes tid går med til dokumentasjon og kommunikasjon Fastlegene glipper i kontakten med de som ikke selv etterspør tjenester

Videre arbeid i ca ett år: Aksjonslæringsmetodikk – SPoR ansvarsgrupper Læringslogg: uheldig hendelse mht samhandling omforent forståelse av årsaker beslutning om å prøve ut alternativer evaluering - bedre måloppnåelse ? hva lærte vi av dette ?

Eksempel læringslogg A - Nøtterøy 4 - Logg nr. 1 - 30.8.2011: Enighet i ansvarsgruppe om at dette er en sak der hjelpeapparatet har klart å samordne og optimalisere sin innsats. Følgende momenter nevnes som viktige for at det er blitt slik: Få hjelpere involvert – usedvanlig god kontinuitet (6-10 år) – skrives ikke ”ut og inn” ved DPS Veldig omfattende arbeid i tidlige fase, 4-5 ganger større tidsbruk da enn en gjennomsnittlig DPS-bruker – ” har investert i kvalitet” – DPS har strukket seg lengre enn formelle regler tilsier Ikke spesielt stort omfang av innsats etter at man fant ut av samarbeidet Gjensidig god tilgjengelighet – tydelig koordinator både i kommunen og i DPS Like bilder av situasjonen, like holdninger - ikke rom for manipulasjon Tvungen økonomiforvaltning – sikrer at basale behov ivaretas stabilt Botiltak som muliggjør jevnlig observasjon og oppfølging Mediefokus førte til lederinvolvering/lederforankring av arbeidet – ”vi må lykkes, og det er gøy å lykkes”. Trygghet – alle vet at bruker kan være brå og ufin, men aldri voldelig  

Avrunding høsten 2012 Nye intervjuer – førte tiltakene til bedre brukeropplevd nytte ? Oppsummering av læringsloggene – hva har vi lært om tverrfaglig samhandling ? Fra individnivå til systemnivå – fra prosjekt til ordinær drift – innspill om organisatorisk endringsbehov – re-design rammebetingelser og incitamenter som fremmer brukerorientert samhandling

Noen utfordringer på klinisk nivå – vi må saumfare våre måter å jobbe på Tilbaketrekning og ensomhet - er en del av bildet ved RoP-lidelser Selvaktelse vs. skamfølelse frykt for ”sosialt uheldig evaluering” gjør oss ulykkelige reduserer våre ferdigheter Deltakelse vs. ekskludering deltakelse fremmer tillit deltakelse gir struktur på livet ikke bare helse og terapi

Bruker Koordinator kommune Koordinator spes. tjenesten

Hovedutfordringer på systemnivå Å klare sammen å formulere driftsmål som teller utfall, ikke bare innsatsfaktorer Å samordne eller integrere de ulike enheters virksomhet gjennom felles planlegging Å opptre som et konsern som produserer gode pasientforløp – ikke som enkeltstående fabrikker som produserer hver sin innsatsfaktor

Trusselbildet: Handlingsrom for endringsledelse ? fra opptrapping til nedtrapping i kommunene De økonomiske driverne i samhandlings-reformen unntas psykisk helse og rus utskrivningsklare fra dag én kr. 4000/døgn medfinasnsiering 20 % av kostnad Kommunene prioriterer samhandling innen somatikk og eldreomsorg

www.piv.no/aktuelt/prosjekter/SPoR vibjoe@piv.no