Mappene og det nye paradigmet Paradigmeskifte – def. Nytt/gammelt paradigme.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elever som ressurs i kulturarbeidet på Kolnes skole
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Mappevurdering i it’s learning
muligheter og utfordringer
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
S TORHAMAR VIDEREGÅENDE SKOLE. ” M IN LÆRINGSHISTORIE ” O VERGANGSSAMTALEN – HVILKE ERFARINGER ER GJORT G ERD VASAASEN OG MARIT RØHR BØ STORHAMAR VIDEREGÅENDE.
Skrivestien.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Begby skole har forsøkt å se på elevvurdering fra 1. – 10.trinn
Hva kommer nå? Skolens nettverk. Fellesområder •Hva slags fellesområder skal vi ha? •Hvordan skal vi organisere dem? •Hvor skal vi lagre filene våre?
Kroppsøvingsdidaktikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
LÆRER SLÅTT NED MED BOK Fra dagens nyheter:. En kvinnelig lærer er sykmeldt etter at hun onsdag ble slått til blods med en bok av en elev ved Alta videregående.
Helsesøsters rolle i FRI Lillian Larsen, Helseavdelingen Asker kommune
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
SKOGER SKOLE På samme lag respekt – mestring – samhandling.
Praktisk bruk av Lærerens digitalbok og gratis digitale elevressurser
Lage en skriveplan for skolen
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Mappemetodikk.
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Refleksjonsspørsmål Region nord. Spørsmål 1a Hvorfor skal jeg lære et nytt fremmedspråk i tillegg til engelsk? Hvordan legitimerer vi fremmedspråket?
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
POÉTE Leonardo da Vinci Lifelong Learning program Tanker etter seminar i Frankrike, Norge og Finland Ingvild Espelien og Bente Ryen.
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Rådgivningstjenesten Politisk nestleder Simen Irgens oktober 2013 Rett Kompetanse.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
1 NTNU Skole- og læringsforskning Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
OMRÅDELØFT GRORUDDALEN HVORDAN MØTE UTFORDRINGENE UTEN EN SATSNING I RYGGEN?
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
FORELDREMØTE 9.TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (9A,9B,9C,9D) Thomas Kvalvik (9D,9E,9F, 9G)
Studieteknikk Bison.
OBSERVASJON av tolærertimer
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Mappene og det nye paradigmet Paradigmeskifte – def. Nytt/gammelt paradigme

Paradigmeskifet – muligheter og hindringer

Hvorfor mapper ? Integrasjon og helhetssyn Nye krav – og nye muligheter En praktikerstyrt metodikk

”Mappen skal være en rød trå”

Mappemetodikk og læreren som veileder Eleven er aktiv og tar ansvar for sin egen kunnskapsprosess Eleven lærer gjennom å være selvstendig, skapende og reflekterende Den tradisjonelle lærerollen endres til en mer veiledende rolle Lærere og foreldre samarbeider for å styrke elevenes selvtillit og skape nye utfordring